Jump to content

Kan jeg dorge med "stor motor" f. eks 115 HK?


abedatt

Recommended Posts

Leter etter ett pent eksemplar av Askeladden 585, gjerne med 115 HK 4-takter.

Blir å bruke båten til mye dorging etter laks.

Lurer på om jeg får problemer med å kjøre i så lav fart at jeg ikke klarer å dorge i 3-5 knop med 115 HK 4-takter?

Hva om jeg velger 2-takter i stedet og eventuelt går opp til 135 HK?

 

Jeg hadde tidligere en Askeladden 475 med 60 HK 4-takter og dette medførte ingen problemer.

Noen som kan gi en pekepinn eller har erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Burde ikke være noe problem, dorger etter makrell i båten min i 2-3 knop, og har en 26 foter med 300Hk.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

En 115 hester funker fint til dorging. Min 21' gjør litt i overkant av 2 knop med DF115 på tomgang.

 

Vil ikke anbefale en Optimax til dorging. Har vært med Askeladden 585 med Optimax 135 på dorging og jeg ble kvalm av totaktsstanken som ble dradd inn i akterkalesjen. Motoren ble også litt småsur etter mange timer på tomgang. Lydbildet er også mye mer behagelig i dorgehastigheter med en 4 takter.

Edited by abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil ikke anbefale en Optimax til dorging. .........Motoren ble også litt småsur etter mange timer på tomgang. -------

 

Har en Optmax 90Hk - dorger i timevis - uten problem - om motoren blir litt "sur" så er det bare å "blåse den ein" på hjemturen.

 

Og fisk får vi og :-)

Med Optimax :sailing:

Link to post
Share on other sites

Mange Mercury 4-takt, som du fort kan finne på disse, har også "Trolling control", som gjør at turtallet på tomgang kan justeres lavere med knapper enn std tomgang.

Link to post
Share on other sites

jeg har båt på 6,2m og 90 firtakt suzuki - går eksakt 1,9 - med 14 x 19 propell.

 

dersom du bruker båten alene og er fornuftig, kan du bruke en propell med et hakk

lettere stigning og få ned dorgefarten farten litt.

 

( jeg har en 14 x 21 som reserve propell )

Link to post
Share on other sites

Bedre med 2 drivankere. Mange trollingfisere, meg inkludert, bruker et mindre drivanker langs hver av sidene til båten når vi skal ha veldig lav hastighet ved fiske med naturlig agn. Båten blir dessuten mye mer stabil av dette.

Edited by abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da trådstarter har fått svar på sitt spørsmål tar jeg sjansen på å spørre om de samme svarene gjelder for gamle innenborsmotorer. Motoren jeg har i tankene er VP AQ145. Prøvde å dorge litt i fjor, men ble litt skeptisk da jeg så oljetrykket sank fra ca. 4,5 til 3,5. Hva skal oljetrykket egentlig ligge på?

Link to post
Share on other sites

Prøvde å dorge litt i fjor, men ble litt skeptisk da jeg så oljetrykket sank fra ca. 4,5 til 3,5. Hva skal oljetrykket egentlig ligge på?

 

Så lenge du har oljetrykk på over 1 bar, så er det ikkje skadeligt for motoren

Link to post
Share on other sites

Det er normalt at oljetrykket synker ved lavt turtall av den enkle grunn at pumpen pumper mindre. 1-1,5 bar ved tomgang er vel normal, og 3,5-4,5 ved pådrag.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar fra begge to.

 

Da trenger jeg altså ikke bekymre meg for at den gamle røde ikke får nok smøring. Det eneste jeg eventuellt risikerer er at jeg daukjører motoren?

Link to post
Share on other sites

Ingen fare. Den lille soten som måtte dannes mens du dorger forsvinner fort når du legger deg opp i marsjfart på hjemturen. En gammal Volvo tåler fint å gå på tomgang en time eller tre....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

du må også se ibiza 19 touring og 20 touring.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takker for alle svar!

Har sett litt på Ibiza, men ser at de er adskillig dyrere enn Askeladden 585.

Tror nok jeg havner på Askeladden, så jeg venter bare på at noen skal legge ut ett pent eksemplar på Finn.no

Link to post
Share on other sites

se på autodb der ligger de en ibiza20 touring med ny 140 suzuki til ca 230000,-

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...