Jump to content

Fenderbord/fenderplanke

comfortthomas

Recommended Posts

Hei, jeg skal på langtur og trenger et fenderbord.

Noen som vet hvor (på Østlandet) jeg kan få laget et slikt i hensiktsmessig type tre?

Maxbo hadde ikke noe...

Fenderbordet skal brules til flere formål ombord på seilbåten:

* Som beskyttelse mellom bryggevegg og fendere når man ligger i havn med mye tidevann, eller intil f eks betongvegg.

* Som støtte ved tjoring på rekka, f eks av dieselkanner.

* Som landgang når det trengs.

...samt alle andre, tenkelige formål en 2 meters planke kan ha :-)

jeg ser for meg kanskje 2" X 8".

Det vikitge er at den kan pusses i kantene, og dermed ikke flises opp. Teak er vel kanskje det mest hensiktmessige materialet, men jeg er åpen for det meste!

Hadde ikke Maxbo plank? Snodig...

Jeg ville brukt en lengde 1,5x6" på rundt 2,5 til 3 meter. Borret hull den "lange veien" i hver ende, tredd gjennom tau og knyttet på undersiden. Bør vel kunne gjøre jobben det?

Jeg ville brukt vanlig gran, rett og slett! Den får uansett mye juling, så da er det greit med noe som er billig å erstatte. Ser gjerne at 2x8" er mer anvendelig som landgang, ja. Men denne dimensjonen i teak blir tung å håndtere...

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har brukt imprignert "terasseplank" hos meg.

Ca 4x20 cm. Fint fordi den ikke suger mye vann.

Jeg har ikke sett mange andre halvplanere

en meg som har hatt slikt ombord, men

må si jeg har hatt utrolig mye nytte av den.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

hvis man ligger longside inntil en fjellvegg henger man denne planken på utsiden av fenderne. Da sikrer man en minimumsavstand fra fjellet basert på de punktene der planken er i berøring, og dette blir mye bedre enn det man oppnår bare ved å ha fendre hengende ute. Tilsvarende hvis man legger til ved en brygge med bildekk vil det være planken man fendrer mot. Jeg ville valgt billig treverk som foreslått av Ojda, og skiftet etter behov. Var forresten en artikkel om hvordan lage sånt i Seilas eller Seilmagasinet for en tid tilbake.

Edited by Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....