kællen Startet 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2010 http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article3574592.ece La oss alle begynne med oss selv, og ta med oss søppel hjem når vi har vært på sjøen og kost oss. Skremmende lesning dette her. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 det er heelt jævli, og skrekken er om havet skulle bli surt. Hva da? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Folket skulle fått bot for og hive boss på sjøen.. En sabla bot på flere 1000 kroner... Uansett om det flyter eller ikke, SKAL det ikke på sjøen.. Er det så jævla vanskelig og få seg ett bosspann eller en bosspose i båten? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
GunR Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Tar selvsagt alt med hjem, unntatt fiskeslo og annen krabbemat. Lærer selvsagt guttene det samme. Det skumle er jo at mange plasser blir det tømt tonnevis med søppel i sjøen.. What goes around, comes around.. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 ja gi dem bot på mange 10 000 kr søppel påsjøen er det værste jeg veit det gjør meg rett og slett sjøsyk Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Det hanlder ikke bare om søppel på sjøen, men i høyeste grad også om søppel i uthavner. Mange båteiere unnlater å ta med seg sitt eget søppel hjem, dersom de utplasserte søppelbeholderne er fulle. De hensetter plastposer osv oppå og rundt beholderne, og tenker ikke på at til natten kommer "ulvene og gribbene" og roter det hele til ved å strø søppelet enda mer utover. Neste morgen ser det ut som om en bombe er sprengt akkurat der. Men også i innhavner hensettes det søppelposer selv om containeren er stappfull. Holdningen til disse: Bare jeg blir kvitt mitt eget søppel så driter jeg i hvordan det ser ut etter meg! Det er helt sikkert noen her inne også som tar seg den frihet, så...TA DERFOR MED DEG SØPPELET DITT HJEM NESTE GANG! Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Så har vi det evindelige problemet med engangsgriller,som ligger slengt over alt.Det burde vært en skikkelig pant på disse,da hadde det sikkert vært noen som tok vare på de. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Så har vi det evindelige problemet med engangsgriller,som ligger slengt over alt.Det burde vært en skikkelig pant på disse,da hadde det sikkert vært noen som tok vare på de. Noen kanskje, men langt fra alle. Noe bedre ville det kanskje blitt, hvis man satte panten til kr. 100.-. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Lurer på hva vi båteiere gjør når vi skal fyre maskinen for førstegang etter vinteren med glykolen som blir spyttet ut. Hva med når vi kjører systemrens. Olje/diesel/glukol søl i kjølsvinet som blir pumpet automatisk ut av de flotte systemene vi har. Mye svinn her å. gitt... Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Mulligan Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Automatisk lensing fra maskinrom er , strengt tatt, ikke tillatt. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Søppel som ikke tas med hjem er en uting! Hvem tror søppla blir borte??? Jeg skrev dette i en tidligere tråd her på BP. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 ja gi dem bot på mange 10 000 kr søppel påsjøen er det værste jeg veit det gjør meg rett og slett sjøsyk Helt enig.. Jeg kom kjørende en gang med min gammle båt med påhenger. Så plutselig begynnte motoren og ''hakke'' så stoppet den. Nor jeg tiltet opp motoren var det en rema 1000 pose som var vridd seg rundt propellen ca. 100 ganger.. Jeg stresset i 1 time uten og få det av. så jeg måtte paddle meg inn til land, og stå på en brygge og skjære det av!!! Bad times! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hansi Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Folket skulle fått bot for og hive boss på sjøen.. Prinsipielt er jeg enig, men hvem skal håndheve slikt da ? Er jaggu meg nok tullete lover og forskrifter i dette landet om ikke vi skal ha flere som ikke kan etterleves. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Nei, men det er no bare sann at folk mer obs på det, så tenker de kansje litt over ka de driver med akkuratt i det de er tenkt og hive noe over rekken Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
