Poseidon Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 .... kjøpe Statoils kloakk olje ...... Ja, ja, så enkelt kan det gjøres - hvis man ønsker å ribbe seg selv og sine innlegg for enhver troverdighet Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
68 GT Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 (redigert) 20 l Castrol 15w/40 VDS3 koster 636,- (32 kr literen) 208 l koster 5836,25,- altså 28 kr literen................... Redigert 25.Mars.2010 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Poseidon Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 .....Eller hva sier dere Poseidon og Index? WorryII? ...... Jeg sier som så ofte før at jeg er litt forundret over enkelte som "uttaler seg med den skråsikkerhet som bare en total mangel på innsikt kan gi...." Oljeprodukter er et enormt omfattende tema og det blir mer og mer komplekst for hvert år som går. Det kommer nye motorer som er mer krevende enn de gamle og det kommer nye oljer med stadig bedre spesifikasjoner. Det er dette siste ordet som er det viktigste; for i den hensikt å beholde en viss oversikt må oljeleverandørene forholde seg til visse spesifikasjoner når oljene leveres og disse spesifikasjonene gir et lang bedre grunnlag for å sammenligne produktene enn hva fargen på dunkene eller navnet på motorfabrikanten måtte gi. Jeg forholder meg til oljenes spesifikasjoner, slik som disse fremkommer i de databladene som ligger fritt tilgjengelige på nettet. I tillegg kan man nok anta at oljene er blitt vesentlig bedre år for år, slik at hvis man f.eks har en 20-30 år gammel motor, så vil det med dagens oljer ikke være noe problem å strekke intervallene for oljeskift - hvis det er ønskelig. Det er også en kjennsgjerning at man betaler relativt dyrt for å få olje med stort spenn i brukstemperatur. Hvis man f.eks skal ha en olje som beholder sine egenskaper i temperaturer fra -20 grader og oppover, så blir den vesentlig dyrere enn en olje som ikke flyter fullgodt før temperaturen kommer over nullpunktet. Men hvorfor i all verden skal man betale i dyre dommer for en olje som holder til -20 i en båt som bare brukes på fine sommerdager - bare fordi Volvo eller andre ønsker å selge literkanner med sin farge på plastikken Min anbefaling er å sette seg litt bedre inn i smøreteknikk og oljer, og da kan dette være et veldig godt sted å begynne: Smøreoljekurs, del 1 Smøreoljekurs, del 2 Disse kompendiene er skrevet av Halvor Sperbund som i mange år var Norsk Brændselsoljes og senere Statoils "guru" på dette feltet. Nå er han dessverre gått over i pensjonistenes rekker - og jeg savner noen ganger muligheten for å spørre ham til råds.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
index Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Da blir det nesten galskap å kjøpe olje for kanskje 1100-1200 kroner hvert år, særlig hvis BT-olja er god nok Ja, enkelt og greit! Så lenge olja holder eller overstiger motorprodusentens spesifikasjoner, er dette helt greit. Jeg har nå kjørt den ene bilen 60.000 km på Biltema olje, og merker absolutt ingen forskjell på motorgange eller oljeforbruk. Så da gidder jeg ikke betale 5-600 kroner ekstra for fireliteren for å få et klistremerke med et "gammelt anerkjent" merke på kanna. 20 l Castrol 15w/40 VDS3 koster 636,- (32 kr literen) Da har du funnet deg en rimelig forhandler. Men du skal ikke se bort fra at oljen blir tappet fra samme anlegg som Biltema oljen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 20 l Castrol 15w/40 VDS3 koster 636,- (32 kr literen) Da har du funnet deg en rimelig forhandler. Men du skal ikke se bort fra at oljen blir tappet fra samme anlegg som Biltema oljen... Nettopp.. Ikkje alle som tenker over kvar olja kjem ifrå. Dette er eit salgstriks som viser at kunden er opptatt av produktnavn Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 (redigert) (Her skjedde det mykje rart) Redigert 25.Mars.2010 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 (redigert) . Redigert 25.Mars.2010 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 (redigert) . Redigert 25.Mars.2010 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Da har du funnet deg en rimelig forhandler. Men du skal ikke se bort fra at oljen blir tappet fra samme anlegg som Biltema oljen... Hmmm..... Rart at Castrol er gul og BT,Statoil og FK er brun. Castrol har ikke bunnslamm i kanna samt ikke den tranaktige duften av åndinga. Har selv hatt en Mercedes med bensin motor som hadde gått over 400000km på FK olje,men den ble kvitt rakklinga i ventilløfterene ved oppstart samt fikk en renere eksos og ånde lukt etter få km med Castrol Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
index Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Det er sunt med tran vet du... Joda, jeg er klar over at følsomme ventilløftere trives bedre med enkelte oljemerker enn andre, men det trenger ikke ha noen større betydning for oljens egenskaper forøvrig. Valvoline olje har lenge gått for å være en universalløsning på biler med problematiske ventilløftere. Jeg har hatt en gammel Golf som måtte ha Valvoline for å holde ventiltikkingen sånn noenlunde i sjakk. Men det er også den eneste bilen jeg har hatt problemer med dette. Mine nåværende biler trives bra med Statoil tranolje kjøpt på Biltema... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjørøveren Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Videoklipp fra NRK angående valg av motorolje. Jeg er ikke helt enig i det som sies i starten, om at det er motorens årsmodell som er avgjørende for valg av syntetisk eller mineralolje, men omtrent 2 min og 40 sek inn i filmen kommer noen innspill til temaet som denne tråden dreier mot: Hvilken logo skal stå utenpå oljekanna? NRK Nett-TV Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Hva anbefaler man til en 41A fra 1988 med ca 1500 timer på viseren da? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Denne passer utmerket Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Biltema's olje holder godt mål til 41-motoren. Manaulen til motoren sier: Manual VP TAMD41A Oljekvalitet, (API)......CD Viskositet: SAE 15W/40 Selv har brukt Felleskjøpet sin olje på min 41-motor. Sannsynligvis akkurat den samme som Biltema sin. Funker som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
nimbussen Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 bruker Mobil Delvac Mx extra 10w-40 på min gamle tamd 40 ,20 liter koster 750 kr ,da har jeg til ett skift pluss etterfylling hele sommeren ,stort billigere kan det vel ikke bli Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Gikk for Shell olje, 15w-40, VDS4 spec... Må vel være bra det...? Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Eller...? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Eller...? Motoren havarerer nok garantert ikke pga olja Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Sjørøveren Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Ja.. Som fagmann kan eg herved fortelle at all smøreolje som blir brukt til vanlige motorar, om det gjelder landbasert eller marine, så har dei tilsetningar som gjer at olja blander seg med ei viss mengde vann uansett. Men dette er tilsetninger som ødelegger for smøreeffekten til olja. Så om det er ei olje som kan innblandast mykje vatten, så går det ut over smøreegenskapane, og vise versa. Så kva du vil ha, om det er olje som kan blandast inn mykje vatten men med dårligare smøreeffekt, eller ei olje med bedre smøreeffekt men som blander seg dårligare med vatten skal eg ikkje legge meg bort i.... Jeg tror at det er veldig få motorer i fritidsbåter som går så mye at de blir utslitt. Er vel heller "tidens tann", fuktighet og korrosjon, som er den største trusselen for en fritidsbåtmotor. Da blir min konklusjon at oljens egenskap til å absorbere vann, og å forebygge korrosjon får høyere prioritet enn absolutt topp smøreeffekt. Eller er jeg helt på villspor..?? Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 raceday.no Blei du noe klokere av all diskusjonen??? Mitt råd til deg er bruk en 15-40 olje på både motor å drev. De fleste smøroljer vi har i norge er tappet i Sverige Det er viktigere å skifte oljen om høsten for å få ut syrer etc. Fuktigheten damper ut gjennom avluftinga når motoren har full driftstemperatue hvis det er kondensen som skal være problemet men tar selvfølgelig ikke unna lekasjer. Bruk BT-Statoil-FK kjøp etter lommeboka olja tåler 50-100 timer uansett pris Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Nei.. På drev må du ikkje bruke 15-40 olje.. Der må du bruke ein såkalla gearolje. Eg skal ikkje komme med ambefalingar om kva olje du skal bruke på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Hvorfor står det at det skal brukes motorolje på volvo290 drev i instruksjonsboken da????? Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Hvorfor står det at det skal brukes motorolje på volvo290 drev Det sto det samme hos meg. Men det jeg fant ut var at det skulle brukes 15W40 olje på singel prop drev. Og gear olje på duopropp. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Noen som vet hvor mange oljetråder det finnes her inne på BP? Når en bonde har kjøpt seg en landbruksmaskin til mangfoldige 100 tusen eller millioner.... Hvilken olje tror dere han fyller på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Stig Morten Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 raceday.no Blei du noe klokere av all diskusjonen??? Mitt råd til deg er bruk en 15-40 olje på både motor å drev. De fleste smøroljer vi har i norge er tappet i Sverige Det er viktigere å skifte oljen om høsten for å få ut syrer etc. Fuktigheten damper ut gjennom avluftinga når motoren har full driftstemperatue hvis det er kondensen som skal være problemet men tar selvfølgelig ikke unna lekasjer. Bruk BT-Statoil-FK kjøp etter lommeboka olja tåler 50-100 timer uansett pris Takker for mange gode svar og råd.. jeg kjøpte olje i går å valget falt på det samme som Heram har valgt.. 20 liter shell 15-40 vds 4 spec, dette kvalifiserer vel så vidt jeg har kommet fram til langt over minimums krav fra vp jeg hadde tengt å kjøpe biltemas tilsvarende men fikk 2o liter shell til 680,- så da ble det shell.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.