Jump to content

Båtvarme i bensinbåt


bladfyken

Recommended Posts

Hei

 

Har en 27 fots Fjord, 1977 modell. Trolig så satt det et orginalt varmeanlegg i båten, men eieren fjernet dette da han ikke så behovet.

 

Båten har bensinmotor og er jo en kalesjebåt. Lurer litt på hva som vil være mest fornuftig å innstallere av båtvarme. Det finnes jo så mye forskjellig på markedet, både nytt og brukt. Så tar gjerne i mot tips om hva som vil være smartest. Tipper det er mange av dere som har gjort dette før meg:-)

 

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Det er temmelig vanlig å montere en Dieselvarmer selv om det er bensinmotor i båten.

På snekka mi hadde vi riktignok dieselmotor, men varmeren hentet brennstoff fra ekstern tank. Jeg boret bare hull i toppen av 4literskanne med lampeolje og stakk drivstoffrøret ned der. Den var bøyd i enden, slik at den ikke suget seg fast i bunnen av kannen. Kannen var festet med lastestropper i et ledig skott ute. Jeg kjørte den av og til på disesel, men den luktet og røyk mindre når jeg benyttet lampeolje.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har bensinbåt med dieselvarmer. Kjører varmeren på parafin fra egen tank. Fungerer kjempefint.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har en 27 fots Fjord, 1977 modell. Trolig så satt det et orginalt varmeanlegg i båten, men eieren fjernet dette da han ikke så behovet.

 

Lars

Fikk montert Wallas i min forrige båt, og den virket som bare det.Går på diesel eller lampeolje, men jeg brukte konsekvent lampeolje, da den brenner reint, og da soter den ikke så mye.

Løkke tel med varmerkjøp.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Vurderer en Eberspacher D2, håper at den vil være stor nok. Men skulle jo tro det. Er ikke snakk om å være ute hele vinteren, men kanskje forlenge sesongen litt på vår og høst. Pluss at det gjør seg alltid med en liten lunk på regnfulle dager. Regner med at det lar seg gjøre å legge en forgrening til en defroster ved vinduene også.

 

Det som kunne vært spennende var vel å tenke type opplegg slik at man kan få varmt vann i båten også, men det er jeg redd kan bli et dyrt og langt mer komplisert prosjekt. Men fristende...

Link to post
Share on other sites

Hadde samme spørsmålet selv når jeg kjøpte ny "bensin båt" selv (må kanskje bytte alias da...)

 

Jeg landet på en Eber D2 med 12 liter bensinkanne for påhenger som er stroppet fast. På denne er det hurtigkoplinger for å unngå søl ved fylling.

Varmeren er liten og lett og plassere, gir god luftmengde og varme, 2200W tror mener jeg å huske. Vurderte en 2kw Webasto tidligere men synes denne bråker mer etter å ha hørt en i drift. (Vurderte ikke Wallas en gang. Etter 3 stk Wallaser var jeg ferdig med det skrammelet)

Link to post
Share on other sites

Heisann. jeg har samme båt som deg bortsett fra at jeg har en feit å fin dieselmotor montert. jeg vil foreslå at du går for en på mer en 3000W, kjekt å kunne kjøre litt varme inn til kabinene. jeg har en eber på 4300 W , men jeg hadde nok ikke hatt noe i mot en Wallas 3200 må jeg inrømme, jeg tror de er ganske snille på lyden, i hvertfall i forhold til min eber fra 1980...

 

Kan ikke tenke meg at det er noe stort problem å montere varmtvannsbereder på din bensinmotor om den ikke da er direkte saltvannskjølt, du må bare finne ut hvor du kan koble deg på ferskvannssløyfa.

 

Er det orginalmotoren som står i båten din? mener de kom med 116 hk bensin orginalt.

Link to post
Share on other sites

Heisan free. Hyggelig med flere med samme båt. Jada, er den orginale VP, men litt større....VP BB 170. Men det vil si, forrige eier, som hadde hatt båten siden den var ny, hadde byttet ut den orginale med samme motor, bare en som hadde stått hos Forsvaret og som ikek hadde gått mer enn noen få timer. Men hele båten er som den var orginal ellers.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så er jo den motoren kun saltvannskjølt. Og vet ikke om jeg orker styre med å bygge om får å kunne koble til ferskvannskjøing, koster tross alt noen kroner også.

Link to post
Share on other sites

Hei, ser Mewa 2 fraråder å montere varmer i motorrom på bensinbåt? pga. brannfare? Vil det egentlig være noen risiko? i så fall hvorfor?? bortsett fra at bensin damper på lavere temperatur enn diesel.

 

Jeg hadde planer om å plassere varmeren i motorrom, kan ikke helt tenke meg hvor ellers. Kan jo ikke ha dette dieselgreiene inne i båten. Eller kan man kjøre Eber D4 på lampeolje?

Link to post
Share on other sites

Er egentlig en varmer noe farligere for antennelse enn motorene?

 

Nei, kanskje ikke. Men du har vel avtrekksvifte som skal kjøres noen minutter før du starter motorene, for å fjerne eventuell bensingass? Denne viften går jo ikke når varmeren går, så om det skulle være en liten lekkasje et sted kan det plutselig komme et kraftig smell når du aller minst venter det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er helt på villspor, men så også noen andre nevne at hvis man hadde varmeveksler....

Er det ikke mulig å hente seg inn før varmeveksler, legge ei sløyfe frem til kabin og bruke f.eks et varmeregister fra bil? Eller blir det kanskje for stor påkjenning for vannpumpe.

Klart dette virker kun når motoren går, men er det gjennomførbart uten for store problemer?

 

Har tenkt på en noe lik løsning nå som jeg driver å fikser opp fjord'en min....

Link to post
Share on other sites

Klart dette virker kun når motoren går, men er det gjennomførbart uten for store problemer?

 

Det er en både gjennomførbar og vanlig løsning. Så det er ikke noe som helst problem. Du kan bruke varmeapparat fra bil, eller du kan kjøpe en defroster beregnet for båt fra godt og vel tusenlappen og oppover. Et slik anlegg er gull verdt når man er underveis, ved fisketurer vinterstid og annet. Og det koster ikke skjorta, du kan ha et fullt operativt varmeanlegg fra et par tusen kroner og oppover. Anbefales!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...