Fanafjord Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Skal snart avgårde og seile fra Sørdanmark til Skagen og videre til Bergen. Jeg har tenkt å bruke for det meste Ugrib sine vindvarsel (laste gribfil ned 1 gang daglig via mobil), siden det blir dårlig med internettilgang ellers. Har noen erfaringer med Ugrib og hvor pålitelig de er? Jeg ser også at "kartet" som Ugrib tegner sine piler i er ganske vridd. Grunn til bekymring? Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Min erfaring er at du kan stille klokka etter disse filene, veldig bra! Quote . Link to post Share on other sites More sharing options...
Lukabella Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Jeg har også meget gode erfaringer med ugrib. Veldig pålitelig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Har ikke gjort noen systematisk "test" men ser at ugrib er langt mer pålitelig enn Yr og denslags... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Hvor får de sine opplysninger fra da? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Med vind Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Sier meg enig med de tre siste innleggene. Ugrib kan du stille klokken etter, vinden snur når gribfilene sier at den skal snu. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Junke Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Hei mener at metrologisk institutt sine filer har bedre oppløsning (tettere) http://www.yr.no/verdata/1.5338672 Der er nok basert på samme "rådata" Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 (edited) gribfilene man kan laste ned hos met.no er bedre enn de man får på ugrib. De har mye høyere oppløsning og er stort sett fra nyere prognoser. Dessverre har det vært en bug som gjør at man ikke har kunnet åpne disse gribfilene i ugrib, men hvis man har annen software så er altså det å foretrekke. Fordelen med ugrib er at man lett kan laste ned små filer for det området man er interessert i og det krever mye mindre båndbredde. Edited March 24, 2010 by Framtia (see edit history) Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Posted March 24, 2010 Author Share Posted March 24, 2010 Ok det høres i utgangspunkt betryggende ut. Jeg har også prøvd å åpne gribfilene som ligger på yr.no med ugrib men det gikk ikke. Det som er greit med Ugrib at det er veldig små filer og at man ikke trenger å gå via web-brower. Ideelt når man kobbler seg opp med mobiltelefon i utlandet. Men finnes det gratisprogrammvare som kan vise gribfilene som ligger på yr.no? Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Jeg kjenner ikke til noe tilsvarende unntatt diverse navigasjonsprogram som MaxSea osv. Jeg har nettopp sendt en forespørsel til en kjenning på met.no for å sjekke status vedr årsaken til at deres grib-filer ikke alltid funker i Ugrib. Det hadde vært supert om de kunne finne ut av dette. Uansett vil du sikkert ha god nok hjelp av Ugrib uten å laste ned filene fra yr. Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Junke Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Hei har testet prøve versjonen av denne: http://www.filebuzz.com/fileinfo/47551/Bal...ile_Viewer.html Den ser ut til å virke med met filer. Dette er shareware, men den koster jo ikke allverdens Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts