Jump to content

Hvilken type motorolje på AQD41A Volvo Penta?


Stig Morten

Recommended Posts

til dere som har en slik Penta motor eller lignende.. hvilken motorolje anbefaler dere å bruke ?

 

Erfaringer med type oljer fra Felleskjøpet og biltema kontra orginal.. :sailing:

 

gjerne anbefalinger om olje på 280 singelp samt 280 duop med 290 undervanshus..

Link to post
Share on other sites

Har TAMD41a

Samme svar som ansgar, når det gjelder olje på motor og HS1 gear. Biltema 15W40 olje til Turbo motor. Eller var det 10W40?

Til undervannshus, har jeg ikke peiling.

Edited by Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ville ikke hatt på olje fra Biltema på motoren min.

Bruk en 15W/40 olje fra Valvoline eller Castrol er mitt råd.

Koster det dobbelte, men er mye bedre!

Skift oljefilter hver gang olje skiftes, dette er billig forsikring mot avleiringer og koksing imotoren din.

Valvoline Maxlife er kanskje det aller beste alternativet.

Kjøpes hos Mekonomen i 4l dunk til ca kr 570,-

Gå også inn på www.valvoline.no og se på smøretabeller, her finner du anbefalinger.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Ville ikke hatt på olje fra Biltema på motoren min.

Bruk en 15W/40 olje fra Valvoline eller Castrol er mitt råd.

 

Hvorfor det? Blir Statoil oljen dårligere når man klistrer Biltema etiketten på kannen?

 

Jeg har alltid tidligere sverget til Valvoline olje. Men i senere år har jeg begynt å se galskapen i å kjøpe Valvoline olje til 750,- pr fireliter når tilsvarende olje kan kjøpes til 219,- hos Biltema(helsyntetisk). Så de siste 6-7 årene har det blitt kun Biltema olje på bilene, og motorene går akkurat like godt de! Det eneste stedet jeg merker forskjell er i lommeboken...

 

Til båtmotoren har jeg pleid å bruke Texaco URSA TD 15W-40, men sist gang ble det Felleskjøpets tilsvarende. Forøvrig samme olje som Biltema selger, men litt dyrere. Så neste gang blir det nok Biltema på båten også!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå er det en gang slik at en selvfølgelig betaler for merkevarer. Samme hva slags produkter det gjelder. Kjente merkevarer tar litt ekstra for logoen...

Når det gjelder mitt utsagn om Biltema/Statoil kan jeg ikke dokumentere dette, men etter at jeg gikk fra Statoil til Valvoline på min tidligere VP40B, fikk jeg roligere gange etter relativt kort tid. Forrige eier hadde bare kjørt på Biltema/Statoil, og klaget på litt "banking".

Kjørte på Maxlife fra Valvoline, og dette ble redusert. Stor forskjell på hvordan en motor i båt belastes i forhold til bil, så det kan ikke sammenlignes mener jeg.

Som en digresjon, ved å tilsette ProLong Olje+ malte den gamle VP en som nabokatta...

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker kun denne: http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NORWA...nformation.aspx

 

ml_oil_information_758x228.jpg

 

Koster ikke så mye mer enn Valvoline sin !

 

"Oljer, smøremidler og kjølevæsker fra Volvo Penta inneholder mange beskyttende tilsetninger som minimerer slitasje, fanger opp sot, slam og metallpartikler, nøytraliserer syrer, samler opp vann og virker bevarende. De er også tilpasset de spesielle behovene for motorer med lave utslipp."

 

Det vil si at oljen er bedre tilpasset maritimt bruk, etter min mening...

Edited by Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjørte på Maxlife fra Valvoline, og dette ble redusert.

 

Er ikke Maxlife en delsyntetisk olje? VP'en din skal vel ha mineralolje. Jeg ville ikke ha utsatt min motor for verken delsyntetisk eller syntetisk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enig med Worry.

Bruk tilpassede oljer.

Jo, Maxlife er delsyntetisk, men har tilsetninger spesielt tilpasset motorer med mange timer driftstid bak seg.

Den gikk veldig mykt og fint da den ble solgt, så jeg tror ikke en delsyntetisk olje har noe å si.

