Jump to content

Hvordan friske opp gulnet gelcoat?


jensemann2

Recommended Posts

Fikk et tips for mange år siden om å bruke oksalsyre iblandet vann. Det funker. Fåes kjøpt på apotek.

:yesnod: Oxalsyre funker helt utmerket. Er giftig, men du skal vel ikke spise det. Smør på og vent 15-20 min. spyl godt av. Også utmerket på gulnet vannlinje.

Noen svergere også til saltsyre, men det er mye mer etsende.

Kjøpt på apotek, blir det medisinpris. Kjøp heller Owatrol terrasserens som inneholder det samme og er bedre å arbeide med. Trenger ikke fortynnes, ta litt på en svamp, stryk over og la det virke 15-20 min før du spyler av. Eventuelt gjenta.

Link to post
Share on other sites

Ble kjempeimponert av Hugos rensekrem, kjøpte den på Maritim. Kjempebra, den gule vannlija forsvant ved lett gnikking. Anbefales. Hugos var også glimrende til å fjerne rustrenner og annet på gelcoaten. Dette er noe av det mest effektive stoffet jeg har prøvd. Ikke er det giftig heller :-)

Link to post
Share on other sites

:wink:

Oxalsyre kalles faktisk rustfjerner. Er i handelen på små tuber til platinapris.

Jeg bruker den i tillegg til å ta gule render til å fjerne andre rustflekker på skroget. Eks. rundt utløpet til eksosen fra Ebern, blir alltid litt rustflekker der.

Bruker du oxalsyre slipper du å gnikke. Hugos inneholder slipemidler.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det er vel sant at det går i dybden etterhvert. I såfall ville jeg prøvd på et lite synlig sted. Gelcoat skal ha en tykkelse på 0,4 til 0,8 mm. Det vil jo si at du kan slipe endel på noen båter, og noen steder på båten. Polere etterpå er jo det som skal til. Jeg har prøvd en svamp som heter super svamp. Fikk på nille. Det gjorde skrubbingen på kanter og rundt vinduer til en drøm. Men obs. Det er jo sliping. Må ikke brukes på lakkerte flater. Den er for bra, hvis du forstår. Jeg har forøvrig ikke mye erfaring med gamle båter.Bare mine egne.Men jeg har 10 år på Båtfabrikk, og driver med alt nytt.Det med gulning i dybden kan jeg forsåvidt finne ut ved å prate med noen kolleger som er etterpussere.

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...