SvendO Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Var nede i båten i går kveld for å bytte motorolje på min KAD43 for første gang, og fant fort ut at sugerøret som jeg er vant til fra min gamle TMD31A ikke var å finne. Etter litt skumming i gamle innlegg ser jeg jo at det er et kjent problem at oljen må suges ut gjennom peilepinnerøret på disse motorene - Dette tar lang tid og man får heller ikke ut all den gamle oljen. Dette likte jeg ikke... Kan noen fortelle meg om det finnes tappeplugg i bunnpanna på disse motorene, og evt. hvor denne sitter montert? Hadde vært kjekt å vite før jeg begynner med maskinromsakrobatikk ;o) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Har tenkt på dette eg og. Men med litt stiv slange så får du nok alt opp peilepinne hullet. Eg bruker biltema pumpe til sigarettenneren. Kjører motor varm først. Får opp 3-4 liter meir olje enn forrige eier sa det var på motoren...... Går 15-20 min med varm olje, og 4-5 timer med kald..... Men eg kjenner ikkje din motor. Dukker nok opp eit svar ang plugg i bunnpanna. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 (edited) jeg måler alltid hvor mye olje jeg får ut av motorene. Og jeg varmer alltid opp motoren slik at oljen er varm Edited March 25, 2010 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SvendO Posted March 25, 2010 Author Share Posted March 25, 2010 Edit : Motoren er en KAMD43P (det gjør vel dog ikke saken annerledes) Jeg kjører selvsagt olja varm før jeg begynner å suge med Pela pumpa, men jeg har litt vanskelig for å svelge en halvgjort jobb. Er jo ikke noe gøy at olja er svart umiddelbart etter oljeskift - På min gamle TMD31A var olja brun selv etter 100 timer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SvendO Posted March 26, 2010 Author Share Posted March 26, 2010 Er det ingen som vet om KAMD43 har oljeplugg i bunnpanna ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 Oljeplugg har den helt sikkert, men i de aller fleste båter er den klin umulig å komme til. Hvordan det er hos deg må man vel nesten ned i motorrommet for å finne ut... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
horg Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 https://www.marinepartseurope.com se smørjsystem Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 På min gamle TMD31A var olja brun selv etter 100 timer. stilii..... ikkje vert borti det Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts