Poseidon Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 ...... men fikk 2o liter shell til 680,- så da ble det shell.. Det var et godt valg, til en veldig god pris. Da har du en olje som er langt bedre enn hva motoren kan gjøre nytte av, iallefall i en fritidsbåt på sommertid. Du kan ha god samvittighet for det valget - ha en strålende båtsommer! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
borghans Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 En fiskebåtreder kjøper heller ikke olje på Biltema, men det kommer av at de betaler en helt annen pris enn det som gjelder for privatfolk. Her kommer også mengde, supsidier, osv inn i bildet. Dette gjelder også for bønder. Så den sammenlikningen er lite relevant. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 En fiskebåtreder kjøper heller ikke olje på Biltema, men det kommer av at de betaler en helt annen pris enn det som gjelder for privatfolk. Her kommer også mengde, supsidier, osv inn i bildet. Dette gjelder også for bønder. Så den sammenlikningen er lite relevant. Tidligere eigde eg fiskesjark, og kjøpte gjerne oljen på biltema når eg skifta oljen på motoren, filter kjøpte eg ikkje på biltema. Nå jobber eg som maskinist på fiskebåt , og nå bestiller vi all oljen hos Mobil. På grunn av at vi kjøper all oljen med eit selskap, er fordi dei har utarbeida eit såkalla smørekart etter minimum anbefalt kvalitet for oss og gjer det lettere for oss når vi skal bestille olje, da dei har alle data inne for båten og veit kva olje vi skal ha. Om det stod om liv, så hadde eg nok ikkje hatt noko betenkninger på å kjøpt olje hos Biltema, men når hovedmotoren tar 1200 liter olje og kvar hjelpemotor tar 100 liter olje, så blir det ganske mange 5-literskanner Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Hei, Har seilt på kjemikalie skip som gikk bla mellom US og europa. Av og til lastet vi smørolje i Huston ,Texas og losset denne olja i Rotterdam (Total), Antwerpen til Shell og resten i Sverige husker ikke til hvilket selskap. Alle rafinneri produserer olje etter API standard, og det er ikke så mange raffieri som lager smørolje på den nordlige halvkule. Som ett eksempel så lages sylinderolje til store skips-diesel motorer bare i Huston og Rotterdam. Tror de fleste olje produsenter lages på samme prinsipp som fabrikkene som lager f.eks elektriske driller. Mandag lages Black & Decker, tirsdag lages Makita... BT osv.... Mandag Statoil tirsdag FK...BT...Shell Det er en ting som er viktig når en skal kjøpe olje og det er at den har den rette API-standarden. Alle olje-spesifikasjoner refererer nemlig til API(American Petroleum Institute). Viskositeten forteller deg om oljens egenskap til å opprettholde flytbarheten ved ett gitt temperatur område, og det er det hele viskositeten gir av informasjon. Oljens spesifikke egenskaper er det API-spec'n som forteller. Å si at en må bruke VP sin olje i garantitiden medfører uriktighet. Men jeg har en følelse av at VP gjør dette for å garantere seg mot kunder som ikke sitter inne med nok kunnskaper om motorolje. Alle motorprodusenter må spesifisere oljen sin som skal brukes må den aktuelle motor, og denne oljen må referere til en API standard. Dette er ett av flere hundre punkt som må være på plass får å få en motor typegodkjent på det internasjonale markedet. Får en problemer med produsent fordi en ikke har brukt f.eks VP sin olje i garantitiden, har VP lite og stille opp med i en evt juridisk avgjørelse forutsatt at eier av motor har brukt spec'n som VP anbefaler. Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 20.September.2011 Link til dette innlegget Svart 20.September.2011 Gikk for Shell olje, 15w-40, VDS4 spec... Må vel være bra det...? Morn! Plukker opp denne tråden igjen, har brukt ovenfornevnte olje, men opplever da etter å ha kjørt på marsjfart over lengre tid at oljetrykket faller til ca 1 bar og alarmen går da jeg slakker av. Regner med at dette er ett resultat av at oljen er blitt varm og da er for tynn? Noen tips om en olje som kan passe motoren min bedre? (88' VP TAMD41) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 20.September.2011 Link til dette innlegget Svart 20.September.2011 Hei 15W/40 er riktig olje til din motor , at oljetrykket ditt kun er 1 bar tror jeg ikke har noe med oljen å gjøre , og siden du får oljetrykksalarm regner jeg med at det ikke feiler oljetrykksmåleren din noe da ojetrykksalrmen kommer fra en annen sensor (trykkbryter), mulig det er oljepumpen din som er slitt ? Trykket ditt skal uansett ligge mellom 4,1 og 6,4 bar , jeg har samme motor og den ligger på 70 psi (4,8 bar) ved oppstart kald motor når den har oppnådd marsjfart og 85gr. øker trykket til 90 psi(6,2 bar) . Jeg har forøvrig i år gått over til 20W/50 mineralolje fra