ebonita Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 (edited) Har förgäves sökt efter trådar här på baatplassen som behandlar opprettning av motor mot propelleraxling. Hittar knappast något. Kanske är min norska för dålig??? Kan någon ge tips? Edited March 26, 2010 by ebonita (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 (edited) Du mener hvordan man retter opp motoren i forhold til propellakslingen? Edited March 26, 2010 by Marida (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Posted March 26, 2010 Author Share Posted March 26, 2010 Yeapp! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 (edited) Går greit med måleur, men det beste er lasermåler,men det er dyrt Edited March 26, 2010 by Bartesam (see edit history) Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 I "glippen" mellom klemflens og gir tres et søkerblad inn i alle retninger. Deretter justeres motorfestene slik at denne er lik på alle sider. Viktig å gjøre dette når båten er på vannet. Den skifter litt fasong fra land til sjø. Jeg justererte min 100% på land hjemme i hagen, det ble skivebom når den kom på vannet. Var dette forståelig? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 Helt grei metode dette....forståelig for meg i alle fall Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 Er det snakk om en hel eller halv oppretting? Ved en halv oppretting gjør man regning med at akslingene er rette og in line. (Man bedder bare motor) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 Står litt om dette i denne installasjonsmanualen fra VP. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 Har vært skrevet mye om dette. her blandt annet. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Posted March 26, 2010 Author Share Posted March 26, 2010 (edited) Citat Ole Petter: Er det snakk om en hel eller halv oppretting? Tja jag skulle med intresse läsa synpunkter med sedvanlig Baatplassen-grundlighet på alla aspekter! Både lineariteten mellan akslingens lager och opprettningen mot motorn. På min båt är akslingen lagrad i ett yttre lager i en yttre akselstötta och ett stävlager där akselen går genom botten. Båda me cuttless lager. Sedan är akselen förbunden med backslaget via en flexibel koppling. Problemet är ju knappast trivialt och där borde finnas många erfarenheter och plats för goda råd. Tåler t ex cutless lager någon vinkelavvikelse? Vilken metod använder men för att linjera lagren? När vet man att lagren är tillräckligt parallella? Hur trögt får akselen gå när man vrider den för hand? När är det dags att byta cutless lager? behöver man ta hänsyn till att motorn flyttar sig när den trycker båten framåt? Edited March 26, 2010 by ebonita (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Halvor Posted March 12, 2011 Share Posted March 12, 2011 Har vært skrevet mye om dette. her blandt annet. Hei! Jeg har nå lagt inn nye tetninger i pakkboksen. Når jeg etterhvert skal heise på plass motorer, må jeg gjøre noe med opprettingen av akslingen mot pakkboksen først? Den henger jo nå i to cutlesslagere, samt er "pakket inn med de nye tetningene. Får ikke plass til noe å kile opp med for å få akslingen 100 % sentrert i pakkboksen. Holder det med at den ligger som den er og opprettingen av motorer kan gjøres mot klemflensen? Takknemlig for svar. Halvor Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted March 12, 2011 Share Posted March 12, 2011 Nei, det blir nok ikke i hht. boka. Prøv om du kan henge opp akslingen i en ståltråd (stekker seg ikke), slik at akslingen henger rett inne i pakkboksen og er avlastet der. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Halvor Posted March 12, 2011 Share Posted March 12, 2011 Da skal jeg få til det. Det blir jo ikke mye jeg klarer å løfte akslingen, men jeg skjønner helt klart hva du mener og ser poenget. Takker så meget for innspillet. Halvor Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
baatmann Posted March 12, 2011 Share Posted March 12, 2011 Det beste er å få dreia seg ein metallring som passar mellom aksel og pakkboks. Med oppheng kan du få justert for avvik opp/ned, men ikkje sideveis. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted March 12, 2011 Share Posted March 12, 2011 OK, heng den i to ståltråder slik at de danner en 'V'. Da kan du stramme og fikse. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Posted March 12, 2011 Share Posted March 12, 2011 (edited) OK, heng den i to ståltråder slik at de danner en 'V'. Å nei å nei å nei å nei å nei å nei....... Her må det støpes en bedding med innmonterte justeringsmuligheter med syrefaste rundtdreide gjengestag med maskingjenger, gjerne motorisert ala gamle tiltmotorer til Volvo drev e.l. Deretter monteres ett spessialdreid åregaffelformet støttelager i en legering av kadmium og bronsje, med ett lite innslag titan, som holder akslingen på plass med ett ilagt nålelager insatt i ett rullelager som presses på akslingen med ikke mindre enn minst 400kPa i en reaktorpresse beregnet for kald fusjon. Åregaffelhylsen kan da via fjernkontrollerte ledningsbrytere på dashbordet justeres i både det reelle og det ytterligående planet ned til mikrometers presisjon, noe som er viktig for høyeste mulig prestasjoner fra cutlasslager når dette går rundt sin egen akse i sammenheng med at pakkboksen pakkes opp for tur. Over åregaffelhylsen settes selvfølgelig U-klammer i kompositt med vertikale spennhylser for presslegging av toppen av akselen. På den andre siden så funker sikkert den løsningen til Hulda like godt? Edited March 12, 2011 by adeneo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
horg Posted March 12, 2011 Share Posted March 12, 2011 :giggle: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ray Posted March 12, 2011 Share Posted March 12, 2011 Quote Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Posted March 12, 2011 Share Posted March 12, 2011 :lol: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.