Kunne referert et lengre innlegg av Bjørn Skogstad angående hel- og delsyntetiske oljer, men om noen er spesielt interessert kan jeg ta det pr mail.

Det viktigste er uansett at det benyttes korrekt olje til motor og gear/drev.

Nå nærmer det seg sjøsetting, må bare bli kvitt påska.

Link to post
Share on other sites

"Oljer, smøremidler og kjølevæsker fra Volvo Penta inneholder mange beskyttende tilsetninger som minimerer slitasje, fanger opp sot, slam og metallpartikler, nøytraliserer syrer, samler opp vann og virker bevarende. De er også tilpasset de spesielle behovene for motorer med lave utslipp."

 

 

Akkurat slik som også olja til Biltema gjer :flag:

Link to post
Share on other sites

Bruker pennzoil diamond 15w-40 longlife som er en VDS-2 godkjent mineralolje som er det volvo krever av spec.

Det viktigste er at oljen tilfredstiller kravene til motorfabrikanten :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Min dokumentasjon er fra Volvo Penta ! Din er fra ..?

 

Turbodiesel 15W–40

Mineraloljebasert dieselmotorolje for tunge kjøretøy. Gir god smøring under hard drift og ved forlengede oljeskiftintervaller. Velegnet også for bruk i enkelte bensinmotorer. Produktet oppfyller et bredt spekter av oljespesifikasjoner, noe som gjør det velegnet som felles olje for en vognpark med forskjellige dieselmotorer. Oppfyller følgende spesifikasjoner: API CI-4/SJ, ACEA E7/E5/E3/B3, MB 228.3, Volvo VDS 3, MAN 3275, Allison C-4.

 

Tja... Fant jaggu meg dokumentet hos Biltema, så kan du sjølv finne ut kva VDS 3-spekken til Volvo Penta inneholder, men som du skreiv tidligere, så har du allereide funnet det ut. Bra nok? :smash:

Edited by bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min dokumentasjon er fra Volvo Penta ! Din er fra ..?

 

Men hva er dette for noe da Worry II? Til ditt spørsmål er det bare å svare enkelt: Min dokumentasjon er fra Biltema.

 

Dokumentasjon fra Volvo Penta er vel ikke akkurat det mest troverdige. (les Volvo Penta D-serie)

Link to post
Share on other sites

Men hva er dette for noe da Worry II? Til ditt spørsmål er det bare å svare enkelt: Min dokumentasjon er fra Biltema.

 

Man skal være kritisk til forum på internett, Dagen ! Om AB Marine, Drevia, Maritime eller fagfolka på Seatronic i Moss kommer med en anbefaling av olje, så hører man på dem ! De forklarer lett på fagspråk hvorfor du ikke skal bruke Biltema sin olje i båten. At den blandt annet mangler

tilsettningsstoff for fjærning av kondens i olja ! Den er sikker fin i bil/lastebil som går året rundt, men ikke i min Penta som står på land fra okt. til april... Snakk med fagfolk !

Edited by Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De forklarer lett på fagspråk hvorfor du ikke skal bruke Biltema sin olje i båten. At den blandt annet mangler

tilsettningsstoff for fjærning av kondens i olja !

 

Og da tror du at den klarer å oppfylle VDS-3 standard uten disse tilsetningene? Ånei du, dette er tilsetninger som er vanlig i alle oljer, ikke bare de det står Volvo på! Det som er viktig å se på er hvilke spesifikasjoner oljen har, ikke hvilket navn den blir markedsført under!

 

Når VP skriver: "Oljer, smøremidler og kjølevæsker fra Volvo Penta inneholder mange beskyttende tilsetninger som minimerer slitasje, fanger opp sot, slam og metallpartikler, nøytraliserer syrer, samler opp vann og virker bevarende. De er også tilpasset de spesielle behovene for motorer med lave utslipp." er det egentlig bare en hel masse selvfølgeligheter. Alle oljer på markedet inneholder slike tilsetninger, og oljens spesifikasjoner sier litt om hvilke. Om du bare påser at oljen du bruker minst tilfredsstiller motorfabrikantens krav og anbefalt viskositet, kan egentlig oljen hete hva den vil...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Man skal være kritisk til forum på internett,
Ja, der er vi minst 110% enige! (Og det gjelder også for "Salesmen's bullshit".)
....... At den blandt annet mangler tilsettningsstoff for fjærning av kondens i olja !

