Jump to content

ta med deg søppelet ditt hjem

kællen

Recommended Posts

Mange som tenker at ting som synker, kan de hive på sjøen.. Det er jo ingen båter som kan få skade av det. Men de tenker ikke på den naturen/krypene/fiskene/krabbene/alger og ALT liv UNDER sjøen... Her klager vi over forurensning av biler o.s.v, ka snakker ikke fiskene om då? jo, forurensning av deres verden!!! Om de ikke snakker om det, så tenker de sikkert på det :giggle: Men fra spøk til alvor! INGEN VERDENS TING skal hives over rekken, verken poser/teip rester/tau/metall/papir m.m... Det eneste som er lovlig og hive over rekken er fiskesluken/teiner/garn/ruser og slo fra fisken som måkene spiser!!! :yesnod:

Neste gang du er i ferd med og hive noe over rekken, tenk deg godt om!!! :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

kremt!!!

jeg er yngere!

hvem er synderen alle eller bare de yngere!!!! :smash:

Enig der båt1. Jeg har sett for mange pilsflasker etc blitt kastet på sjøen av godt voksne til å rette fingeren mot den yngre garde.

Forøvrig så synes jeg den beste holdningskampanjen ville vært å bøtelegge dette, og kalle det miljøkriminalitet. Jeg leste at en lengre opp i tråden synes at det blir for mye lover og regler etterhvert, og jeg er enig i det. Men, måten vi forvalter sjøen vår på tilsier at noe drastisk må gjøres og da vil lovregulering og bøteleggelse kunne hjelpe positivt.

En ivrig seiler og en god venn har tenkt å investere i en langskaftet hov for å kunne plukke med seg andres etterlatenskaper, for "å legge det der det hører hjemme, i kildesorteringen", som han noe opprørt sier. :yesnod:

Kanskje ingen dum tanke. Ikke først og fremst for å plukke opp etter alle andre, men for å kunne plukke opp eget om noen skulle glemme seg.

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Holdningskampanjer har ingen eller ofte liten hensikt :nonod:

Man kan gjerne gi bøter så det svir. Men hvem skal håndheve dette. På tur slenger folk dritt over ripa. Hvem ser dette?

Men at det må en holdningsendring til er det ikke tvil om. Vi voksne får starte med oss selv. Om vi overfører god folkeskikk til barna så vil det nok komme noe godt ut av det.

Men dette problemet er først og fremst et voksenproblem siden flertallet av de som ferdes på sjøen faktisk er voksne.

Marina og brygge-eiere kunne f.eks bortvise fartøy som blir knepet i forsøpling. Politiet/kystvakt kunne bøtelagt så det svei de som beviselig har forsøplet og ble tatt på fersken mens de gjorde det. Det skal ikke mange overskriftene i landets aviser til før dette hadde hatt en god effekt og holdninger ble endret. :sailing:

Redigert av Blafrebo II (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

All erfaring tilsier at holdningskampanjer virker, om enn i varierende grad litt avhengig av hvordan kampanjen er vinklet.

Jeg kan ikke annet enn å si meg enig. Med tanke på den betydelige endring som har funnet sted gjennom årene mht mitt og andres forhold til det å (ikke) forurense og det helt uten bruk av gebyr og/eller straff så må noe ha funket, kansje sågar de mange holdningskampanjer som har vært kjørt siste tretti år?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Leste ein artikkel på ABC nyhetene for nokre måneder siden, om plast i sjøen. Og det var mange hundre tusen tonn du.... var eit spesielt havområde det samla seg.... Mikropartikler...

Lurer på hva vi båteiere gjør når vi skal fyre maskinen for førstegang etter vinteren med glykolen som blir spyttet ut. Hva med når vi kjører systemrens. Olje/diesel/glukol søl i kjølsvinet som blir pumpet automatisk ut..................

eH....ZALO i sjøen...?

Det er vel ikkje mulig å fange opp stoff etter konservering?

I kjølen bruker vi vel oljeabsorberende pølser alle sammen vel? Kastes enkelt i en pose o så i restavfallet.

Automatisk lensing fra maskinrom er , strengt tatt, ikke tillatt.

Hæ.....tuller nå? regel på det? Vanlige båter har sjelden maskinrommet skilt fra kjølen...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Mulligan har nok helt rett, automatisk lensing er ikke tillatt.

Vi får glede oss hastig mens vi kan, for hvor lenge man får sitte gratis på potta i en båt er et åpent men relevant tidsspørsmål.

Jeg var på et møte i kommuneregi delvis vedrørende maritimt avfall, men tør ikke fortelle i frykt av å bli stemplet som gal.

Det er viktig å si ifra når man observerer folk som kaster søppel i sjøen. Dette har jeg alltid gjort når jeg har sett folk gjøre det! Det hjelper, og folk skammer seg som oftest over hva de gjorde når de får tilsnakk. Det er jo viktig at vi i Norge gjør alt for å unngå dette, men vi skal være klar over at det i f.eks Kina er UTROLIG store mengder søppel som blir dumpet... Det er virkelig et stort problem!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...