abedatt Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Leter etter ett pent eksemplar av Askeladden 585, gjerne med 115 HK 4-takter. Blir å bruke båten til mye dorging etter laks. Lurer på om jeg får problemer med å kjøre i så lav fart at jeg ikke klarer å dorge i 3-5 knop med 115 HK 4-takter? Hva om jeg velger 2-takter i stedet og eventuelt går opp til 135 HK? Jeg hadde tidligere en Askeladden 475 med 60 HK 4-takter og dette medførte ingen problemer. Noen som kan gi en pekepinn eller har erfaringer? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lagavulin Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Burde ikke være noe problem, dorger etter makrell i båten min i 2-3 knop, og har en 26 foter med 300Hk. Quote Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 (edited) En 115 hester funker fint til dorging. Min 21' gjør litt i overkant av 2 knop med DF115 på tomgang. Vil ikke anbefale en Optimax til dorging. Har vært med Askeladden 585 med Optimax 135 på dorging og jeg ble kvalm av totaktsstanken som ble dradd inn i akterkalesjen. Motoren ble også litt småsur etter mange timer på tomgang. Lydbildet er også mye mer behagelig i dorgehastigheter med en 4 takter. Edited March 24, 2010 by abbor (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nils1 Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Vil ikke anbefale en Optimax til dorging. .........Motoren ble også litt småsur etter mange timer på tomgang. ------- Har en Optmax 90Hk - dorger i timevis - uten problem - om motoren blir litt "sur" så er det bare å "blåse den ein" på hjemturen. Og fisk får vi og :-) Med Optimax Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Dorging går helt fint med min F-100, ikke noe problem. Dessuten er lydbildet svakt, lite eksos i fra en 4 T kontra 2 T. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Mange Mercury 4-takt, som du fort kan finne på disse, har også "Trolling control", som gjør at turtallet på tomgang kan justeres lavere med knapper enn std tomgang. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
is_620 Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 jeg har båt på 6,2m og 90 firtakt suzuki - går eksakt 1,9 - med 14 x 19 propell. dersom du bruker båten alene og er fornuftig, kan du bruke en propell med et hakk lettere stigning og få ned dorgefarten farten litt. ( jeg har en 14 x 21 som reserve propell ) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
G-sabb Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Nei grensen går ved 90 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Går det for fort! hiv ut et drivanker... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 (edited) Bedre med 2 drivankere. Mange trollingfisere, meg inkludert, bruker et mindre drivanker langs hver av sidene til båten når vi skal ha veldig lav hastighet ved fiske med naturlig agn. Båten blir dessuten mye mer stabil av dette. Edited March 24, 2010 by abbor (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Blesp Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Da trådstarter har fått svar på sitt spørsmål tar jeg sjansen på å spørre om de samme svarene gjelder for gamle innenborsmotorer. Motoren jeg har i tankene er VP AQ145. Prøvde å dorge litt i fjor, men ble litt skeptisk da jeg så oljetrykket sank fra ca. 4,5 til 3,5. Hva skal oljetrykket egentlig ligge på? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Prøvde å dorge litt i fjor, men ble litt skeptisk da jeg så oljetrykket sank fra ca. 4,5 til 3,5. Hva skal oljetrykket egentlig ligge på? Så lenge du har oljetrykk på over 1 bar, så er det ikkje skadeligt for motoren Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Det er normalt at oljetrykket synker ved lavt turtall av den enkle grunn at pumpen pumper mindre. 1-1,5 bar ved tomgang er vel normal, og 3,5-4,5 ved pådrag. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Blesp Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Takk for svar fra begge to. Da trenger jeg altså ikke bekymre meg for at den gamle røde ikke får nok smøring. Det eneste jeg eventuellt risikerer er at jeg daukjører motoren? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Ingen fare. Den lille soten som måtte dannes mens du dorger forsvinner fort når du legger deg opp i marsjfart på hjemturen. En gammal Volvo tåler fint å gå på tomgang en time eller tre.... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 du må også se ibiza 19 touring og 20 touring. Quote BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
abedatt Posted April 13, 2010 Author Share Posted April 13, 2010 Takker for alle svar! Har sett litt på Ibiza, men ser at de er adskillig dyrere enn Askeladden 585. Tror nok jeg havner på Askeladden, så jeg venter bare på at noen skal legge ut ett pent eksemplar på Finn.no Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 se på autodb der ligger de en ibiza20 touring med ny 140 suzuki til ca 230000,- Quote BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts