Jump to content

Digitalt kjølevannstermometer - Reodor Felgen!


Walter_S

Recommended Posts

:seeya: Hei Godtfolk!

Tenkte jeg skulle dele mitt "Reodor Felgen"-opplegg for kontinuerlig måling av motorens (Sabb 2H - 18 hk) kjølevannstemperatur.

 

Sabben min har ikke en gang "overopphetings-alarm". Siden jeg er litt paranoid anlagt - :wink: - har jeg brukt "håndpåleggingsmetoden" hittil. En stund festet jeg føleren for et digitalt termometer (ute- og innetemperatur) på blokka / toppen og leste av temp'en der. Plasseringen av føleren var imidlertid ikke heldig, siden den var for nære toppdekslet, som jo blir "jæv***" varm, i forhold til blokka / toppen. Uvissheten om den reelle temperaturen ble ikke noe bedre når toppdekslet ble veldig varm, og jeg leste feil verdi - med økende mundtørke som resultat...... :headbang:

 

Vanntett temperaturføler til digitalt termometer:

Bilde

 

Skrudde derfor av overløpsventilen (var ikke i bruk / blindet) - som jo har direkte kontakt med det sirkulerende kjølevannet i toppen.

BildeBilde

Isteden for ventilen, fant jeg en "muffe" passende til gjengen. Som "blind-flens" fant jeg ut at en svensk 50-øring i kobber passet akkurat inni muffen. Idéen var født! Av verktøy brukte jeg et 4mm bor (litt for trengt for temp.-sonden) - en rundfil, og en haug av kobbermynter. Dor, hammer og borringen ble foretatt.....filing, tilpassning, osv.

Bilde

BildeBildeBildeBilde

 

Etter en del prøving og feiling satt alt som det skulle. Muffen med hull-mynten på plass og sonden kom akkurat langt nok ned for å få kontakt med kjølevannet!  :wink:

Bilde

 

Nå skulle det bare tettes og prøves ut. I min iver etter å prøve ut nyvinningen, brukte jeg en kladd med en-eller-annen-merkelig kitt som fantes i mine gamle bokser-og-esker-med-alskens-rar-innhold. Jeg kaster ingenting!!  :lol:

Bilde

 

Startet opp motoren og stirret forventningsfull på henholdsvis temp-føleren og termometeret!  :lol:  Spent og fornøyd med meg selv......... :cool: .....konstaterte jeg at det både var tett rundt temp-føleren og at termometer viste sakte stigende temperatur..... :cool:

Blendet av min egen fortreffelighet, ruste jeg opp til 1.800 Rpm - som er min vanlige tur-hastighet........ ...og plutselig stod spruten i været! Trykket i kjølevannskanalene ble for stor, sonden skøt til værs, og vannspruten sto opp gjennom et 4mm-hull!  :flag:

 

 

Etter en tenke- og tørkepause, med kaffe og røyk, fant jeg frem en pakke med Epoxy-harpiks (2-komp.kitt) Bilde og festet øverste delen av giveren til muffen.

Bilde

Epoksy-kittet ble hard i løpet av 3 timer. Pent er det ikke, men det er solid!  :wink:

 

Så kom den "store" testen. Motoren ble startet, ruset opp til 2000 Rpm - det holdt! Så kom 1 times prøvetur ut til Lera på varierende turtall og blikket festet til termometeret. Godt fornøyd kunne jeg konstatere at alt var tett, og at vanntemperaturen fulgte nøye etter variasjon i turtall. Hadde med JIBB som noterte ned fortløpende tamperatur-verdier, avlest hvert minutt.

 

Kan i dag sitte og lese nøyaktig temperatur på termometeret på dasjbordet! Endelig er tiden med "håndspålegging" og uvissheten over!!   :wink:

Bilde

Så får vi se hvor lenge 50-øringen holder...... :lol: ...det er vel noe der med galvanske strømmer og tæring, går jeg ut i fra? Noen som vet?

:flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hmmm....fiffig det :headbang:

 

Men Walter_S du skrur vel ikke med skiftenøkkel :nono:

 

Fra spøk til revolver, likte denne ideen din!

Det eneste jeg lurer på er hvor lenge instrumentet virker til sjøs i den salte lufta osv.

Den vil ikke spille deg et puss senere med tanke på irr og slike ting da?

Link to post
Share on other sites

...Men Walter_S du skrur vel ikke med skiftenøkkel .........Det eneste jeg lurer på er hvor lenge instrumentet virker til sjøs i den salte lufta osv.

 :seeya: BLUSH, kjempeblush,.... :wink: Kremt, skiftnøkkel? Tja, jo - du skønner, gamle Sabben min har ikke metriske gjenger / bolter / muttrer - og jeg har bare millimeter-verktøy!  :flag:men jeg lover at jeg skal anskaffe tomme-fastnøkler og -piper!  :headbang:

 

Når det gjelder holdbareheten til instrumentet (termometeret) så har denne sittet i over 1 år i Sjømannen før jeg flyttet den hit. Sålange selve instumentet er tørt så funker det. Er mere bekymret for holdbarheten til 50-øringen!

Du vet, svenske penger...... :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja, stemmer det med tommer ja.

Måtte fornye verktøy kassa jeg og når jeg hadde Sabb!

Men jeg trodde de sluttet med tommer i 72, kanskje jeg husker galt.

Syns og det er rart at det ikke var orginal giver for tempratur, det var det i sabben min fra 68!

 

Håper jeg rekker sjøsetting før du skal i opplag da :headbang:

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Det som kan ødlegge termometeret raskest er direkte sollys. Dette kan ødlegge krystallene, alt blir svart.

Men på den annen side så er jo dette et billig instrument..   50,-  ++

 

Eller liker jeg prosjektet helt topp, helt etter egen ideologi, det enkleste er oftest det beste.. (Rema 1000) :headbang:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Bare lurer på en ting. Det termometeret du bruker, hvor langt opp i temp går det? Letet en gang etter et som gikk til 100 grader, men kunne ikke finne noen......

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

:headbang::seeya:

Kunne vært meg, dette med det prosjektet . Helt etter min smak  :lol:

 

Når det gjelder holdbarheten av føleren i motorkretsen så ville jeg ikke tenke så mye på korrosjon, men mer på de spenninger og bevegelser som oppstår når opplegget blir varmt og kaldt. Hvis jeg har oppfattet det riktig så er det både kobber og føleren og epoksy  m m som danner en enhet. Når det hele blir varmt så kan de nok skille lag......

 

Men igjen:  :wink::flag:

Link to post
Share on other sites

Smart Walter!

- men det er riktig som "bmo" skriver - at sterkt sollys etter hvert gir kluss med displayet. Jeg har et lignende termometer, type "billig Clas Ohlsson", som jeg bruker for å sjekke badetemperaturen, og etter et par år med en del bruk i direkte sollys, er displayet nå litt vanskelig å lese  :seeya:

Hvis du derimot klarer å skjerme instrumentet for sola, så vil nok denne løsningen kunne funke i lange tider.   :headbang:

Link to post
Share on other sites

hadde samme patenten på en skøyte jeg hadde det holdt greit de 4 årene jeg hadde den brukte megametall for å feste den direkte på kjølevannsuttaket fra sylinderene funket utmerket så slapp jeg å løpe ned i maskinrommet i tider og utider for å sjekke temp... :headbang:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

jeg bruker en temp instrument Ø52mm kjøpt på biltema......40-120grader væl 100 lappen....limte føleren på termostathuset på påhengeren med en blanding av aluuminiums pulver og epoxy da det ikke var mulig å få fjernet pluggen til føler i toppen..... dette fungerer helt utmerket...kjølevanns temp på den gamle 140 2t suzukin stabil på 50 grader... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder holdbarheten av føleren i motorkretsen så ville jeg ikke tenke så mye på korrosjon, men mer på de spenninger og bevegelser som oppstår når opplegget blir varmt og kaldt. Hvis jeg har oppfattet det riktig så er det både kobber og føleren og epoksy  m m som danner en enhet. Når det hele blir varmt så kan de nok skille lag......

