Jump to content

Hvilken type motorolje på AQD41A Volvo Penta?


Stig Morten

Recommended Posts

.....Eller hva sier dere Poseidon og Index? WorryII? ......

Jeg sier som så ofte før at jeg er litt forundret over enkelte som "uttaler seg med den skråsikkerhet som bare en total mangel på innsikt kan gi...." :giggle::giggle:

 

Oljeprodukter er et enormt omfattende tema og det blir mer og mer komplekst for hvert år som går. Det kommer nye motorer som er mer krevende enn de gamle og det kommer nye oljer med stadig bedre spesifikasjoner. Det er dette siste ordet som er det viktigste; for i den hensikt å beholde en viss oversikt må oljeleverandørene forholde seg til visse spesifikasjoner når oljene leveres og disse spesifikasjonene gir et lang bedre grunnlag for å sammenligne produktene enn hva fargen på dunkene eller navnet på motorfabrikanten måtte gi.

 

Jeg forholder meg til oljenes spesifikasjoner, slik som disse fremkommer i de databladene som ligger fritt tilgjengelige på nettet. I tillegg kan man nok anta at oljene er blitt vesentlig bedre år for år, slik at hvis man f.eks har en 20-30 år gammel motor, så vil det med dagens oljer ikke være noe problem å strekke intervallene for oljeskift - hvis det er ønskelig.

 

Det er også en kjennsgjerning at man betaler relativt dyrt for å få olje med stort spenn i brukstemperatur. Hvis man f.eks skal ha en olje som beholder sine egenskaper i temperaturer fra -20 grader og oppover, så blir den vesentlig dyrere enn en olje som ikke flyter fullgodt før temperaturen kommer over nullpunktet. Men hvorfor i all verden skal man betale i dyre dommer for en olje som holder til -20 i en båt som bare brukes på fine sommerdager - bare fordi Volvo eller andre ønsker å selge literkanner med sin farge på plastikken :headbang:

 

Min anbefaling er å sette seg litt bedre inn i smøreteknikk og oljer, og da kan dette være et veldig godt sted å begynne:

 

Smøreoljekurs, del 1

 

Smøreoljekurs, del 2

 

Disse kompendiene er skrevet av Halvor Sperbund som i mange år var Norsk Brændselsoljes og senere Statoils "guru" på dette feltet. Nå er han dessverre gått over i pensjonistenes rekker - og jeg savner noen ganger muligheten for å spørre ham til råds....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Da blir det nesten galskap å kjøpe olje for kanskje 1100-1200 kroner hvert år, særlig hvis BT-olja er god nok :yesnod:

 

Ja, enkelt og greit! Så lenge olja holder eller overstiger motorprodusentens spesifikasjoner, er dette helt greit. Jeg har nå kjørt den ene bilen 60.000 km på Biltema olje, og merker absolutt ingen forskjell på motorgange eller oljeforbruk. Så da gidder jeg ikke betale 5-600 kroner ekstra for fireliteren for å få et klistremerke med et "gammelt anerkjent" merke på kanna.

 

 

20 l Castrol 15w/40 VDS3 koster 636,- (32 kr literen)

 

Da har du funnet deg en rimelig forhandler. Men du skal ikke se bort fra at oljen blir tappet fra samme anlegg som Biltema oljen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Da har du funnet deg en rimelig forhandler. Men du skal ikke se bort fra at oljen blir tappet fra samme anlegg som Biltema oljen...

 

 

Hmmm..... Rart at Castrol er gul og BT,Statoil og FK er brun. Castrol har ikke bunnslamm i kanna samt ikke den tranaktige duften av åndinga.

 

Har selv hatt en Mercedes med bensin motor som hadde gått over 400000km på FK olje,men den ble kvitt rakklinga i ventilløfterene ved oppstart samt fikk en renere eksos og ånde lukt etter få km med Castrol :smiley:

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

Det er sunt med tran vet du... :lol::lol::lol:

 

Joda, jeg er klar over at følsomme ventilløftere trives bedre med enkelte oljemerker enn andre, men det trenger ikke ha noen større betydning for oljens egenskaper forøvrig. Valvoline olje har lenge gått for å være en universalløsning på biler med problematiske ventilløftere. Jeg har hatt en gammel Golf som måtte ha Valvoline for å holde ventiltikkingen sånn noenlunde i sjakk. Men det er også den eneste bilen jeg har hatt problemer med dette. Mine nåværende biler trives bra med Statoil tranolje kjøpt på Biltema...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Ja.. Som fagmann kan eg herved fortelle at all smøreolje som blir brukt til vanlige motorar, om det gjelder landbasert eller marine, så har dei tilsetningar som gjer at olja blander seg med ei viss mengde vann uansett. Men dette er tilsetninger som ødelegger for smøreeffekten til olja.

Så om det er ei olje som kan innblandast mykje vatten, så går det ut over smøreegenskapane, og vise versa.

Så kva du vil ha, om det er olje som kan blandast inn mykje vatten men med dårligare smøreeffekt, eller ei olje med bedre smøreeffekt men som blander seg dårligare med vatten skal eg ikkje legge meg bort i....

 

Jeg tror at det er veldig få motorer i fritidsbåter som går så mye at de blir utslitt. Er vel heller "tidens tann", fuktighet og korrosjon, som er den største trusselen for en fritidsbåtmotor. Da blir min konklusjon at oljens egenskap til å absorbere vann, og å forebygge korrosjon får høyere prioritet enn absolutt topp smøreeffekt. Eller er jeg helt på villspor..??

Link to post

raceday.no

Blei du noe klokere av all diskusjonen???

Mitt råd til deg er bruk en 15-40 olje på både motor å drev.

De fleste smøroljer vi har i norge er tappet i Sverige

Det er viktigere å skifte oljen om høsten for å få ut syrer etc.

Fuktigheten damper ut gjennom avluftinga når motoren har full driftstemperatue hvis det er

kondensen som skal være problemet men tar selvfølgelig ikke unna lekasjer.

Bruk BT-Statoil-FK kjøp etter lommeboka olja tåler 50-100 timer uansett pris :flag:

Link to post
raceday.no

Blei du noe klokere av all diskusjonen???

Mitt råd til deg er bruk en 15-40 olje på både motor å drev.

De fleste smøroljer vi har i norge er tappet i Sverige

Det er viktigere å skifte oljen om høsten for å få ut syrer etc.

Fuktigheten damper ut gjennom avluftinga når motoren har full driftstemperatue hvis det er

kondensen som skal være problemet men tar selvfølgelig ikke unna lekasjer.

Bruk BT-Statoil-FK kjøp etter lommeboka olja tåler 50-100 timer uansett pris :flag:

 

 

Takker for mange gode svar og råd.. :flag: jeg kjøpte olje i går å valget falt på det samme som Heram har valgt.. 20 liter shell 15-40 vds 4 spec, dette kvalifiserer vel så vidt jeg har kommet fram til langt over minimums krav fra vp

jeg hadde tengt å kjøpe biltemas tilsvarende men fikk 2o liter shell til 680,- så da ble det shell..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...