Jump to content

Kjølevannsrør i seilbåt, bygge om for å unngå tilbakeslag i motor?

jensemann2

Recommended Posts

kjoeleroer.jpg

Jeg har motoren montert under vannlinjen, og hvis jeg glemmer å stenge bunnkranen renner motoren full av saltvann via eksosen.

Dette har jeg tenkt å gjøre noe med, hvordan vil dette fungere hvis jeg gjør som på tengingen? Vil det redusere kjølingen på motoren at røret blir så langt? Må jeg ha lufteventil på toppen av svanehalsen? En slags kuleventil som sperrer når motoren går eller?

Grunnen til at jeg ikke setter svanehalsen nede ved motoren er at motorkassen min ikke er høy nok til at den kommer over vannlinja..

Hei!

Min motor er også under vannlinja Willing med Volvo hælvete.

Eksosen går i en ca 3 m lang slange. Først ned i kjølsvinet opp i en krok over vannlinja og ut.

Null problem, pass bare på at slangen går litt ned fra motoren så den får blåst ifra vannet.

Noe annet blir bare problemer.

MVH Rolf-Eigil

Det er vel mange seilbåter som har motoren delvis eller helt under vannlinjen. For å unngå hevertvirkning gjennom kjølevannsinntaket og motoren har mange en svanehals ved kjølevannsinntaket med en vakuumventil på det høyeste punktet. Dette er Volvo sin, men det finnes flere typer.

http://vppneuapps.volvo.com/wwlb/VPAC/defa...id=2019&sn=

Vakuumventilen slipper luft inn i kjølevannsslangen når det ikke er undertrykk fra motoren og hindrer dermed hevertvirkningen.

Trådstarters løsning er jeg litt skeptisk til. Hvordan kan man være sikker på at svanehalsen er fri for vann når motoren stanser? Alt vannet som ikke har kommet over topp-punktet vil jo da garantert renne tilbake og inn i eksosbendet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...