Kan du bli litt mer konkret?

Hvilke tilsetningsstoffer er det du referer til som mangler i denne oljen?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Søk på royal purple å les testen av 12 oljemerker.Her er det store forskjeller.

Denne oljen kjøper du kun om du skal smøre motoren med det beste.Det er mange motorer som havarerer pga for dårlig smøring,det kommer også mye an på hvilken belastning motoren blir utsatt for. :cheers_wine: "Det hadde ikke blitt ol gull til Bjørgen og co med sølvswix fra samvirkelaget under skiene"

Link to post
Share on other sites

Hvilke tilsetningsstoffer er det du referer til som mangler i denne oljen?

 

Nei, her må jeg få hjelp av fagfolk ! Kan ikke svare på det, men om jeg ikke tar helt feil så finnes det sikkert et svar fra andre her på BP ! No affence Poseidon ! (trodde du visste hva det var :lol: )

Edited by Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, her må jeg få hjelp av fagfolk ! Kan ikke svare på det, men om jeg ikke tar helt feil så finnes det sikkert et svar fra andre her på BP ! No affence Poseidon ! (trodde du visste hva det var :lol: )

 

Ja.. Som fagmann kan eg herved fortelle at all smøreolje som blir brukt til vanlige motorar, om det gjelder landbasert eller marine, så har dei tilsetningar som gjer at olja blander seg med ei viss mengde vann uansett. Men dette er tilsetninger som ødelegger for smøreeffekten til olja.

Så om det er ei olje som kan innblandast mykje vatten, så går det ut over smøreegenskapane, og vise versa.

Så kva du vil ha, om det er olje som kan blandast inn mykje vatten men med dårligare smøreeffekt, eller ei olje med bedre smøreeffekt men som blander seg dårligare med vatten skal eg ikkje legge meg bort i.

 

Men som eg har skrevet tidlegare, så oppfyller Biltemaoljen Volvo sin VDS 3 spekk, som også er "bedre" enn VDS 2 spekken. Så eg ville ikkje hatt nokon betenkeligheter å fylt på biltemaoljen på uansett kva Volvo Penta det skulle vere.

 

Men husk.... Volvo Penta krever at det blir fylt på "deira" sin olje og kjølevæske i garantiperioda, ellers kan du risikere å miste garantien om det skulle oppstå problemer med motoren innenfor garantiperioda.

 

Bellen

Link to post
Share on other sites

LaSa har kampanje på olje nå. VDS 2 til 33.90 + mva L/128,40+ for 5L

VDS 3 Koster 43.20 1L /173.80 5L + Mva

 

 

Castrol som dekker VDS 2, Betaler jeg 161.25.- for 5L

VDS 3 olje betaler jeg 181.25.- for 5L.

 

Gidder ikke å dra på BT og kjøpe Statoils kloakk olje for 30-40 kr literen da.......

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Men Worry II

 

Ikke bare for å kverulere, men det var nettopp kritisk jeg mente å være. Jeg mente at ditt utsagn om dokumentasjon fra Volvo Penta var ditto ukritisk.

 

Men ellers så syns jeg faktisk dette er en ganske viktig greie dette med BT-olje. Hvis jeg ikke husker helt feil så går det ca 20 liter olje på min Ford/Sabb og hos BT får jeg denne for ca kr 500,-. Hva koster en sånn dunk andre steder? Også bytter vi jo pinadø olje hvert år etter kanskje 50-60 timer? Og står på land fra oktober til april?

 

Da blir det nesten galskap å kjøpe olje for kanskje 1100-1200 kroner hvert år, særlig hvis BT-olja er god nok :yesnod: Tror forresten 20 liter olje fort kan koste enda mer :cryin:

 

Jeg har lært at du må bruke olje med de spesifikasjonene som motorfabrikken oppgir. Dersom olja har disse spesifikasjonen må den være god nok for 50 timers bruk.

 

Eller hva sier dere Poseidon og Index? WorryII?

 

mvh

Dagen

Edited by Dagen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...