avsluttet Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Er jaggu meg nok tullete lover og forskrifter i dette landet om ikke vi skal ha flere som ikke kan etterleves. Det er vel ikke lov å hive søppel på havet? Og hvorfor skulle vi ikke kunne etterleve det? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Hei, Det er også nedslående at det finnes knapt en leverandør av lystbåter som har laget en løsning ombord for søppelhåndtering. Mange har faktisk ikke en søppelbøtte engang Sitér dette innlegget Link to post
Fru Nora Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Hei, Å tømme søppel i sjøen syns jeg er like dårlig gjort mot naturen som å tømme søppel andre steder. Jeg ser da ingen forskjell. Jeg syns det er utrolig hvor mye søppel man kan finne når man går på tur. Jeg tror hvis vi alle ville ta med en pose når vi går på tur og plukket opp søppel så ville likevel om ett års tid fremdeles ligge mye igjen. Det er trist å se at mange rett og slett ikke har vettet til å ta være på naturen, om det gjelder til sjøs eller til lands. Jeg tror ikke bot hjelper mot dette. Heller god opplæring av barn og ungdom, god forebilde og at man sier noe, når man ser at andre kaster søppla si. Og vi skulle alle bli flinkere og ikke kjøpe så mange ting som er inpakka i plast. Kjøp kjøtt hos slakteren og tar med deg Tupperboks som de skal legge det inni, da sparer du mye søppel. Eppler, bananer og lignende trenger ikke poser i det heletatt, vask dem hjemme og så kan man spise de uten at man brukte plast i det hele tatt. Hilsen en "gammel" speider Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Det er vel ikke lov å hive søppel på havet? Og hvorfor skulle vi ikke kunne etterleve det? Du har tydeligvis misforstått det jeg skrev. Selvfølgelig er det ikke lov å hive søppel overbord, men hvordan i all verden skal en kunne håndheve slikt. Holdningskampanjer og informasjon om mulige miljøskader, konsekvenser av skader på fauna, fugl og dyreliv er det alt for lite av slik jeg ser det. Myndighetene er veldig kjappe med å lage forskrifter og lover uten at det blir gjort ressurser tilgjengelig for håndhevelse av de de påbyr. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 MARPOL Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Er det en ting jeg ser ofte så er det folk som senker øl flasker og bokser ned i dypet Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
litt peiling Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Sneiper, ølbokser og flasker er for noen "ok" å kaste i sjøen/havna.... les. Strømstad Er det ikke web cam i havnene som kunne fange inn disse båtene/folkene, og bøtlegge de Eller vakter som bøtlegger "der og da". Sikkert ikke like tøft å kaste flaske etter flaske på sjøen, viss du fikk en bot på 500,- pr. bot Er det tvil om hvem som kastet søpla i sjøen, ja da får båteier bøtlegges. Dette gjelder hovedsakelig "yngre" folk er min oppfatning. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 kremt!!! jeg er yngere! og jeg var i Haldenen gamle Sjømannen min å der var det en gammlig på oer 45 som sto oppå flyvebrygga si og holdte på å bombandere oss med sigarsneiper, champanjeflasker og ølbokser!!!! hvem er synderen alle eller bare de yngere!!!! Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 og de andre på flyvebrygge syns det var helt grit!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Hei, Jeg tror ikke bot hjelper mot dette. Heller god opplæring av barn og ungdom, god forebilde og at man sier noe, når man ser at andre kaster søppla si. 100% enig. Lærer man sine barn at dette ikke hører hjemme noe sted at man kan kaste ting ut av vindu på bilen eller over rekka på båten så ville mye vært gjort. En annen ting. Man kan kjøpe en reisegrill av ypperste klasse for 500 kr (f.eks en Weber med livstidsgarranti). En liten pose grillkull og et par opptenningsbriketter er alt som skal til for å få en fortryllende kveld. Man etterlater ikke annet enn aske og god samvittighet. Engangsgrill er like dumt som ferdigkokt ris. Som må kokes. Dessuten smaker ikke maten hønsenetting og parafin Fru Nora Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Holdningskampanjer har ingen eller ofte liten hensikt Skal vi fortelle barna våres at sikkerhetsbelte må brukes. Også dropper vi forelegg for dette ? Mener dere at vi bytter ut bøter og forelegg, mot holdninger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.