Byttet temp.giver på min nå pensjonerte Perkins for 5 år siden. Fikk ikke tak i riktig overgang, så jeg limte ny giver inn i den gamle med Araldit. Med driftstemperatur på 75 - 80 grader var ikke dette noe problem i de fem årene. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, stemmer det med tommer ja. Måtte fornye verktøy kassa jeg og når jeg hadde Sabb! Men jeg trodde de sluttet med tommer i 72, kanskje jeg husker galt.

Sabb gikk over til metrisk i 1975 !

Syns og det er rart at det ikke var orginal giver for tempratur, det var det i sabben min fra 68!

Jo, det sitter en SABB temp-giver like ved Reodor felgen sin! Men giveren er ødelagt (gir ingen signal) og dessuten er skala'en for unøyaktig - kjører på direktekjøling 50-60 grader, mens temp-klokka går til 120 grader. 50 grader er nesten ikke synlig på klokka.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Bare lurer på en ting. Det termometeret du bruker, hvor langt opp i temp går det? Letet en gang etter et som gikk til 100 grader, men kunne ikke finne noen......

Utetemperatur - (den med giver på en 3-meters ledning, som jeg har brukt) - måler opp til 75 grader. Utover det så viser den kun h  for hot!!! Det vet jeg, fordi jeg i Sverige forrige uke fikk en brennmanet i kjølevannsinntak.   :seeya: Maneten ble behørig "komprimert" i kjølevannsslangen, og termometeret gikk utfor skala'en sin! Viste bare h.

 

Heldigvis var dette noe jeg så komme over tid. Så fikk redda motoren i tide, ved å ta av slangen ved vannpumpa og blåse "fænskapet" tilbake i sjøen igjen!  :smash: Selv om jeg ble både ør og svimmel av blåsingen og så stjerner en stund!  :smiley:

 

Men jeg mener at Clas Ohlsson har et som går til 100 eller til og med til 120 grader. Det er helt sikkert å få tak i. Termometeret jeg bruker er en slik billigsak til 60-70 kroner.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Flott og enkel løsning, men var den installert når du la ut fra brygga på søndag ca kl 15.00.

Jeg var på vei nordover  :smiley: med flagg  :smash: og det hele. Skal bruke hornet neste gang

Jo, CAT! Det var "prøveturen" våres. I loggen min står det 52,4 grader kl. 15:05 - beklager at jeg ikke så deg - hadde ikke kjent deg, uansett, med mindre du tuter!!  :cool: Men, det kan jo hende at vi (Jibb og jeg) var mere opptatt av å lese termometer-verdier enn å speide etter vimpler, akkurat da!  :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

.....Håper jeg rekker sjøsetting før du skal i opplag da!

Opplag, hva er det for noe?   :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå har C. Ohlson 100 kr avslag på et digital termometer med alarm (nr. 32-7834, kr 149). Måleområde: -50/+70 grader. Mulig at 70 grader er litt snaut hvis man har ferskvannskjøling.

Kjøpte dette tidligere i sommer til overvåking av kjøleboks - satt alarm på både max og min. temp i kjøle boksen

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå har C. Ohlson 100 kr avslag på et digital termometer med alarm (nr. 32-7834, kr 149). Måleområde: -50/+70 grader. Mulig at 70 grader er litt snaut hvis man har ferskvannskjøling.

Kjøpte dette tidligere i sommer til overvåking av kjøleboks - satt alarm på både max og min. temp i kjøle boksen

Ja +70 blir litt i knappeste laget. Motoren min blir 72grader med full belastning. Men det hadde vært en billig og god alarm. Jeg har kun en analig viser uten alarm, men temeperaturen går nok opp fort hvis det tetter seg eller lignene. Hvis kjølevannet stopper hvor lang tid tar det før det er fare? Noen som har en formening? Kikker ned så ofte jeg kan, men det er så mye annet å titte på der ute!  :seeya:

 

Forresten så  viste badetermometeret mitt som lå under kalesjen i båten i dag 52 grader  :smiley:. Skal si det er varmt for tiden!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...