jensemann2 Startet 27.Mars.2010 Del på Facebook Startet 27.Mars.2010 Har en del steder der det har ligget vann på dekk og gelcoaten er blitt ganske skittengul. Hvordan få bort det? Prøvde med sånn pussesvamp som man gnir på noe pulver, men det hjalp bare litt. Kan jeg prøve med klorin? Sitér dette innlegget Link to post
Sira Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Fikk et tips for mange år siden om å bruke oksalsyre iblandet vann. Det funker. Fåes kjøpt på apotek. Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten Link to post
Haba Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Fikk et tips for mange år siden om å bruke oksalsyre iblandet vann. Det funker. Fåes kjøpt på apotek. Oxalsyre funker helt utmerket. Er giftig, men du skal vel ikke spise det. Smør på og vent 15-20 min. spyl godt av. Også utmerket på gulnet vannlinje. Noen svergere også til saltsyre, men det er mye mer etsende. Kjøpt på apotek, blir det medisinpris. Kjøp heller Owatrol terrasserens som inneholder det samme og er bedre å arbeide med. Trenger ikke fortynnes, ta litt på en svamp, stryk over og la det virke 15-20 min før du spyler av. Eventuelt gjenta. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 jeg har noe som heter Hempel Teak cleaner, den står det at det er oksalsyre i. Funker det? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 jeg har noe som heter Hempel Teak cleaner, den står det at det er oksalsyre i. Funker det? Ja, det funker helt utmerket. Owatrol har også teak cleaner og terrasse-rens og det er nok stort sett det samme. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Ble kjempeimponert av Hugos rensekrem, kjøpte den på Maritim. Kjempebra, den gule vannlija forsvant ved lett gnikking. Anbefales. Hugos var også glimrende til å fjerne rustrenner og annet på gelcoaten. Dette er noe av det mest effektive stoffet jeg har prøvd. Ikke er det giftig heller :-) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 (redigert) Oxalsyre kalles faktisk rustfjerner. Er i handelen på små tuber til platinapris. Jeg bruker den i tillegg til å ta gule render til å fjerne andre rustflekker på skroget. Eks. rundt utløpet til eksosen fra Ebern, blir alltid litt rustflekker der. Bruker du oxalsyre slipper du å gnikke. Hugos inneholder slipemidler. Redigert 27.Mars.2010 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Hempel har også et produkt som heter gelcoat-cleaner. Det er oksalsyrepulver på boks. Men det er mulig terrasserens er like effektivt og vesentlig billigere. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Maritim har en vannlinjerens som er effektiv på gulnet gelcoat! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
janstian Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Glimrende tips :D Skal prøve Owatrol terrasserens først, har irritert meg mye over det gulskjæret i plasten spesiellt inni båten. Sitér dette innlegget 2001 Askeladden Chaser 445 (solgt) 2005 Askeladden Chaser 445 m/ Mercury 50 hk 4-stroke Link to post
taunus Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 2000 vannslipepapir+ polering så blir det og rent.Bare husk å pusse i en retning.Dette gjøres på helt nye båter også, slik at de er strøkne når kunder får dem. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Gulningen går vel i dybden, og da hjelper det vel ikke med sliping? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 (redigert) Det er vel sant at det går i dybden etterhvert. I såfall ville jeg prøvd på et lite synlig sted. Gelcoat skal ha en tykkelse på 0,4 til 0,8 mm. Det vil jo si at du kan slipe endel på noen båter, og noen steder på båten. Polere etterpå er jo det som skal til. Jeg har prøvd en svamp som heter super svamp. Fikk på nille. Det gjorde skrubbingen på kanter og rundt vinduer til en drøm. Men obs. Det er jo sliping. Må ikke brukes på lakkerte flater. Den er for bra, hvis du forstår. Jeg har forøvrig ikke mye erfaring med gamle båter.Bare mine egne.Men jeg har 10 år på Båtfabrikk, og driver med alt nytt.Det med gulning i dybden kan jeg forsåvidt finne ut ved å prate med noen kolleger som er etterpussere. Redigert 5.Juni.2011 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.