Jump to content

For høyt malt bunnstoff på plastbåt.


tomu

Recommended Posts

Hei!

 

Båten min har alt for høyt malt bunnstoff. Vannlinja er 20 cm under toppen på det malte feltet. Hvordan skal jeg fjerne dette uten å skade gelcoaten? Jeg har fantasert om å male med hvitt bunnstoff for å nøytralisere noe, men er i tvil da båten sannsynligvis vil virke gulere enn bunnstoffet.

 

Hjelp! :crazy:

Link to post
Share on other sites

Dersom dette er gjort ordentlig så er det vel ingen enkel måte å gjøre det pent på. Gelcoaten skal jo mattes ned før primer påføres.

 

Skraping eller forskjellige former for "sandblåsing" blir jo brukt. Et søk på fjerning av bunnstoff gir noen flere svar.

 

Så er jo spørsmålet om hvor "skadet" gelcoaten under er. Om det er nok igjen til at du kan slipe bort ripene.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Bruk malingfjerner, , f.eks Duxola. Den er mer skånsom mot gelcoaten enn kaustik soda. prøv på et lite felt først, ikke la det virke så veldig lenge i tilfelle gelcoatene reagerer på det. Går det greit med gelcoaten, er det bare å sette i gang! Smør på med Duxola, legg plastfolie oppå for at den ikke skal tørke ut, og vent en halvtime eller to. Spyl rent med høytrykkspyler, hjelp gjerne til med en isskrape i plast eller lignende som ikke riper opp gelcoaten. Gjenta så mange ganger som nødvendig. Om gelcoaten er ripete under bunnstoffet, kan du våtslipe med 600 og deretter 1200 papir før du rubber og polerer opp fribordet. Regner med at båten vil bli seende betydelig bedre ut etterpå!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Angående bunnstoff så hørte jeg noe i dag.

Vedkommende hadde bunnsmørt for 3 år siden med vanlig bunnsmørning.Der som han har båten liggende er det mye "groe" i sjøen.Men han hadde blandet inn 1 eggeglass med EKTE RANDORP i bunnsmøringen.Alle de som liggerrundt han har groe,men ikke han.

Er dette fleip eller fakta? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Fleip! Roundup er vannbasert, og forsvinner med en gang båten kommer på sjøen. Dessuten er dette en plantegift som tas opp gjennom bladene, ikke gjennom rotsystemet. Men når man har gjort noe slikt, vil man jo gjerne tro på det selv da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei, en kompis av meg har no blandet inn roundup i bunnstoffet, ca en topp roundup på den minst grodde siden, 3 topper på den mest grodde siden.

Det er en Selco 24 / Ancas Queen 24, båten blir brukt lite, og gror mye, denne gang hadde hadde han store plager med mye rur også.

Jeg fikk det for meg jeg skulle google det her med roundup i bunnstoffet, da havnet jeg hit :) jeg kan kommentere om dette har noen effekt.

Alle vet jo at dagens bunnstoffer er mer miljøvennlig enn det man fikk før, da vill det nok gro mer og, kan jo hende dette ugressmiddlet

kansje virker ? får se.

Vannbaserte saker blir ikke vasket bort etter det har herdet / tørka, man maler jo også hus med vannbaserte malinger uten det regner av,

blander roundupen seg med bunnstoffet, vil den herde sammen også, jeg spurte om det blandet seg lett, det gjorde det, skal følge med,

hender jeg og låner den båten en gang eller 2 i året, fin klassikker.

 

De malingsfjærningsproduktene som er i handelen skader nok ikke gelcoat eller topcoat, har gjort slik selv på en Draco 1700 jeg har, den såg litt

bunnsmørt ut da jeg kjøpte den, brukte reprim jeg da, tok hele båten, den var ikke bare skam bunnsmørt, den var og lakka med div lakktyper

og topcoat lagvis, ble mye pes for å få den ren, den ble ren etter mye pes :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...