FjordHT Startet 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2010 Tidligere har det vært brukt kopper-rør fra tank til pumpe og fra pumpe til motor, men har hørt at noen også benytter bensinslanger. Hva er fordeler og bakdeler? Bruker jo selv slanger i bil å det er jo enkelt å jobbe med. Ser at det kan være en potensielt større mulighet for brann, men er det reelt? Håper på saklige tilbakemeldinger, da sikkert noen av dere synes spørsmålet er bak mål Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 (redigert) Ville brukt dobbeltflenset kobberrør til dette med skikkelige nippler eller presskuplinger med støttehylser innevendig hvis det lot seg gjøre Redigert 22.Mars.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
fletcherwindsor Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Så lenge du kommer til hele veien for inspeksjon, så ville jeg valgt kvalitet slange med banjo koblinger. Mye lettere og ha med og gjøre, vedlikehold, samt kvalitetsjekke. Men vet det er mange her inne som står fast på slaglodda kopper rør. Men dette er bare min erfaring!!! Og jeg bruker det selv og er fornøyd... Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
index Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Jeg ville ha gått for kopper, med kun en kort slange i enden inn på motoren. Kopper holder i 30-40 år uten vedlikehold, sprekker ikke, ruster ikke eller annet. Så da er det tett. Gummislanger morkner over tid, særlig i bøyene. Må skiftes ut med 5-6 års mellomrom, og selv da er du ikke garantert at det holder seg tett. Så med kopperrør legger du det pent, klamrer det og glemmer det ut, mens med slanger må du inspisere titt og ofte og likevel vil du før eller siden få en lekkasje hvis du ikke er nøye nok med utskiftning. For meg hadde i alle fall valget vært enkelt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
wilhelmb Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Sats på kopper! Noe av det siste man vil ha i en båt er BENSINlekkasje! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Det underlige er at den gangen jeg hadde Volvo bensinmotor med kopperrør, så skulle de i hht. Volvo plukkes ut og glødes hvert femte år. Så mye dårlige saker som Volvo lager, så har de sikkert ikke peiling. Kopper går hardt og sprøtt ved varme/vibrasjon. Derfor denne glødingen. På diesel har Hulda hatt gummislanger siden installasjonen i 2000. Min 1995 Ford har gummislanger på bensinen, de har aldri vært byttet. Kunne ikke tenke meg å bruke kopper på bensin. Det er et materiale som har gått ut på dato for dette bruket. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Mine kopperrør har vært i båten fra den var ny, og har ikke vært glødet siden sent syttitall så vidt jeg kjenner til. Er rørene skikkelig klamret, ser jeg ingen grunn til at de skal ut og glødes i tide og utide... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Det skal jeg ikke ha noen formening om. Referete kun til Volvo spec. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.