dvil Startet 23.Mars.2010 Del på Facebook Startet 23.Mars.2010 Hei, Båten mangler på selvangivelsen. Lurer på hvordan verdisettingen utføres i praksis. Bestemmer dere det selv år for år, eller blir det bestemt fra ligningskontoret? Forandres verdien ut fra markedet (nei, jeg tror egentlig ikke det)? Jeg vet jo hva jeg betalte for båten, men det er vel ikke nødvendigvis det samme som ligningsverdien(?). Takker for råd/tips. Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Verdien settes til 75 % av forsikringssummen, i følge rettledningen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 står i det heftet som du fikk i posten sammen med selvangivelsen. Verdien skal settes til 75% av forsikringsverdien. Forsikringsverdien er verdien som er angitt på båten i forsikringen din. Har du ikke forsikring så får du anslå. Har båten verdi under 50 tusen bør du ikke føre den opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Eg har to båter. en til forsikringsverdi 45000 men hva er verdien på en Sandvik 25 ac??? 140.000? kan eg slå disse summene sammen? hvor mye kan eg trekke fra på skatten?? Håper noen kan hjelpe meg!!! så slipper eg kanskje unna med noen ekstra skattekroner i retur Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
GeirKS Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Trekke fra? Du må ha fått en annen utgave av selvangivelsen enn meg. Denne verdien blir nok lagt til formuen din, slik at den kan beskattes. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 hehe ja klart de, då skal den ikke inn i år Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
dvil Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Takk. Jeg burde ha skrevet det: Jeg har lest rettledningen, og jeg har ikke kasko. Det jeg da lurer på er hvor mye ligningskontoret blander seg inn i den summen som settes opp? For biler er det jo et ganske fastlagt opplegg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 (redigert) Jeg har forsikret båten min for 250.000, og 75% av det tilsier 187.500. Men jeg har satt verdien til 100.000, og det er blitt godtatt år etter år for min 24 år gamle Saga27. For bilen min, en -93 modell Opel Astra Sportiv, ser jeg at den er oppført med 1000 kroner. Og det er vel mindre enn vrakpanten? Så når det gjelder bil, følger de nok reglene med så og så mange prosent reduksjon pr. år. Lars H. Redigert 23.Mars.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hansi Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 (redigert) hvor mye kan eg trekke fra på skatten?? Fullt tillatt å prøve seg, om det blir godtatt får du greie på i slutten av juni måned hvis du leverer forenklet. Har aldri opplevd å fått noen kommentarer på de verdiene jeg har ført opp på diverse båter i snart 30 år. Redigert 23.Mars.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 24.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 (redigert) Takk. Da går det vel greit om jeg selv fastsetter en fornuftig verdi. Men setter jeg 1000 kroner blir det vel "fy skam" og klask på hånda! Redigert 24.Mars.2010 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Folk flest (hmm... må kanskje være forsiktig med det uttrykket her på BP.. ) som har boliggjeld i 7-sifret beløp spiller jo dette mindre rolle om båten står oppført med en verdi på 100.000,- eller 500.000,-. Det er først når nettoformuen overstiger 700.000,- at man må begynne å skatte av det, og prosentsatsen er vel 1,1% tror jeg. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
dvil Svart 24.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Godt poeng! Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Det er fremdeles noe som heter "På ære og samvittighet". Det betyr at du selv anslår, eller setter opp den verdien du syns er mest riktig ut fra markedsforholdene, eller som det sies her: 75 % av forsikrignssummen dersom den er forsikret. Det eneste fradraget du måtte få i den forbindelse er renter på evt. lån. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Er vel ingen fare for formueskatt her heller da.... Men jeg visste ikke det om 75%, og hadde veldig dårlig tid når jeg skulle legge inn båten første gangen, så jeg la inn det jeg kjøpte den for. Er det en smal sak å bare redusere dette beløpet fra nå av? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Satte ganske enkelt opp salgsverdien av båten, slik jeg alltid har gjort så lenge jeg har hatt båt(er) til en verdi som overstiger 50.000. Ville gjort det selv om jeg hadde fått formuesskatt også, de som klager på å betale formuesskatt har jeg ikke mye til overs for gitt Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Lagavulin Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Er det en smal sak å bare redusere dette beløpet fra nå av? Ja, du bare endrer det. Og du kan endre flere ganger fram til 30. april hvis du oppdager at du har gjort noe feil. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Bitteliten Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 (redigert) Hm - er det markedsverdi som gjelder? i så fall kan det kanskje være greit å få en takst hvert år da? Jeg sjekket litt i ligningens ABC - og de henviser til takteringsreglene - som da sier 1.7.3 Fritidsbåter Fritidsbåter verdsettes til antatt salgsverdi. Er antatt salgsverdi (medregnet påhengsmotor og fast utstyr) kr 50.000 eller høyere, anses båten som eget formuesobjekt og inngår ikke i fribeløpet for innbo og annet løsøre, jf. post 1.7.4. I disse tilfellene settes salgsverdi til 75 pst. av forsikringssummen. Merknader: Fritidsbåter med antatt salgsverdi lavere enn kr 50.000 og som er forsikret, skal føres i selvangivelsen post 4.2.1. sammen med annet innbo og løsøre. For fritidsbåter, med antatt salgsverdi lavere enn kr 50.000, og som ikke er forsikret, vil formuesverdien være lik den antatte salgsverdi, og denne skal føres i selvangivelsen post 4.2.2. Redigert 24.Mars.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 hvor mye kan eg trekke fra på skatten?? hehe... når man må skatte for båten, så burde det også være fradrag for alle båtrelaterte utgifter gjennom året. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Hm, dette er jo helt for jævlig ! Her diskrimineres jo båtfolket ! Har man hytte, fritidsbolig har man en lav ligningsverdi, men som kan max være 30 % av markedsverdi. Har man båt som hytte er det 75 % av markedsverdi/forsikringssum som gjelder !! Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Forskjellene i likningsverdi er tydelige og uforståelige, men ikke overraskende. Båt ansees kun som unødvendig luksus som kan skattlegges hardt, dette er politikk uten å gamble for mye mtp. utslag i velgermasse. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Og hytte ansee selvsagt ikke som luksus, men ett nødvendig ånde Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Det er tydeligvis fler hyttefolk enn båtfolk blant politikere og byråkrater. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Jeg velger å stole på at den tilsendet selvangivelse er korrekt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Per T Kålin Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Stemmer at 75% av forsikringssummen er beregningsgrunnlaget. Har en gjeld på skuta tilsvarende 75% så går regnskapet i 0.00....... Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Skal min 33 år gamle seilbåt føres opp på selvangivelsen??? Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.