Jump to content

sabb 10 hk, hvilken dynamo/starter passer?

sabb 13

Recommended Posts

hva kan jeg bruke av dynamo til sabben jeg har, det er en sabb 10hk i fra 1977 er det bare å finne en dynamo og sette på eller har sabb egen dynamo og samme gjelder starter hva passer der. Hva anbefales og ha av amp på dynamon, jeg har hentet ei snekke på ca 25 fot og satt sabben i den, da det var sabb som hadde sittet i den før så da var det bare å sette den rett i båten og det rare er at båten også er i fra 1977 så det passa jo fint, :sailing::flag::fishing::headbang:

Edited by sabb 13 (see edit history)

Ta en tlf til Maritim butikken i Bergen, De ligger vegg i vegg med Sabb og har stortsett oversikt på det du trenger samt på lager. Når du har fått info om hva du trenger kandu også sjekke prisene hos Mathopen start og dynamo, de selger brukte startere og dynamoer som er fult brukbar. Mener de sender over hele landet.

I utgangspunktet kan du bruke alt, bare du får spent det fast slik at reimhjulene er på linje. Veit ikke hvordan svinghjulet ditt ser ut, og om du har flere størrelser reimhjul på det. I og med at motoren har et nokså lavt turtall i forhold det de fleste dynamoer til biler er beregnet til, kan det være hensiktsmessig (eller helt nødvendig) å montere dynamoen slik at den står på linje med det største reimsporet på svinghjulet, slik at dynamoen går så fort som mulig. Jeg har en vanlig bildynamo på min Sabb 2H, og ladelampen lyser når motoren går på under 8-900 omdreininger. Men det fungerer greit.