Jump to content

Hvordan fjerne gammel båtlukt?

Teza

Recommended Posts

Kjøpte sent i fjor høst en Master 740.

Nå som det er varmere i været har jeg begynt å klargjøre den til sommeren.

Det er en sterk gammel båtlukt ombord som jeg ønsker å bli kvitt. (diesel/olje/brakkvann lignende lukt)

Har foreløpig revet ut dørken (uteområdet) og holder på å lage ny.

Gammel støydemping i motorrom og skrogtrekk er fjernet.

Har benyttet avfetting og spylt med høytrykk et par dager nå, under den gamle dørken i uteområdet, og fått fjernet mye gammel skitt.

Skal så male skroget med oljemaling når det blir tørt nok, så det ser litt bedre ut og forhåpentlig fjerner litt av lukten.

Nytt skrogtrekk skal så på plass senere.

Har vurdert å bruke sterk eddik og vaske skroget med dette og la det stå noen dager før det spyles rent igjen.

Vet dog ikke om dette vil ha noen effekt.

Er det andre ting som effektivt kan fjerne lukten?

såkalt båtlukt er etter min erfaring alltid mugg.

Luktet ekstra mye i båten når dørken på uteområdet ble fjernet, så tror ikke det er snakk om mugg i dette tilfellet.

Mistenker gammelt dieselsøl, olje som er trekt inn i støydempingsmatter, septik som nevnt over og generelt dårlig renhold.

Kan hende det finnes mugg i kabinen, men det finner jeg ut når jeg begynner å pusse opp der en gang i fremtiden.

Vask med sitrus-såper skal vist hjelpe. Sitron dreper lukt har eg lest.

Da jeg kjørte thermotransport på kontinentet for en liten evighet siden, benyttet jeg alltid vanillje lukt (kom på 5 liters kanner) for å fjerne all fiskelukt i lasterommet.

Meget effektivt!

Så hvis noen sier at sitrus såper virker på denne lukten, har jeg tro på det.

Årsaken til lukten må uansett fjernes.

Hva med den berømte eddikskålen?

Den trekker til seg mye. Legge tekstiler, puter o.l. ut i Marssola skal også være effektivt. Skal vi ha vekk diesellukta, bør vi først få vekk årsaken, deretter vaske grundig. Det er og lurt å sørge for at ventilasjonen virker slik at ikke "friskluften" blir trekt forbi lukt kildene på vei til oppholdsrommet. :cool:

Aileen ll

Et gammelt "kjerringråd" for å fjerne dårlig lukt er å strø ut vanlig kaffepulver ! Trailere som eks har transportert fisk hiver dette utover i hengeren en times tid - og laster gjerne frukt deretter. Dette er likevel bare for å fjerne lukten i øyeblikket - årsaken må fjernes for at det ikke oppstår igjen - og da er renhold, renhold, renhold det eneste som hjelper

BONITA I

VASK KJØLEN DIN

Kjølen er nå så ren at jeg kan drikke spylevann fra den :)

@Bonita I

Kaffepulver har jeg aldri hørt om.

Tror ikke det blir brukt da det er lett å oppdage når man skal laste frukt.

(Jepp, avsender er inne på trallen for å sjekke om det er godt nok vasket og at det ikke er benyttet enkle metoder som luktfjerning :) )

@aileenll

Eddik vil fjerne noe av lukten.

Hei.

har foreslått det i en tidligere tråd, men å gjenta skader ikke.

Uten tvil fungerer vaniljesukker helt topp.

Strø rundt eller plasser på papp tallerken på diverse plasser i båten, vanilje pulveret tiltrekker seg lukten samtidig som det kommer god vanilje lukt i båten.

Eks har man sølt diesel på klær er det bare å først strø vanilje s på la det ligge en stund før man putter klærne i vaskemaskinen å diesel lukten er borte..

mvh

Catano

Mvh

catano

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...