Jump to content

Vurderer en suzuki df60ATL Hva tror båtfolket om denne motoren?


froesak

Recommended Posts

Hva tror og mener båtfolket om den nye suzuki df 60 atl?? Ser den er 3 syl mot den gamle som var 4 syl Fordel eller ulempe??

 

Vekten er mindre så det er jo ett pluss. Men ytelsene bør vell være like bra eller hva tror dere??

Leste att den var best egnet på lette båter som rib og alu. Hva menes med det? Har en 18 fot som uten motor veier rett under 600 kg vil den også passe bra der???

Link to post
Share on other sites

Hvilken båt? Hvis du med "18 fot og under 600kg uten motor" mener f.eks en Buster XL, er 60Hk for lite (etter min mening). Hva er oppgitt som max. effekt på hekken? Har du hatt motor før på denne - i såfall hvilken og med hvilken opplevelse?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Med forbehold om at jeg ikke vet hva slags båt du har og hva du ønsker å oppnå av fart og bruk av båten så vil jeg uansett si at en 18fots båt som i tom vekt veier 600 kg bør ha en motor på minimum 90hk. Det finnes en endeløs rekke med tråder her på forumet om "går det an å trimme en 60hk til 70hk", eller en "30hk til 40hk" og en del tråder om at man angrer på å ha kjøpt for liten motor, kan i farten ikke huske den "motsatte" problematikken bortsett fra å redusere effekten på en motor slik at båt/motor er lovlig å bruke for mindreårige.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig i at dette er alt for lite for en planende båt av denne størrelsen

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Burde være en bra motor dette. Kom bra ut i testen Båtmagasinet hadde i februar utgaven av bladet.Der var div. motorer testet på en Bella 470 (500kg).Båten kom raskest i plan, og oppnådde best toppfart(31knop)med nevnte motor, så den burde jo være sprek nok.Dette er jo "nye" motorer i fra Suzuki, med 70-80-90hk som kom i fjor, nå denne 60hk, og til høsten kommer 40-50hk i samme nye linje(lik motorblokk som 60hk). Har selv bestillt en 60hk sammen med en Askeladden 475(2010mod), så det blir jo spennende.

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at det er denne båten som skal ha ny motor:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=65714

 

Vil tro en motor på 60hk/110kg burde funke bra, den forrige modellen på nesten 50kg mer ville nok gjort båten temmelig tung i sessen.

 

Kjenner ikke båttypen, linjene ser ut til å være planende, men vanskelig å bedømme hvor mye bæring det er i hekken

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

stemmer det ivar er den båten der. har i dag en 30 hk på den. Er ikke sikker på hva slags skrog det er. Den motoren jeg har veier 86 kg så det blir ikke mange kg ekstra på den 60 hk båten er relativt flat under fra midten og bakover med to meterlange finner på hver side som stiller ned ca 6-7 cm (er en Ø tune båt)

Link to post
Share on other sites

20kg ekstra burde være hel uproblematisk, evt så får du flytte batteri + bensintank forover i båten.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

men er det ett pluss eller minus att det er 3 istedenfor 4 sylindre på den?

En firesyl. motor vil jo naturligvis ha en jevnere gange (mindre vibrasjon) kontra en tresyl. motor i teorien, men er vel lite merkbart på disse motorene vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Har jeg forstått rett att det er denne modellen som blir eneste alt i 60 hk eller vil også den andre df 60 med 4 syl som har vært også produseres videre så det blir to forskjelllige modeller?

Link to post
Share on other sites

Jet ville sjekket opp dreiemoment (sier noe om trøkk ved akselrasjon) og vibrasjon (her er suzuki kjent for å være ekstremt stille på tomgang). Det sier mer om motoren enn "antallet sylindre". Jeg tror forresten du trygt kan gå ut fra at denne motoren ikke er merkbart slappere enn modellen før. Det ville sannelig gjort seg i motortestene som kommer med jamne mellomrom :smiley:

 

Uansett: Med din båt tror jeg ikke det blir noen som helst problem å få båten dratt opp av havet fra det 30-hesteren klarte og videre, og da er det HK ved marsjfart som gjelder.

Edited by tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

mulig den nye modellen er en tanke svakere mtp dreiemoment enn den gamle (pga mindre sylindervolum) , men det vil isåfall oppveies og vel så det av nesten 50kg lavere vekt på hekken.

 

Ellers så er vel Yamaha F50/F60 også rundt 110kg.

 

Ang 3-syl, har hatt Yamaha F40, den hadde en meget behagelig gange.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Antall sylindre er ikke svært avgjørende lengre, selv om Yamaha med sin 4-syl 60 hk er stillest i klassen uten at den veier noe mere enn flere av de andre.

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...11?OpenDocument

 

Evinrude E-tec 60 også kom svært godt ut av testen selv om den ble såvidt forbigått på noen punkter av de nye 60 hk til Suzuki og Honda.

Men E-tecen har bare 2 sylindre og er en 2-takter, og da er det intet mindre enn imponerende at den jevnt over kan sidestilles med de nye 4-takterne til 4-takterspesialistene Suzuki og Honda både når det gjelder forbruk og støynivå (Honda vant testen med knapp margin).

Jeg kan bekrefte at min E-Tec 50 er en helt annen verden en 2-takterne i gamle dager.

 

Ser man litt videre på det så har E-tec lavest vedlikeholdskostnader og lengst serviceintervall for de som vektlegger slikt.

Kun på full gass bruker E-tec litt mere enn 4-takterne, ellers er forbruket faktisk under Honda og Suzuki på flere målepunkter.

Ikke minst har E-tecen vesentlig lavere prislapp enn konkurrentene (unntatt den gamle mercuryen da).

Ifølge testen koster E-tec nesten 10.000 under testvinneren, så da vil iallefall jeg ha kåret en annen testvinner :smiley:

 

Den gamle DF60 var jo identisk med DF70 som var en tung seig klump på ca 160 kg, men da de kom for drøyt 10 år siden var det jo state of the art vedr. støy og forbruk.

Jeg monterte en slik DF70 på min tunge Mørebas 17, og den ble en smule baktung. Hadde nok fått like god fart med den nye DF60 og mindre problemer med hoppende baug.

Den gikk nemlig helt fint med en Honda BF50 på 90 kg, men 30 knop er et folkekrav/menneskerett :smiley:

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gratulerer :cheers: antar du får mye glede av denne framover.

 

Og så må vi selvfølgelig få rapport når du får den i full drift.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Spennende motor. Har kjøpt samme selv på en Askeladden, så det skal bli artig og komme på sjøen igjen. Har ikke fått sjøsatt ennå, våren ser ut til og ha tatt en pause, her på Sørlandet i alle fall, så det drøyer litt med og få testkjørt båt og motor.

Link to post
Share on other sites

  • 1 month later...

Gratulerer :cheers: antar du får mye glede av denne framover.

 

Og så må vi selvfølgelig få rapport når du får den i full drift.

 

 

har fått prøvd den en del og er veldig fornøyd. min båt 18 fot og 730 kg går på topp i 27,5 kn. Har målt forbruket på en tur på 10 nautiske på nesten fult pådrag samt 7 timer dorging på ca 1000 rpm da gikk det 20 liter bensin og det syntes jeg er bra.

Link to post
Share on other sites

Er også veldig godt fornøyd med min nye Suzuki 60hk. Har hatt det meste av størrelser og fabrikkanter opp gjennom årene, når det gjelder påhengsmotorer,men lydmessig må dette være den mest stillegående jeg har kjørt av dem alle! Sprek og bensingjerrig er jo også disse nye Suzuki modellene, så dette lover jo bra.

Link to post
Share on other sites

Ja suzukien er bra (best aks.), hondaen er bra (testvinner), yamahaen er sannelig heller ikke så verst (stillest) og til og med "gode gamle" evinrude e-tec totakter kommer svært nært eller likt med de nye 4-takterne, også på støy og forbrukssiden (og den har jo enklere vedlikehold og er billigst). Mercury kommer kanskje litt etter de beste i klassen på en del områder men det er forsåvidt relativt marginalt.

Det er egentlig ganske vanskelig å kjøpe feil/dårlig motor i 60-hk klassen for tiden :wink:

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...