Jump to content

Kobberrør eller slange til å føre bensin, b23


FjordHT

Recommended Posts

Tidligere har det vært brukt kopper-rør fra tank til pumpe og fra pumpe til motor, men har hørt at noen også benytter bensinslanger. Hva er fordeler og bakdeler? Bruker jo selv slanger i bil å det er jo enkelt å jobbe med.

 

Ser at det kan være en potensielt større mulighet for brann, men er det reelt?

 

Håper på saklige tilbakemeldinger, da sikkert noen av dere synes spørsmålet er bak mål :tongue:

Link to post

Så lenge du kommer til hele veien for inspeksjon, så ville jeg valgt kvalitet slange med banjo koblinger. Mye lettere og ha med og gjøre, vedlikehold, samt kvalitetsjekke. Men vet det er mange her inne som står fast på slaglodda kopper rør. Men dette er bare min erfaring!!!

Og jeg bruker det selv og er fornøyd...

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post

Jeg ville ha gått for kopper, med kun en kort slange i enden inn på motoren. Kopper holder i 30-40 år uten vedlikehold, sprekker ikke, ruster ikke eller annet. Så da er det tett. Gummislanger morkner over tid, særlig i bøyene. Må skiftes ut med 5-6 års mellomrom, og selv da er du ikke garantert at det holder seg tett. Så med kopperrør legger du det pent, klamrer det og glemmer det ut, mens med slanger må du inspisere titt og ofte og likevel vil du før eller siden få en lekkasje hvis du ikke er nøye nok med utskiftning. For meg hadde i alle fall valget vært enkelt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det underlige er at den gangen jeg hadde Volvo bensinmotor med kopperrør, så skulle de i hht. Volvo plukkes ut og glødes hvert femte år. Så mye dårlige saker som Volvo lager, så har de sikkert ikke peiling. Kopper går hardt og sprøtt ved varme/vibrasjon. Derfor denne glødingen.

 

På diesel har Hulda hatt gummislanger siden installasjonen i 2000. Min 1995 Ford har gummislanger på bensinen, de har aldri vært byttet.

 

Kunne ikke tenke meg å bruke kopper på bensin. Det er et materiale som har gått ut på dato for dette bruket.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...