Jump to content

Hvor pålitelig er Ugrib sin vindvarsel? Erfaringer?

Fanafjord

Recommended Posts

Skal snart avgårde og seile fra Sørdanmark til Skagen og videre til Bergen.

Jeg har tenkt å bruke for det meste Ugrib sine vindvarsel (laste gribfil ned 1 gang daglig via mobil), siden det blir dårlig med internettilgang ellers.

Har noen erfaringer med Ugrib og hvor pålitelig de er? Jeg ser også at "kartet" som Ugrib tegner sine piler i er ganske vridd. Grunn til bekymring?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Har ikke gjort noen systematisk "test" men ser at ugrib er langt mer pålitelig enn Yr og denslags...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

gribfilene man kan laste ned hos met.no er bedre enn de man får på ugrib. De har mye høyere oppløsning og er stort sett fra nyere prognoser. Dessverre har det vært en bug som gjør at man ikke har kunnet åpne disse gribfilene i ugrib, men hvis man har annen software så er altså det å foretrekke. Fordelen med ugrib er at man lett kan laste ned små filer for det området man er interessert i og det krever mye mindre båndbredde.

Edited by Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ok det høres i utgangspunkt betryggende ut. Jeg har også prøvd å åpne gribfilene som ligger på yr.no med ugrib men det gikk ikke. Det som er greit med Ugrib at det er veldig små filer og at man ikke trenger å gå via web-brower. Ideelt når man kobbler seg opp med mobiltelefon i utlandet.

Men finnes det gratisprogrammvare som kan vise gribfilene som ligger på yr.no?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg kjenner ikke til noe tilsvarende unntatt diverse navigasjonsprogram som MaxSea osv. Jeg har nettopp sendt en forespørsel til en kjenning på met.no for å sjekke status vedr årsaken til at deres grib-filer ikke alltid funker i Ugrib. Det hadde vært supert om de kunne finne ut av dette.

Uansett vil du sikkert ha god nok hjelp av Ugrib uten å laste ned filene fra yr.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....