Jump to content

Nedsenkbar baugpropell , er det skikkelige greier

Enzo

Recommended Posts

Jeg legger merke til at det er baugpropell på endel av båtene jeg ser på nå, de er fra 43-45fot, dette er ikke noe vi ønsker men om det nå er det på båten vi vil ha så er det ikke avgjørende for at vi ikke kjøper båten men så er det slik at det er nedsenkbar propell på noen.

Er det noen som har erfaring fra slike og kan fortelle om det er et opplegg som vil holde over tid, risikerer man at "skjiten" ikke holdes på plass inni båten osv ?

Har lest de men fant ikke noen som omtalte det jeg spør om, altså om noen kjenner til om denne typen visper har hatt problemer med å ikke gå skikkelig på plass inn i skroget.

Det jeg egentlig bekymrer meg mest for er om det er trygt med en slik instalasjon, hva om man kommer ut i storm og båten får så mye julig at det er snakk om delamineringer i forskipet, risikerer man da at området med trusteren er et stort hull rett ut etterhvert ?

Jeg tror ikke at nedfellbare baugpropeller har vært så lenge på markedet og i et slikt antall at en har noe særlig grunnlag for denne type erfaringer. Skulle jeg over virkelig store havstrekk eller drive regattaseiling vil jeg har vurdert velprøvd standard baugpropell som kunne forsynes med lett avtagbare lokk.

Har sett de flere ganger og også testet en slik, i realiteten så er det jo en mye bedre løsning på en seilbåt enn en tunnell siden den kommer lenger ned i vannet når den er i bruk samt at det ikke er noe hull som bremser.

Jeg sitter og ser på 2 like båter , dyreste installasjonsforskjell mellom de to er at det er en slik truster på den ene og ikke på den andre, de koster omtrent det samme å kjøpe disse to båtene men jeg klarer ikke å fri meg fra skepsisen til slike installasjoner, på den annen side så begynner man jo å nærme seg båtstørrelsen at det er kjekt å ha når båten er 13meter+ da men er det en svakhet i båten konstruksjonsmessig så er jeg skeptisk. Kommer jeg ut i dårlig vær så liker jeg å ha færrest mulige ting å bekymre meg over når det smeller rundt ørene

Jeg ser også liten grunn til å trenge thruster på en tradisjonell seilbåt med dypt spaderor og propell som gir strømning på roret under bakking. Her er det mer snakk om å lære seg å manøvere båten. Men på en del båttyper kan baugthruster være til stor hjelp, f.eks dersom en har to ror m/propell mellom, en slik farekost kan være svært vanskelig å bakke med.

...hva om man kommer ut i storm og båten får så mye julig at det er snakk om delamineringer i forskipet...

Du bør velge deg en båt bygget med stolthet, ikke noe innenskjærs med inntilkaia-fasiliteter :smash:

Hvis nedsenkbar propell er innstøpt i forhold til båtens konstruksjon bør du ikke bekymre deg. Hvis du for båt med slik propell på fin pris kan du alltid fått noen til å se på saken og eventuell forbedre installasjonen. Eneste robuste nedsenkbare propellen jeg har sett er fra MaxPower. Men selfølge er den dyrest likt og alle bra tinger i den verden :saint:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...