bladfyken Startet 25.Mars.2010 Del på Facebook Startet 25.Mars.2010 Hei Har en 27 fots Fjord, 1977 modell. Trolig så satt det et orginalt varmeanlegg i båten, men eieren fjernet dette da han ikke så behovet. Båten har bensinmotor og er jo en kalesjebåt. Lurer litt på hva som vil være mest fornuftig å innstallere av båtvarme. Det finnes jo så mye forskjellig på markedet, både nytt og brukt. Så tar gjerne i mot tips om hva som vil være smartest. Tipper det er mange av dere som har gjort dette før meg:-) Lars Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Det er temmelig vanlig å montere en Dieselvarmer selv om det er bensinmotor i båten. På snekka mi hadde vi riktignok dieselmotor, men varmeren hentet brennstoff fra ekstern tank. Jeg boret bare hull i toppen av 4literskanne med lampeolje og stakk drivstoffrøret ned der. Den var bøyd i enden, slik at den ikke suget seg fast i bunnen av kannen. Kannen var festet med lastestropper i et ledig skott ute. Jeg kjørte den av og til på disesel, men den luktet og røyk mindre når jeg benyttet lampeolje. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Executive Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Jeg har bensinbåt med dieselvarmer. Kjører varmeren på parafin fra egen tank. Fungerer kjempefint. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post Share on other sites More sharing options...
mewa 2 Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Bruk en 5-10 liters plastkanne feste den skikkelig å fyll diesel eller lampeolje så bruker du en dieselvarmer men jeg hadde ikke montert varmeren i motorum spesielt ikke med en bensinmotor.finn et annet sted å montere den mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Har motor varmeveksler kan du også hente varmen herfra, men dog kun når motor er i gang.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Jeg har en Eberspächer D4. Bruker en 12,5 liters plasttank jeg har satt hurtigkobling på, greit å slippe å søle med dieselfylling opp i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Hei Har en 27 fots Fjord, 1977 modell. Trolig så satt det et orginalt varmeanlegg i båten, men eieren fjernet dette da han ikke så behovet. Lars Fikk montert Wallas i min forrige båt, og den virket som bare det.Går på diesel eller lampeolje, men jeg brukte konsekvent lampeolje, da den brenner reint, og da soter den ikke så mye. Løkke tel med varmerkjøp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bladfyken Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Takk for svar. Vurderer en Eberspacher D2, håper at den vil være stor nok. Men skulle jo tro det. Er ikke snakk om å være ute hele vinteren, men kanskje forlenge sesongen litt på vår og høst. Pluss at det gjør seg alltid med en liten lunk på regnfulle dager. Regner med at det lar seg gjøre å legge en forgrening til en defroster ved vinduene også. Det som kunne vært spennende var vel å tenke type opplegg slik at man kan få varmt vann i båten også, men det er jeg redd kan bli et dyrt og langt mer komplisert prosjekt. Men fristende... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bladfyken Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Er det eventuelt stor forskjell på Eberspacher og Wallas som kanskje er de to jeg har kikket mest på? Lars Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Hadde samme spørsmålet selv når jeg kjøpte ny "bensin båt" selv (må kanskje bytte alias da...) Jeg landet på en Eber D2 med 12 liter bensinkanne for påhenger som er stroppet fast. På denne er det hurtigkoplinger for å unngå søl ved fylling. Varmeren er liten og lett og plassere, gir god luftmengde og varme, 2200W tror mener jeg å huske. Vurderte en 2kw Webasto tidligere men synes denne bråker mer etter å ha hørt en i drift. (Vurderte ikke Wallas en gang. Etter 3 stk Wallaser var jeg ferdig med det skrammelet) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bladfyken Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Noen som har erfaring med å legge inn varmtvann i denne type båt da tro? Er jo ikke mye varme å hente fra motoren.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Heisann. jeg har samme båt som deg bortsett fra at jeg har en feit å fin dieselmotor montert. jeg vil foreslå at du går for en på mer en 3000W, kjekt å kunne kjøre litt varme inn til kabinene. jeg har en eber på 4300 W , men jeg hadde nok ikke hatt noe i mot en Wallas 3200 må jeg inrømme, jeg tror de er ganske snille på lyden, i hvertfall i forhold til min eber fra 1980... Kan ikke tenke meg at det er noe stort problem å montere varmtvannsbereder på din bensinmotor om den ikke da er direkte saltvannskjølt, du må bare finne ut hvor du kan koble deg på ferskvannssløyfa. Er det orginalmotoren som står i båten din? mener de kom med 116 hk bensin orginalt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bladfyken Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Heisan free. Hyggelig med flere med samme båt. Jada, er den orginale VP, men litt større....VP BB 170. Men det vil si, forrige eier, som hadde hatt båten siden den var ny, hadde byttet ut den orginale med samme motor, bare en som hadde stått hos Forsvaret og som ikek hadde gått mer enn noen få timer. Men hele båten er som den var orginal ellers. Hvis jeg ikke husker helt feil så er jo den motoren kun saltvannskjølt. Og vet ikke om jeg orker styre med å bygge om får å kunne koble til ferskvannskjøing, koster tross alt noen kroner også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Hei, ser Mewa 2 fraråder å montere varmer i motorrom på bensinbåt? pga. brannfare? Vil det egentlig være noen risiko? i så fall hvorfor?? bortsett fra at bensin damper på lavere temperatur enn diesel. Jeg hadde planer om å plassere varmeren i motorrom, kan ikke helt tenke meg hvor ellers. Kan jo ikke ha dette dieselgreiene inne i båten. Eller kan man kjøre Eber D4 på lampeolje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 (redigert) En kamerat fikk brann i båten da han fylte bensintanken som var plassert i nærheten av en Eberspächer. Det tok fyr da varmeren startet, heldigvis klarte han å slokke brannen. Så kombinasjoinen av dieselvarmer og bensindamp er ikke å anbefale. Redigert 27.Mars.2010 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mewa 2 Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Hei yankee tror ikke jeg ville følt meg konfortabel med varmeren montert i motorrom hadde liksom vært noe som ikke stemte.Dieselkannen kan jo stå i motorrommet bare sørg for at varmeren er montert en annen plass. mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Er egentlig en varmer noe farligere for antennelse enn motorene? Jeg følger liksom det blir litt feil å montere den andre steder enn motorrommet, men kanskje jeg tar feil. Her finnest kanskje noen retningslinjer for dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mewa 2 Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Hva slags båt skal du montere den i ? mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bladfyken Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 I Fjord'en blir det ikke montasje i motorrom men i et rom ved siden av mottorrommet der det er god plass til varmer og mye annet;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Er egentlig en varmer noe farligere for antennelse enn motorene? Nei, kanskje ikke. Men du har vel avtrekksvifte som skal kjøres noen minutter før du starter motorene, for å fjerne eventuell bensingass? Denne viften går jo ikke når varmeren går, så om det skulle være en liten lekkasje et sted kan det plutselig komme et kraftig smell når du aller minst venter det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Mulig jeg er helt på villspor, men så også noen andre nevne at hvis man hadde varmeveksler.... Er det ikke mulig å hente seg inn før varmeveksler, legge ei sløyfe frem til kabin og bruke f.eks et varmeregister fra bil? Eller blir det kanskje for stor påkjenning for vannpumpe. Klart dette virker kun når motoren går, men er det gjennomførbart uten for store problemer? Har tenkt på en noe lik løsning nå som jeg driver å fikser opp fjord'en min.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Klart dette virker kun når motoren går, men er det gjennomførbart uten for store problemer? Det er en både gjennomførbar og vanlig løsning. Så det er ikke noe som helst problem. Du kan bruke varmeapparat fra bil, eller du kan kjøpe en defroster beregnet for båt fra godt og vel tusenlappen og oppover. Et slik anlegg er gull verdt når man er underveis, ved fisketurer vinterstid og annet. Og det koster ikke skjorta, du kan ha et fullt operativt varmeanlegg fra et par tusen kroner og oppover. Anbefales! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Varmeren må IKKE monteres i motorrom på båt med innenbords bensinmotor står det i monteringsanvisningen til eberspacher. Unntaket er dersom den bygges inne i en tett boks. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bladfyken Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Da er Eber D4 montert. Gjenstår bare å få på plass tank og koble opp det elektriske:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 24.Juni.2011 Del på Facebook Svart 24.Juni.2011 Kan dette være et alternativ? http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Vinterbil/Kupevarmer-12-V/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.