jensemann2 Startet 22.Mars.2010 Del på Facebook Startet 22.Mars.2010 Jeg har motoren montert under vannlinjen, og hvis jeg glemmer å stenge bunnkranen renner motoren full av saltvann via eksosen. Dette har jeg tenkt å gjøre noe med, hvordan vil dette fungere hvis jeg gjør som på tengingen? Vil det redusere kjølingen på motoren at røret blir så langt? Må jeg ha lufteventil på toppen av svanehalsen? En slags kuleventil som sperrer når motoren går eller? Grunnen til at jeg ikke setter svanehalsen nede ved motoren er at motorkassen min ikke er høy nok til at den kommer over vannlinja.. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Kom tilfeldigvis over denne artikkelen i går, (på engelsk). Ventil er nødvendig... http://www.kiwiprops.co.nz/power_loss.html Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 http://www.maritim.no/product.aspx?id=2273...upkey=002002060 Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 http://sagaforumet.com/teknisk/avgassanlegg.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Er det plass til tørr (isolert)ekso nesten akterover til skroggjennomføringen? lede vannet inn først der.....etter en svanehals..... men ikke sikkert det er plass... Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Hei! Min motor er også under vannlinja Willing med Volvo hælvete. Eksosen går i en ca 3 m lang slange. Først ned i kjølsvinet opp i en krok over vannlinja og ut. Null problem, pass bare på at slangen går litt ned fra motoren så den får blåst ifra vannet. Noe annet blir bare problemer. MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Trådstarter er vel inne på svaret. Sånn eksos skal ledes fra bendet i ei rett linje akterover med svakt fall, og deretter opp under dekk og så ned til skroggjennomføring ca 15 cm. ovver vannflaten. Det blir ikke igjen nok vann inni der som kan renne inn i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Det er vel mange seilbåter som har motoren delvis eller helt under vannlinjen. For å unngå hevertvirkning gjennom kjølevannsinntaket og motoren har mange en svanehals ved kjølevannsinntaket med en vakuumventil på det høyeste punktet. Dette er Volvo sin, men det finnes flere typer. http://vppneuapps.volvo.com/wwlb/VPAC/defa...id=2019&sn= Vakuumventilen slipper luft inn i kjølevannsslangen når det ikke er undertrykk fra motoren og hindrer dermed hevertvirkningen. Trådstarters løsning er jeg litt skeptisk til. Hvordan kan man være sikker på at svanehalsen er fri for vann når motoren stanser? Alt vannet som ikke har kommet over topp-punktet vil jo da garantert renne tilbake og inn i eksosbendet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.