Jump to content

Propelleraksling motor opprettning


ebonita

Recommended Posts

I "glippen" mellom klemflens og gir tres et søkerblad inn i alle retninger. Deretter justeres motorfestene slik at denne er lik på alle sider. Viktig å gjøre dette når båten er på vannet. Den skifter litt fasong fra land til sjø.

Jeg justererte min 100% på land hjemme i hagen, det ble skivebom når den kom på vannet.

Var dette forståelig?

Link to post

Har vært skrevet mye om dette. her blandt annet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Citat Ole Petter: Er det snakk om en hel eller halv oppretting?

 

Tja jag skulle med intresse läsa synpunkter med sedvanlig Baatplassen-grundlighet på alla aspekter!

 

Både lineariteten mellan akslingens lager och opprettningen mot motorn.

 

På min båt är akslingen lagrad i ett yttre lager i en yttre akselstötta och ett stävlager där akselen går genom botten. Båda me cuttless lager.

Sedan är akselen förbunden med backslaget via en flexibel koppling.

 

Problemet är ju knappast trivialt och där borde finnas många erfarenheter och plats för goda råd.

 

 

  • Tåler t ex cutless lager någon vinkelavvikelse?
  • Vilken metod använder men för att linjera lagren?
  • När vet man att lagren är tillräckligt parallella?
  • Hur trögt får akselen gå när man vrider den för hand?
  • När är det dags att byta cutless lager?
  • behöver man ta hänsyn till att motorn flyttar sig när den trycker båten framåt?

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
  • 11 måneder senere...

Har vært skrevet mye om dette. her blandt annet.

 

Hei!

 

Jeg har nå lagt inn nye tetninger i pakkboksen. Når jeg etterhvert skal heise på plass motorer, må jeg gjøre noe med opprettingen av akslingen mot pakkboksen først? Den henger jo nå i to cutlesslagere, samt er "pakket inn med de nye tetningene. Får ikke plass til noe å kile opp med for å få akslingen 100 % sentrert i pakkboksen. Holder det med at den ligger som den er og opprettingen av motorer kan gjøres mot klemflensen?

 

aksling.jpg

 

 

Takknemlig for svar.

 

Halvor

Link to post

OK, heng den i to ståltråder slik at de danner en 'V'.

 

Å nei å nei å nei å nei å nei å nei.......

 

Her må det støpes en bedding med innmonterte justeringsmuligheter med syrefaste rundtdreide gjengestag med maskingjenger, gjerne motorisert ala gamle tiltmotorer til Volvo drev e.l.

Deretter monteres ett spessialdreid åregaffelformet støttelager i en legering av kadmium og bronsje, med ett lite innslag titan, som holder akslingen på plass med ett ilagt nålelager insatt i ett rullelager som presses på akslingen med ikke mindre enn minst 400kPa i en reaktorpresse beregnet for kald fusjon.

Åregaffelhylsen kan da via fjernkontrollerte ledningsbrytere på dashbordet justeres i både det reelle og det ytterligående planet ned til mikrometers presisjon, noe som er viktig for høyeste mulig prestasjoner fra cutlasslager når dette går rundt sin egen akse i sammenheng med at pakkboksen pakkes opp for tur.

Over åregaffelhylsen settes selvfølgelig U-klammer i kompositt med vertikale spennhylser for presslegging av toppen av akselen.

 

På den andre siden så funker sikkert den løsningen til Hulda like godt?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...