BT Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Heram Svart 21.September.2011 Link til dette innlegget Svart 21.September.2011 Ikke noe å si på oljetrykk eller temp da jeg kjører (kald eller varm), eneste er som sagt da jeg har kjørt en god stund på marsj (3400-3450rpm, 17-18kn, 80 grader) fart for så å slakke av og legge til med en gang. Dersom motoren får "gå seg ned" oppstår det ikke noen problemer. Shell oljen er ellers veldig fin den, men lurer på om den blir litt i fineste laget? Har i den forbindelse lurt på å prøve meg på Quaker state oljen, den er mye brukt på eldre amerikanske biler osv... Noen som har noen erfaringer med denne? Evt å gjøre som Nimba og bruke en annen viskositet? Sitér dette innlegget Link to post
blycher Svart 21.September.2011 Link til dette innlegget Svart 21.September.2011 Quaker state mener jeg er den samme oljen som Pennzoil,med andre ord et godt annerkjent merke Kjører forresten Pennzoil selv på alt jeg har av motorer det være seg bil,påhenger(firetakt) eller innenbords...ikke no negativt å spore ennå iallefall Sitér dette innlegget Link to post
Polarbeer Svart 22.September.2011 Link til dette innlegget Svart 22.September.2011 Jeg har en AQAD41B. Har brukt Volvo olje tidligere, men de siste 3 år har jeg bare kjørt på Biltemas mineralolje 10W40. Den ryker ikke, og sviver ogå som en katt maler. Eldre tunge dieselmotorer skal/bør ikke kjøres på hel/halvsyntetiske oljer. Hvem tror dere lager volvo eller Biltema oljen? Ingen av dem er oljeselskap,ikke har de oljefelt i Nordsjøen, og ikke har de eget raffineri. Jeg blir faktisk ikke forundret om det f.eks. er Statoil som raffinerer og leverer den samme oljen med samme spesifikasjoner, men med forskjellige etiketter.Den ene etiketten mye dyrere enn den andre. Volvo Penta olje er(etter min mening) ingen forsikring mot problemer med motoren, men vil en betale dyrt for noe som skiftes hver høst,er det greit det også. Jeg har andre båt-ting å bruke pengene på:) Sitér dette innlegget Link to post
Polarbeer Svart 22.September.2011 Link til dette innlegget Svart 22.September.2011 Og 280 drev går på samme olje som motoren, mens 290 DP må ha gearolje. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2011 Link til dette innlegget Svart 22.September.2011 Morn! Plukker opp denne tråden igjen, har brukt ovenfornevnte olje, men opplever da etter å ha kjørt på marsjfart over lengre tid at oljetrykket faller til ca 1 bar og alarmen går da jeg slakker av. Regner med at dette er ett resultat av at oljen er blitt varm og da er for tynn? Noen tips om en olje som kan passe motoren min bedre? (88' VP TAMD41) Når oljen blir varm, så synker viskositeten og trykket synker. Det er slik det fungerer. Jeg ville bekymret meg om motoren min under drift hadde kun 1 bar oljetrykk. Det tyder på interne lekkasjer eller varm og/eller varm olje. Hulda har oljetemp som ligger opp mot 100 grader. Som konsekvens kjører motoren på 20W-50. GM'en til Hulda blir anbefalt kjørt på singlegrade 40. Denne er vanskelig å få fatt i til akseptabel pris. Når det gjelder den negarive omtalen av oljer fra Biltema, så ha jeg kjørt på disse oljene siden midten av 80-tallet. Den motoren som jeg hadde lengst gikk 300 000 km på olje fra Biltema. I bil, bilen ble vraket fordi den rustet i filler. Motoren var grei og brukte ikke olje. Denne gamle Opelen blir snart slått av Jeep'en som har rundet 277 000 km, de siste 100 000 km på olje fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Har nå fylt VP 15W/40 VDS3 mineralsk, oljetrykket ser ut til å være bedre allerede, men vi får se til våren siden jeg nå har tatt opp båten for i år. Merk at oljetrykket KUN blir så lavt som 1 bar da jeg legger båten RETT NED (fra 3400rpm til tomgang) etter å ha kjørt marsj over LENGRE TID. Om jeg tar den VARSOMT ned dvs ROLIG nedkjøring av motor (så temperaturen rekker å stabilisere seg) er ikke oljetrykket noe problem i det hele tatt. Noe jeg vil si er kun ett tegn på at oljen er blitt for tynn Regner med at det ikke vil være noe problem til våren ettersom jeg nå har på mineralsk olje. Fikk dette anbefalt av en kamerat som har opplevd det samme problemet med Shell og Texaco oljen, både på TAMD41P og D6, hvor problemet forsvant ved bruk av VP oljen Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Løfter denne litt, da jeg opplevde samme problem som Heram i sommer. Etter en kort tur på ca. 3100 rpm, gikk oljealarmen på begge motorene samtidig når jeg dro av til tomgang. Jeg hadde da kjølt ned motorene 1-2 minutter på ca. 1200 rpm. Jeg forsto problemet og brukte etterpå lengre tid på middels til lavt turtall før tomgang, ingen problemer med oljealarm etter det. Er dette noe man bør gjøre noe med, eller er det bare slik ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.