Dieselboy Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 (edited) Hei båtfolk. Har laget et par helt enkle skisser på ombygging til HT på snekka. Ønsker innspill fra dere om hva for en ide jeg bør jobbe videre med. Her har jeg prøvd å beholde "linjene" til originalt sidevindu. Beklager størrelsen på dette bildet, men dere kan skimte linjene jeg har tegnet inn. Her har jeg rettet opp toppen og baken på originalt sidevindu. Her er fra babord side, med topp og bak på sidevindu er rettet en liten tanke Edited March 23, 2010 by Dieselboy (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Den nederste så best ut. Men lag det for all del demonterbart, det er ikke sikkert at fremtidige eiere vil synes at dette er pent.... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted March 23, 2010 Author Share Posted March 23, 2010 Hadde i allefall ikke tenkt å lage noe SLIKT!! Ser for meg noe som ser ut som om det er laget til skuta. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Hartopp ser grei ut, men prøv å få litt mindre på side slik at du har litt større uteplass, etter min mening . Quote Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted March 23, 2010 Author Share Posted March 23, 2010 Uteplass......vurdere HT for arktiske forhold . Det vil gå på bekostning av uteplassen, men det får så være. Hadde ikke tenkt å bygge bakvegg, så det blir en liten kalesje i tillegg. Tror det blir litt stutt med kortere sidevegg. Men for all del, kan godt lage en skisse på det og. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mormalv Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Nederste forsaget er helt klart mest harmonisk :) Det ligger en Risør 27 på finn nå som viser hvordan du IKKE må gjøre det, hehe Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted March 23, 2010 Author Share Posted March 23, 2010 Mormalv....... Skulle ikke være Denne du tenkte på? Mindre pent kan en vel si. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mormalv Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Tenkte på den ja, ikke helt vellykket det der. Men ser ut som det går an å ta den av da... Men det var jo ikke fint av meg å henge ut den båten der kom jeg på, beklager det! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted March 23, 2010 Author Share Posted March 23, 2010 Er vel ikke noe galt i å henvise til båter/ideer om hvordan en ikke bør gjøre det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
cassie Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Min far har bygget hardtop på sin Hasla 26 for mange år siden. Desverre er forma ødelagt, men løsningen ble meget vellykket, og båten virker harmonisk. Send mail adressen din så skal jeg sende deg noen bilder når jeg kommer hjem til helga Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted March 25, 2010 Author Share Posted March 25, 2010 Venter i spenning på bilder :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Venter på bilder fra "cassie", i mellomtiden, noen fler som har synspunkter ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 Har gjort et nytt forsøk på å tegne noe som kanskje kan være aktuellt. Kom med synspunkter da vel !!! Øverste er et sort/hvitt bilde av skuta. På nederste bildet har jeg gjort det på "gammelmåten" med å tegne over på matpapir og gjort endringene som jeg ønsker. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mormalv Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Litt mindre overheng foran tror jeg har gjort seg, og smal inn "b stolpen" litt slik at du får litt mer glass. Den tette stripa/stolpen kan kanskje ta litt av sikten til sidene? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 (edited) "B" stolpen smalere ? Kommer da i konflikt med nedre forre hjørne på nytt sidevindu. Må ha litt "gods" for å få feste. Kan sikkert skjule stolpen med å ha den sort. Overhenget forran, kanskje ha det så langt at det kommer midt på skråen på frontrute ? Bedre passende overheng forran ? Edited March 28, 2010 by Dieselboy (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 Men ellers er jeg vel på rett spor uten å ødelegge noe som helst ??? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 Kan kanskje redusere høyden på nytt sidevindu, så øke lengden for å få en smalere "B" stolpe ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Blir man ikke fornøyd,kan man jo alltids forandre litt...... Jeg vil heller ha bred stolpe enn rute som ikke flykter med de andre. Kanskje montere ett rustfritt 26 merke på den sort farga B stolpen? Da ser det nesten orginalt ut... Quote Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 Blir man ikke fornøyd,kan man jo alltids forandre litt...... Da ser det nesten orginalt ut... Forandringene må gjøres ferdig på tegnebordet, for sent når ting er på plass. Vil jo at det skal se ut som om båten kan være byggd slik. Tror og at det blir bred "B" stolpe. Bedre at rutene kommer på likt oppe og nede. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Passer bra med å holde samme bredde som stolpen i kabinen.synes den nest siste tegninga ser mest fabrikkbyggd ut Quote Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 Slik kan en jo enkelt skjule en litt for bred stolpe: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 smal inn "b stolpen" litt slik at du får litt mer glass. Den tette stripa/stolpen kan kanskje ta litt av sikten til sidene? Tror det vil gå bra med en bred stolpe. Hva har en i dag ?????? Ingen sikt til sidene annet enn originale vinduer, da jeg har en kalesje uten vinduer på sidene. Så bare med nytt vindu vil en vel komme til himmelriket når det gjelder sikt til sidene Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Jeg ville prøvd å få vinduene litt mer parallelle med de nede, sånt som det er tegnet her ser det litt baktungt og gammeldags ut! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
mormalv Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Klart det bli bedre sikt til sidene enn du har idag uansett :) Dersom du ikke får linjen på sidevinduet til å slukte med underkant av vindskjermen, så skjønner jeg at du må ha litt avstand ja. Om du må ha en såpass bred stolpe var det et lurt triks med å lakkere den svart for å dempe den litt. Synes overhenget så bedre ut nå ja. Tenker du å lage det i en bue foran, eller skal det "knekke" i takt med vindskjermen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 Hva mener Dere ellers da ? Vil dette fungere uten at det blir et slikt "skrekkeksempel" ? Bue over frontvinduene er vel det som er "in" og mest moderne, mens en knekk for hvert vindu er vel enklest. Har ikke tatt stilling til dette enda. Den biten får vel komme når jeg lager skjelettet. Her skal det ikke bygges noe X-finer !! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts