Suzuki Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 har sett dette her fler ganger, men finner den ikke nå. Noen som har... ? Quote No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Slik som denne? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Eller slik? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Posted March 25, 2010 Author Share Posted March 25, 2010 (edited) Takk for svar; mener egentlig ingen av de to, mer den tabellen som viser ( ca ) hvor fullt et batteri kan bli med 13,5V spenning, tilsvarende med 13,8V osv osv. Allle vet jo at man må ha 14,4V for å toppe batteriet HELT, og at 12,8V gir 50% maks ladet batteri. Edit: den til 2.nd trikkern viser iof hva jeg er ute etter... Suzuki Edited March 25, 2010 by Suzuki (see edit history) Quote No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Alle vet jo at man må ha 14,4V for å toppe batteriet HELT, og at 12,8V gir 50% maks ladet batteri. Dette er vel ikke riktig? En hver spenning over batteriets hvilespenning vil vel tilføre lading, men lavere spenning gir lengre ladetid? Dvs at batteriet blir fulladet og fint med 13,8 volt, bare det står lenge nok tilkoplet? 14,4 volt tilsvarer punktet det batteriet der begynner å gasse ved 25 grader celsius sånn ca, derfor er det greit å ikke ha høyere ladespenning enn dette. Stemmer ikke dette, eller har jeg misforstått totalt? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Stemmer som Index skriver. 14,4 V er ingen naturkonstant men et kompromis mellom ladetid og vannforbruk (og basert på kjemien, temperaturen og og og...) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 (edited) ...eller har jeg misforstått totalt? Nope! Tabellen til Arvid_A er vel den som etterspørres? Se på hvilespenningen. Belastes batteriet, synker spenningen med strømmen. I dette tilfellet er de øvrige tabeller (ikke hvilespenningen) gyldig kun for EN batteritype. Dess flere Ah du har, jo mindre synker spenningen ved belastning. Trur eg Edited March 25, 2010 by Marwin (see edit history) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
sydspissen Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Stemmer som Index skriver. Det er bra! Da er ikke svakstrømsforståelsen min helt på jordet... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 (edited) Jeg burde kanskje ikke uttalt meg, men gassespenningen er normalt ca 0,2 volt lavere enn batteriprodusentens nedre oppgitte absorberingsspenning i et 12 volt anlegg. Edited March 25, 2010 by Ole Petter (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 index : Da er ikke svakstrømsforståelsen min helt på jordet...Nei, det kan den ikke være. Har nylig ladet et batteri i to omganger, hver omgang ca 6 timer. Utgangspunkt var 12,47 i hvilespennig. Da den gamle kloke laderen har tatt kvelden ble jobben utført av en billig, dum lader som ikke regulerer noe som helst bortsett fra at den er på 5 amp og stopper på 14,4 volt.Etter første 6 timer var ladespennig 14,01 volt. Et døgn hvile og nye 6 timer lading og da var ladespenning 14,19 volt. Jeg regnet med og sette på nok en kveld, men nå sjekket jeg hvilespenningen først. Den var faktisk hele 12,81 volt etter 18 timers hvile. Batteriet er på 105 ah og lader kun på 5 amper så jeg hadde regnet med lenger tid. Tempratur varierte mellom 5 og 10 grader. Nå har jeg hørt at batterier har godt av et lite oppkok iblant , så jeg lurer på om jeg skal lade til jeg oppnår disse magiske 14,4volt, eller står jeg i fare for å koke det. Kanskje det er nok lading Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Siden forrige innlegg ikke fikk svar hever jeg denne igjen, jeg har kun 14,2 volt ladespenning fra dynamo, når jeg belaster med det jeg vanligvis har på synker denne spenningen til 14,1 volt. Er dette tilstrekkelig eller burde jeg sette inn en ny laderegulator? Dynamoen er en orginal 115A på en volvo D4 motor, kan jeg sette inn en annen regulator på uten å fjerne den gamle (vil ikke tukle med dynamoen grunnet reklamsjonrett etc etc...) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Jeg tror dynamoen din er utstyrt med en regulator som har setpunkt 14,3 volt. Jeg ville anbefale deg å først sjekke om kablene dine er riktig dimensjonert. Måler du samme verdi på dynamo og batteri, hvor mye ladestrøm har du når spenningen faller? Er batteriene dine fulle når du måler eller er de utladet? Måler du med motoren på tomgang så yter jo dynamoen mindre, og da er dette kanskje normalt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 (edited) Saken er den at jeg er litt i villrede, jeg har 2 stk sønnak freline marine 80Ah til start/vinsj og baug, ladingen fra motor og protech 1230 (30 A vedlikeholdslader ig forsyning) er koblet via disse batterier, derfra går ladespenningen via ett BEP voltsensitivt rele til forbruk 2x110 Varta. Jeg antar at startbanken er ok, men jeg målte hvilespenning på sartbanken til 12,2 volt da riktignok med hovedstrømsbryter på (bruker å stå på grunnet automatiske lensepumper også er koblet via denne, 2 stk lensepumpepaneler har hvers sin diode som lyser til enhver tid, samt en diode på bryter for automatisk dusjlensekasse (liker også å ha denne lensekapasiteten tilgjengelig). Utfra at dette har stått slik noen uker og at en har en lei tedens til å kanskje forbruke mer en hva en kjører motor eller plugger i landstrøm til lader lurer jeg på om de siste o,2-o,3 volta er avgjørende for topping av batteriene. Forbruksbanken er som sagt nå 12,2 volt (40-50% oppladet?) og målt syrevekt til 1,20-1,21.... Når jeg går på fri om ett par dager blir det å koble på landstrøm for å se om jeg greier å få opp igjen batteriene. Men igjen er dynamospening ok? Vet ikke kvadratet på kabelen, men ser ut som den kan være rundt 15mm2 eller så og er en meter lang maks. Skal også sjekke for evt forskjell på spenning på dyamo og batteri, dunamokabel er forresten koblet til startmotor, fra startmotor til batteri er 70mm2 og går via BEP bryter, det måles o,o5 volt spenningsfall over BEP voltsensitiv rele, mine målinger oppgitt er på forbruksbank. Strømmen har jeg ingen måling på, men det skal straks monteres opp en Nasa batterimonitor som ligger hjemme på posten og venter, så da får ejg vel litt bedre oversikt uten at det løser problemet i seg selv. Edited May 9, 2010 by SeaRaymond (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.