Jump to content

Trenger tips til å trekke kabel i mast!

tomeriks

Recommended Posts

Vi skal trekke kabel til VHF og vindinstrument i masta. Er det noen her som kan forklare meg hvordan vi gjør dette på enklest mulig måte?? Riggen står oppreist, noe jeg håper at den fortsatt kan gjøre..

Det jeg er mest usikker på er hvordan jeg skal få tredd kabelen gjennom masta, og hvordan jeg skal få den ut i bunnen.

Er veldig takknemlig for tips!

Masta er vel hul inni, slik at det går an å lage gjennomføring på toppen eller siden av masta, og slippe kabelen ned der med et lite lodd i enden av kablene. Så kan du fiske ut kablene i bunnen av masta gjennom et hull der. Er masta så lang at den er skjøtt på veien? Spørsmålet er jo om masta går gjennom ruffen, eller er montert oppå :confused:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Hei!

Om du ikke har slike egne kabelgater:

Husk også at du ikke vil ha skrangling i masta av denne nye ledningen.

Du kan stripse på 4 strips slik at de står ut som armer med jevne mellomrom, evt lime/stripse på små oppkapp av rørisolasjon(Clas O) med jevne mellomrom.

Løste ved å tre inn ledning ovenfra ned gjennom et falluttak i toppen, og lirket til enden opp gjennom mastetoppbeslaget til slutt. (Jeg byttet bare kabel, så lettere trekke gjennom med den gamle kabelen.)

Men har lirket ut fall nede ved mastefoten, ved å huke tampen med en ståltråd.

Redigert av opus (see edit history)

Trakk nye kabler i fjor da masta lå nede. Brukte de gamle kablene til å trekke med. Men det var ikke lett og måtte gi opp VHF kabelen.

Om masta har egen kabel gate blir det fort mye motstand da gaten er trang så du vil trenge endel tyngde i loddet. En løsning kan være å bruke et sykkelkjede, passer antakelig i kabel sporet og veier mye mer enn ett par muttere... Lykke til!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Bruk ei 3-5 m tynn blylina, som er sydd til ei vanleg lina.

Slepp denne ned frå toppen og fisk den ut med ein ståltråd.

Det er ein føremon om lina er så lang at den rekk frå dekk til mastetoppen og ned att.

Lina festar du til kabelen med mange halvstikk som du teipar over.

Dersom det er ein nyare båt så kan det henda at det er trekketrådar i masta.

Lykke til.

Ask

• 2 år senere...

Ikke sikkert det er så lett. Jeg ga opp å trekke radarkabel i masta. Den gamle satt dønn(jeg skulle bytte radarantenne). Nå seiler jeg rundt med en haug blysekker og fisketråd inne i masta. Hva som blokkerer vet jeg ikke, men det gikk greit til der masta går igjennom dekket. Der var det noe som blokkerte på masta mi ihvertfall.

Et tips for å få trekke tau gjennom tynne rør er å bruke støvsuger og julegave band. Bandes mates inn i ene enden og støvsugeren i andre enden, Må tettes for falsk luft, når julegavebandet er glennom kan sterkere tau, ol trekkes gjennom. Det er lurt å bruke et smøremiddel når kabel skal tres, Zalo eller en aller annen silikon spray.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...