Enzo Startet 26.Mars.2010 Del på Facebook Startet 26.Mars.2010 Jeg legger merke til at det er baugpropell på endel av båtene jeg ser på nå, de er fra 43-45fot, dette er ikke noe vi ønsker men om det nå er det på båten vi vil ha så er det ikke avgjørende for at vi ikke kjøper båten men så er det slik at det er nedsenkbar propell på noen. Er det noen som har erfaring fra slike og kan fortelle om det er et opplegg som vil holde over tid, risikerer man at "skjiten" ikke holdes på plass inni båten osv ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 To tråder som kanskje kan være av nytte? https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=59060 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=59919 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Enzo Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Har lest de men fant ikke noen som omtalte det jeg spør om, altså om noen kjenner til om denne typen visper har hatt problemer med å ikke gå skikkelig på plass inn i skroget. Det jeg egentlig bekymrer meg mest for er om det er trygt med en slik instalasjon, hva om man kommer ut i storm og båten får så mye julig at det er snakk om delamineringer i forskipet, risikerer man da at området med trusteren er et stort hull rett ut etterhvert ? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Jeg tror ikke at nedfellbare baugpropeller har vært så lenge på markedet og i et slikt antall at en har noe særlig grunnlag for denne type erfaringer. Skulle jeg over virkelig store havstrekk eller drive regattaseiling vil jeg har vurdert velprøvd standard baugpropell som kunne forsynes med lett avtagbare lokk. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Jeg tror ikke at nedfellbare baugpropeller har vært så lenge på markedet. I alle fall siden 2004. Jeg mener egentlig enda lenger, men den eneste referansen jeg fant nå sier noe om 2004: http://www.nauticexpo.de/prod/max-power/bu...0547-46841.html Og så påstår de selv at de var først. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 (redigert) På denne er det en sånn... http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimag...nnkode=20441427 ser jo ut som noe kraftige greier... Kom feil bilde opp, klikk en 5 - 6 bilder frem så ser du! Redigert 26.Mars.2010 av moosewine (see edit history) Sitér dette innlegget . Link to post
Enzo Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Har sett de flere ganger og også testet en slik, i realiteten så er det jo en mye bedre løsning på en seilbåt enn en tunnell siden den kommer lenger ned i vannet når den er i bruk samt at det ikke er noe hull som bremser. Jeg sitter og ser på 2 like båter , dyreste installasjonsforskjell mellom de to er at det er en slik truster på den ene og ikke på den andre, de koster omtrent det samme å kjøpe disse to båtene men jeg klarer ikke å fri meg fra skepsisen til slike installasjoner, på den annen side så begynner man jo å nærme seg båtstørrelsen at det er kjekt å ha når båten er 13meter+ da men er det en svakhet i båten konstruksjonsmessig så er jeg skeptisk. Kommer jeg ut i dårlig vær så liker jeg å ha færrest mulige ting å bekymre meg over når det smeller rundt ørene Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 .............så er jeg skeptisk. Jeg vill ikke hatt det på en Cruising-båt.........ju mindre elekriske grejjer destu bedre... på en Racer, Tja helst ikke alls, men om man av noen outgrundlig anledning skall ha en sånn Thruster, så ja kansje denne nedfellbare typen ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Jeg ser også liten grunn til å trenge thruster på en tradisjonell seilbåt med dypt spaderor og propell som gir strømning på roret under bakking. Her er det mer snakk om å lære seg å manøvere båten. Men på en del båttyper kan baugthruster være til stor hjelp, f.eks dersom en har to ror m/propell mellom, en slik farekost kan være svært vanskelig å bakke med. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Tror nedsenkbar er helt topp. Mindre strømforbruk pga mindre motor. Dette fordi propellen kommer lengre ned. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
trulsant Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Og ikke minst slipper man tunnell, som også ødelegger vannstrømmen rundt den. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 ...hva om man kommer ut i storm og båten får så mye julig at det er snakk om delamineringer i forskipet... Du bør velge deg en båt bygget med stolthet, ikke noe innenskjærs med inntilkaia-fasiliteter Hvis nedsenkbar propell er innstøpt i forhold til båtens konstruksjon bør du ikke bekymre deg. Hvis du for båt med slik propell på fin pris kan du alltid fått noen til å se på saken og eventuell forbedre installasjonen. Eneste robuste nedsenkbare propellen jeg har sett er fra MaxPower. Men selfølge er den dyrest likt og alle bra tinger i den verden Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mix Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Dieselavgiftskåte miljøavgiftskåte folk gidder vi ikke å hjelpe. Vi vet alt som er å verdt å hvite om nedsenkbare baugpropellere. Men ser ingen som helst grunn til å hjelpe deg med noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 l strømning på roret under bakking. Fortell!!! Sitér dette innlegget . Link to post
avmønstret5 Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Skjønner Under manøver selvfølgelig, dvs ett ror som lystre under sakte fart, og seilbåter med finnekjøl med rimelig kort avstand mellom propell og ror er vanligvis lett å håndtere. At noen vil ha baugpropell kan handle om at en ofte legger under særlige vanskelige forhold, strøm osv. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Dieselavgiftskåte miljøavgiftskåte folk gidder vi ikke å hjelpe.Vi vet alt som er å verdt å hvite om nedsenkbare baugpropellere. Men ser ingen som helst grunn til å hjelpe deg med noe som helst. Beklager full sitering men er det meg du er sinna på ? har jeg gjort deg noe ? Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 (redigert) Dieselavgiftskåte miljøavgiftskåte etc ??? :nonod: :puke: Redigert 28.Mars.2010 av Safrane (see edit history) Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.