Volvomekanikeren Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 Hallaisen Jeg har vært og sett på den nye motoren min i dag Den så helt grei ut, men må lakkes et strøk Men det jeg lurer på er hvor jeg kobler til turteller og knop måler På dynamoen???? Er takknemelig for alle svar Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 (edited) Turtelleren skal ha 3 seperate koblinger. den ene skal på W, de 2 andre skal på pluss og minus Tror e. På dynamoen Knop måleren trodde e hadde noe slags trykkmåler som skal skrus til bakpå båten, så antageligvis noe strøm også vis det er lys på den. Vis dette er feil, så får du nok med en bruksanvisning som alt står i :) [/] Edited March 27, 2010 by Retox_93 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Ja.. Men knop måleren? Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Trodde det skulle være et eller annet trykkmåler som skal monteres bak på båten. Du får se i bruksanvisningen vis du skal ha knop måler Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Farten måles ved en trykkmåler, eller en impeller i vannet, som surrer rundt i vannstrømmen og gir deg fart på instrumentet. Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 er det nødvendig å ha på en Sjømann 22 sjefen min jar en sånn med 36 hk BMC å den gjør ikke mer en 9 knop så jeg tviler på om du får noe mer Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Båten går no ikke forter med knopmåler Den måler farten, og det hadde vært fint og vite akkuratt hvormange mil du kjører med... For og beregne tid du bruker med denne farten fra A til b Også er det fint og vite at du ikke kjører over 5 knop der det er suttet opp skilt om MAX 5. Så knopmåler er en grei sak Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Kjøp en GPS for å måle farten. Da får du også et instrument du kan bruke for navigering. Anbefales! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Og ikke minst så er det litt artig å se på knopmåleren Jeg har ekkolodd med knopmåler. Det er en propell som går gjennom skråget. I tillegg har jeg GPS. Da kan man se faktisk hastighet mht. vind. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Per Oves Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Hei. Wema har en GPS fartsmåler og kompass som bare trenger strøm og leveres i 30 og 60 knop analog skala. Det er en liten antenne med til å montere på vindskjermen slik at den ser "himmelen". Har også en turteller i samme serien med timeteller. Gå inn på siden deres www.wema.no Per O Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Er jo bare å bruke mobiltelefonen som hastighetsmåler. Det forutsetter at den har GPS innebyggd. På SE telefoner finner man hastighetsmåleren ved å (sitat fra brukermanualen): Velg>MENY>Posisjonstjenester>Statusinfomasjon>Hastighet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Tror ikkje du skal gaa for en knop maaler som gaar paa trykkmaaler paa hekken. Har en slik sjol, og maa opp i rundt 15 knop for den skal fungere skikkelig.. Bor nok gaa for en med propell paa, naar hastigheten er saapass lav. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Hei. Wema har en GPS fartsmåler og kompass som bare trenger strøm og leveres i 30 og 60 knop analog skala. Det er en liten antenne med til å montere på vindskjermen slik at den ser "himmelen". Har også en turteller i samme serien med timeteller. Gå inn på siden deres www.wema.no Per O Interisant Men jeg klarer ikke og finne ut hvor jeg ligger produkter til handlevogn?? Eller er det ikke nettbutikk?? Som jeg klarer og se så skal maritim selge disse produktene?? Norway: Rasmussen Engros AS http://www.rasmussen-engros.no/ Maritim Båtustyr AS http://www.maritim.no/ C.A. Leschbrandt AS http://www.cal.no/ O.S. Solhaug AS http://www.solhaug.as/ Karl S.Hanssen AS http://www.kshas.no/ Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 http://www.maritim.no/product.aspx?id=2510...upkey=001001061 SJEKK PRISEN!!! Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Moas-ark Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Har ikke du akkurat laget kartbord til pc`en da? Her er en gps til pc Clas Ohlson Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 prisen er nå heilt grei den. Det er jo en gps med analog avlesning Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Glem knopmåler, den har lite for seg i de hastighetene man oppnår med en snekke! Dessuten er den også unøyaktig i slike lave hastigheter, med mindre man går for den GPS baserte som Korsnes nevner da. Kjøp deg heller en billig håndholdt GPS, da får du både posisjon og nøyaktig hastighet! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Har noen noen forslag til hva jeg skal kjøpe? det jeg trenger er: turteller.. knopmåler, noe jeg kan måle farten med iallefall Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 (edited) turteller for dynamo får du på enhver båtutstyrsbutikk. Har du w utgang på dynamoen da? Ellers er vel den 'lille gule' fra garmin et billig og bra valg mht knopmåler. Da får du også tripteller og kompass. Samt du får slepestrek på kor du har gått og kan markere gode fiskeplasser e.lign. Du vil da ôg få opp kor langt det er og kor lang tid det vil ta å gå dit hvilken retning det er osv slik ser den ut, koster ikkje all verden http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...100151;r:kelkoo Edited March 27, 2010 by Korsnes (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Se her jah.. Du finner det du Er det noen ulemper med denne?? Det jeg liker er at den er handfrie, så jeg kan ta den med meg opp av båten Men er det forsjellige ''sektorer'' på den? altså vist du trykker en knapp kommer det bilde du kan se opp. Med rettning/kompass/fart.. og vist du trykker en annen knapp kommer det opp kart? Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Skal du har kart, må du nok opp en 3-4000,- i forhold til denne! men du kan lage waypoints og ruter, og sammen med papirkart er dette et greit hjelpemiddel. Jeg har tilsvarende selv, en Garmin GPS 60. Og med den lille skjermen der har jeg ikke savnet kart på den en eneste gang... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Ok.. Men kart er ikke det største problemet.. Jeg har Kartprogrammet MaxSea Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 (edited) ja du får opp en skjerm med valgfrie data. eksempelvis hastighet, retning, trip, eta osv og et annet med kompassbilde og fart elr valgfritt som det viser på bildet, og en med slepestrek / waypoints. Det er uten kart men det er ingen vits med så liten skjerm. Har en slik sjøl til dagligbruk. Kjekk sak både som fartsmåler tripteller , finne igjen fiskeplassen og til å anslå gangtid når man er ute på tur og man brått må hjem ;) . Den kan også lyse kontinuerlig i displayet om du vil. Det einaste negative er den er litt sulten på batteri. Edited March 27, 2010 by Korsnes (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Snakker vi fortsatt om Yanmar GMD? Den har vel turtelleren på tannkransen på svinghjulet... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Jeg vil ha turteller i display Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts