Jump to content

9 mm låsemutter til besvær


Slagskibet

Recommended Posts

I går cruiset vi avgårde med 3400 rpm med perfekt oljetrykk og kjølevanns temperatur.Livet var bare herlig det. Så faller turtallet gradvis med 100 rpm av gangen ned til 3100 rpm.Den bolde fører av skuta klør seg litt og hodet og reduserer farten ned til 2500 rpm og sjekker ut

motorrommet. Alt ok.Øker igjen til 3100 rpm.Umiddelbart faller turtallet sakte,sakte ned til 2800 rpm.

Stopper skuta helt og sjekker motorrommet igjen. Alt er OK.Hopper i havet og sjekker propellen.Intet å finne der heller.Fyrer opp igjen,men nå er max turtall 2400.Frem med mobilen og il telefon til verkstedet med spørsmål om hva som kan være feil. I følge verkstedet så er det ikke no feil og skulle det være no feil så finner de det på høstservicen. Høyst beroligende beskjed  :wink:

Siden motoren er ny og under garanti så er jeg litt skru uvillig så sant det ikke er en person med Volvo Penta stempel i panna som gjør det. Pr. telefon går vi gjennom mulige feilkilder,uten resultat.

Starter opp igjen og har fremdeles max 2400 rpm,og i tillegg så oppdages det at det er intet gasspådrag å få akterover. Frem med telefon igjen og Skru Kalle får beskjed om å stå klar på brygga. Men så langt ser det ikke ut til at motoren har lyst til å gå,turtallet faller stadig og Skru Kalle gnåler om vann i dieselen. Det er ikke en dråpe vann å skue i filterene eller vann utskiller men han gir seg ikke.

Tilslutt går det så sakte at det er bare å leke mekaniker. Litt tenking.Gasspådraget,kan ha skjedd no der? Spaken kontrolleres,der alt som det skal være. Med stoppet motor skyves spaken til full fart forover og alt ser bra ut der og.Full akterover,ikke no skjer da.Hmmm,full forover igjen-da legges det merke til at "pådrags armen" ikke treffer stopperen. Ved undersøkelse av kablen så er begge mutterene helt ute i begynnelsen av gjengepartiet.Ørnhild settes bak roret og så kjøres det med så mye fart vi får på konvensjonellt vis,ca 1800 rpm nå så en finger ned og drar litt i pådrags armen.Kabrøl og 3900 rpm på et blunk.

Feilen? Jo, begge mutterene var antagelig entret på gjengepartiet.Så justerte mekanikeren på den innerste mutteren til han fikk korrekt turtall. Igleden over det så glemte han å teite opp

låsemutteren. :lol: Overtid så har den innerste mutteren skrudd seg utover med stadig synkende turtall som resultat.

En dustefeil,men den var faktisk tidkrevende å finne. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

En liten omskrivning. "Den som leter etter en feil, leter ikke forgjeves", selv om det ofte kan føles sånn.

 

Det var fint du fikk ordnet det, det er noe dritt å ferdes rundt i Nøtterø skjærgården med 700 rpm (om man ikke ønsker det da).

 

Fortsatt fin sommer.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...