tomeriks Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Vi skal trekke kabel til VHF og vindinstrument i masta. Er det noen her som kan forklare meg hvordan vi gjør dette på enklest mulig måte?? Riggen står oppreist, noe jeg håper at den fortsatt kan gjøre.. Det jeg er mest usikker på er hvordan jeg skal få tredd kabelen gjennom masta, og hvordan jeg skal få den ut i bunnen. Er veldig takknemlig for tips! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Masta er vel hul inni, slik at det går an å lage gjennomføring på toppen eller siden av masta, og slippe kabelen ned der med et lite lodd i enden av kablene. Så kan du fiske ut kablene i bunnen av masta gjennom et hull der. Er masta så lang at den er skjøtt på veien? Spørsmålet er jo om masta går gjennom ruffen, eller er montert oppå Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Kvakk Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Finn ut hvilken produsent. De fleste master har egne spor til kabler.... Da må du legge kabelen inni her. Trikset er hyssing med noen muttere på. Dersom det går noen ledninger der fra før, ser du jo hvor ledningen må inn og ut Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
opus Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 (edited) Hei! Om du ikke har slike egne kabelgater: Husk også at du ikke vil ha skrangling i masta av denne nye ledningen. Du kan stripse på 4 strips slik at de står ut som armer med jevne mellomrom, evt lime/stripse på små oppkapp av rørisolasjon(Clas O) med jevne mellomrom. Løste ved å tre inn ledning ovenfra ned gjennom et falluttak i toppen, og lirket til enden opp gjennom mastetoppbeslaget til slutt. (Jeg byttet bare kabel, så lettere trekke gjennom med den gamle kabelen.) Men har lirket ut fall nede ved mastefoten, ved å huke tampen med en ståltråd. Edited March 23, 2010 by opus (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tomeriks Posted March 23, 2010 Author Share Posted March 23, 2010 Takker for mange gode tips :-) Nå skal jeg nok klare dette Må finne ut om det er en egen "kabelgate" tydeligvis. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Trakk nye kabler i fjor da masta lå nede. Brukte de gamle kablene til å trekke med. Men det var ikke lett og måtte gi opp VHF kabelen. Om masta har egen kabel gate blir det fort mye motstand da gaten er trang så du vil trenge endel tyngde i loddet. En løsning kan være å bruke et sykkelkjede, passer antakelig i kabel sporet og veier mye mer enn ett par muttere... Lykke til! Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
sydspissen Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Alle seilere med respekt for seg selv har sykkelkjede ombord. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 :nonod: Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
sydspissen Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tomeriks Posted March 23, 2010 Author Share Posted March 23, 2010 Denne så interessant ut.. Hvor får jeg tak i den, og hvordan brukes den?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 de sitter inne i styrpedistalen på en seilbåt....... Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
tomeriks Posted March 23, 2010 Author Share Posted March 23, 2010 aha.. da skjønner jeg.. Da er jeg en seiler uten respekt for meg sjøl Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Bruk ei 3-5 m tynn blylina, som er sydd til ei vanleg lina. Slepp denne ned frå toppen og fisk den ut med ein ståltråd. Det er ein føremon om lina er så lang at den rekk frå dekk til mastetoppen og ned att. Lina festar du til kabelen med mange halvstikk som du teipar over. Dersom det er ein nyare båt så kan det henda at det er trekketrådar i masta. Lykke til. Ask Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
123321 Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 trekkefjær ! biltema har det. tre nylånstrengen ijgennom fest kabelen og dra i andre enden til kabelen er ute. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Ikke sikkert det er så lett. Jeg ga opp å trekke radarkabel i masta. Den gamle satt dønn(jeg skulle bytte radarantenne). Nå seiler jeg rundt med en haug blysekker og fisketråd inne i masta. Hva som blokkerer vet jeg ikke, men det gikk greit til der masta går igjennom dekket. Der var det noe som blokkerte på masta mi ihvertfall. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
pege Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Et tips for å få trekke tau gjennom tynne rør er å bruke støvsuger og julegave band. Bandes mates inn i ene enden og støvsugeren i andre enden, Må tettes for falsk luft, når julegavebandet er glennom kan sterkere tau, ol trekkes gjennom. Det er lurt å bruke et smøremiddel når kabel skal tres, Zalo eller en aller annen silikon spray. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted November 12, 2012 Share Posted November 12, 2012 men det gikk greit til der masta går igjennom dekket. Der var det noe som blokkerte på masta mi ihvertfall. Det gjorde det nok. Der er det tettet slik at vann som kommer ned inne i masta renner ut på dekk og ikke ned i kjølsvinet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Posted November 12, 2012 Share Posted November 12, 2012 Det gjorde det nok. Der er det tettet slik at vann som kommer ned inne i masta renner ut på dekk og ikke ned i kjølsvinet. Det skal være drenshull i masta over dekk. Lager du deg en ståltråd med bøy/krok i enden, bør du få birket ut ny kabel. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted November 12, 2012 Share Posted November 12, 2012 Drenshullene over dekk er der blokkene til fall og liner kommer ut. Med gjennomgående mast kommer vanligvis kabler ut under masta. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts