Jump to content

lyddemping av aggregat montert i motorrom

Jernklumpen

Recommended Posts

er nok ikke lovlig og ha i motorrommet, men har wallasvarmeren der også(like ulovlig) så da er det bare og kjøre på..

lurte på og ha wallas skroggjennomføring til eksosen og evt en lyddemper, mulig og bruke moped potte på innsiden?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Hvis jeg forstår dette riktig, har du planer om å montere et lite, bensindrevet aggregat med integrert bensintank. Det prosjektet ville jeg ikke brukt for mye ressurser på, var jeg deg. Det er mange som har prøvd dette før, med svært vekslende hell. Noen har sikkert hatt mer hell enn noe annet..

Såvidt jeg vet, er det bare Honda som har en noenlunde fornuftig løsning på dette.

Du nevnte Wallasvarmeren. Det er neppe forbudt å montere den i maskinrom. Dessuten er den konstruert med en ting for øyet: Å kvitte seg med varme (som du får nytte av i båten). Det samme kan ikke sies om et aggregat

hørte via stingray forhandler i dag: kan ikke ha varmer i motorrom når motor på båten bruker bensin.. lurte på og kjøre motorom vifte samtidig for og kvitte meg med varme\tilføre ny luft.. hvis mange har prøvet dette med varierende resultat så burde det jo være mye erfaringer her??

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

hvis mange har prøvet dette med varierende resultat så burde det jo være mye erfaringer her??

Uteblir slike innlegg, kan hende det er fordi det er litt pinlig(?)

Når du til slutt deler med oss at du har bensinmotor, ble det litt lettere å forstå hva du mener. Kan hende jeg har slurvet litt og ikke finlest all bakgrunnsinformasjonen. I så fall beklager jeg.

Hei.

Jeg har et Kipor 2000 bensin aggregat i motorrommet. Jeg benytter Walles eksos gjennomføring. Har hatt dette aggregatet i 5 sessonger og det fungerer greit (hadde også samme i min forrige båt). Jeg kjører ofte motorromsviften når aggregatet går for å trekke ut varmluft. Jeg benytter skjelden aggregatet mer enn 1,5 time om gangen.

Ulovelig er det nok, men jeg har bensin motor og da er det krav med automatisk brannslukkesystem, og det bør nok også klare å slukke en brann ifm. aggregatet.

Jeg er selvfølgelig nøye med fylling av bensin, og jeg lufter litt før jeg starter opp aggregatet. Nå må jo dette aggregatet startes med snor så jeg må lukke opp motorluken for å starte det opp, da merker jeg jo med engang om det er bensinlukt fra motorrommet.

Jeg lurer litt på å få tak i en eksospotte som kan monteres på eksosslangen (fleksibel eksos, samme som på Wallas varmere), da jeg synes at det støyer litt for mye. Det virker som støyen forplanter seg i skroget.

Redigert av Skipet 4 (see edit history)

/per

skipet4: jeg har også kipor. men hvordan får du festet eksosslangen? utløpet på eksosen ser så liten ut? 10-12mm? hvor mye syntes du at det støyer ute\inne? men\mindre enn og kjøre motoren på båten? fleksibel eksos? har de det på maritim?

Båt er livet.

skipet4: jeg har også kipor. men hvordan får du festet eksosslangen? utløpet på eksosen ser så liten ut? 10-12mm? hvor mye syntes du at det støyer ute\inne? men\mindre enn og kjøre motoren på båten? fleksibel eksos? har de det på maritim?

Feste til eksosslange: Her har jeg sveiset på en liten rørstuss uten på utløpet på eksospotta. Jeg har en gjenget stuss fordi jeg har et 90 graders bend på enden av eksosslangen slik at slangen ikke stikker så langt ut fra aggregatet. Jeg har plassert aggregatet på "plattingen" mellom motor og septikktank.

Jeg husker ikke om det er 24 eller 28mm stålslange jeg har, men det er samme slange som er til Wallas varmere. Jeg har også aluminiumsslangen som skal utenpå denne slangen for å dempe varmen fra slangen. Disse har de helt sikkert på Maritim.

Støy: Jeg synes det støyer litt for mye utenfor båten. Det blir skapere lyd enn om man kjører motoren, men det er kun generende hvis man befinner seg på den siden av båten hvor eksosen kommer ut. På andre siden merker man ikke stort.

Det er litt upraktisk å måtte lukke opp motorromsluken når man skal stoppe aggregatet slik at jeg har koblet fra ledningene som går til stoppbryteren på aggregatet. Ledningene har jeg så skjøtet slik at jeg har en stoppbryter ved styreposisjonen.

/per

skipet 4: takk for god info.. har du noe form for lyddemping på eksosen? bruker du wallas skroggjennomføring?trur du lyden hadde blitt borte hvis eksosen kommer ut under vann?

Båt er livet.

skipet 4: takk for god info.. har du noe form for lyddemping på eksosen? bruker du wallas skroggjennomføring?trur du lyden hadde blitt borte hvis eksosen kommer ut under vann?

Jeg har ingen lydemping, men jeg lurer på å skaffe en lyddemper som benyttes på Webasto varmere. Om det har noen virkning på effekten til aggregatet vet jeg ikke. Nå ser jeg i en annen tråd at du har Kipor 770 (?), det er mye mer stillegående enn Kipor 2000 som jeg har så hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke tenkt på lyddemper.

Jeg benytter Wallas skroggjennomføring (den med bend). Bender peker oppover slik at vannsprut ikke så lett kommer inn i eksosslangen.

Maritim har en slik gjennomføring , men det ser ut som bildet ikke kommer frem.

Å føre eksosen fra aggregatet ut under vann har jeg ikke turt å tenke på engang. Da måtte jeg hatt en helt annen eksosløsning.

Redigert av Skipet 4 (see edit history)

/per

snod: fikk kipor 700 for 1400.- på netthandelen.no.

skipet: kunne tenkt meg og få dempet så mye som mulig for da kan jeg bruke det når jeg vil uten og forstyrre andre.. hva slags demper til webasto tenkte du på? og hva koster den? bilde?

rover: vil helst ikke ha deler som ruster og blir evt hull på for da gasser jeg ungene i stikklugaren.

Båt er livet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...