Jump to content

Båt på selvangivelsen

dvil

Recommended Posts

Hei,

Båten mangler på selvangivelsen. Lurer på hvordan verdisettingen utføres i praksis.

Bestemmer dere det selv år for år, eller blir det bestemt fra ligningskontoret?

Forandres verdien ut fra markedet (nei, jeg tror egentlig ikke det)?

Jeg vet jo hva jeg betalte for båten, men det er vel ikke nødvendigvis det samme som ligningsverdien(?).

Takker for råd/tips.

Eg har to båter. en til forsikringsverdi 45000 men hva er verdien på en Sandvik 25 ac??? 140.000? kan eg slå disse summene sammen? hvor mye kan eg trekke fra på skatten??

Håper noen kan hjelpe meg!!! :flag: så slipper eg kanskje unna med noen ekstra skattekroner i retur :lol:

O Erland

med båtførerbevis

Jeg har forsikret båten min for 250.000, og 75% av det tilsier 187.500. Men jeg har satt verdien til 100.000, og det er blitt godtatt år etter år for min 24 år gamle Saga27. For bilen min, en -93 modell Opel Astra Sportiv, ser jeg at den er oppført med 1000 kroner. Og det er vel mindre enn vrakpanten? Så når det gjelder bil, følger de nok reglene med så og så mange prosent reduksjon pr. år.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Folk flest (hmm... må kanskje være forsiktig med det uttrykket her på BP.. ) som har boliggjeld i 7-sifret beløp spiller jo dette mindre rolle om båten står oppført med en verdi på 100.000,- eller 500.000,-.

Det er først når nettoformuen overstiger 700.000,- at man må begynne å skatte av det, og prosentsatsen er vel 1,1% tror jeg.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Det er fremdeles noe som heter "På ære og samvittighet".

Det betyr at du selv anslår, eller setter opp den verdien du syns er mest riktig ut fra markedsforholdene, eller som det sies her: 75 % av forsikrignssummen dersom den er forsikret.

Det eneste fradraget du måtte få i den forbindelse er renter på evt. lån.

Satte ganske enkelt opp salgsverdien av båten, slik jeg alltid har gjort så lenge jeg har hatt båt(er) til en verdi som overstiger 50.000.

Ville gjort det selv om jeg hadde fått formuesskatt også, de som klager på å betale formuesskatt har jeg ikke mye til overs for gitt :cheers_wine:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Hm - er det markedsverdi som gjelder? i så fall kan det kanskje være greit å få en takst hvert år da?

Jeg sjekket litt i ligningens ABC - og de henviser til takteringsreglene - som da sier

1.7.3 Fritidsbåter

Fritidsbåter verdsettes til antatt salgsverdi. Er antatt salgsverdi (medregnet påhengsmotor og fast utstyr) kr 50.000 eller høyere, anses båten som eget formuesobjekt og inngår ikke i fribeløpet for innbo og annet løsøre, jf. post 1.7.4. I disse tilfellene settes salgsverdi til 75 pst. av forsikringssummen.

Merknader:

Fritidsbåter med antatt salgsverdi lavere enn kr 50.000 og som er forsikret, skal føres i selvangivelsen post 4.2.1. sammen med annet innbo og løsøre.

For fritidsbåter, med antatt salgsverdi lavere enn kr 50.000, og som ikke er forsikret, vil formuesverdien være lik den antatte salgsverdi, og denne skal føres i selvangivelsen post 4.2.2.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...