Jump to content

Lyddemper på luftinntak til motorrom?

heim

Recommended Posts

Motoren min vil ha luft, og det får den gjennom denne hvite slangen, som går fra motorrommet til cockpit. Motoren er en Volvo Penta D1-30, knapt et år gammel. Støyen i salongen er høy nok, men ganske uproblematisk, siden vi sjelden oppholder oss der i lengre tid mens vi går for motor. Men den gir tildels sjenerende støy i cockpit, og så langt jeg kan finne ut er det luftinntaket til motoren som er viktigste støykilde.

Bildet viser installasjonen bak motoren, der slangen føres akter og opp til cockpit. Er det noen som har et godt forslag til lyddemping? Går det an å lage en slags lydfelle på luftinntaket, og hvordan bør den utformes? Kan det gjøre uten å kvele motoren?

p1040348.jpg

En finerkasse med halvt overlappende vegger innvendig, polsteret med lydisolasjon, pleier å hjelpe. Jeg har gjort noe tilsvarende på mine luftinntak, og lydnivået har gått en del ned. Men jeg har ikke slanger til luftinntakene da, så jeg har laget kassene rett bak ristene. Ellers så skal du ikke se bort fra at det vil hjelpe å bytte ut slangen med en isolert tilsvarende.

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi