Teza Startet 27.Mars.2010 Del på Facebook Startet 27.Mars.2010 Kjøpte sent i fjor høst en Master 740. Nå som det er varmere i været har jeg begynt å klargjøre den til sommeren. Det er en sterk gammel båtlukt ombord som jeg ønsker å bli kvitt. (diesel/olje/brakkvann lignende lukt) Har foreløpig revet ut dørken (uteområdet) og holder på å lage ny. Gammel støydemping i motorrom og skrogtrekk er fjernet. Har benyttet avfetting og spylt med høytrykk et par dager nå, under den gamle dørken i uteområdet, og fått fjernet mye gammel skitt. Skal så male skroget med oljemaling når det blir tørt nok, så det ser litt bedre ut og forhåpentlig fjerner litt av lukten. Nytt skrogtrekk skal så på plass senere. Har vurdert å bruke sterk eddik og vaske skroget med dette og la det stå noen dager før det spyles rent igjen. Vet dog ikke om dette vil ha noen effekt. Er det andre ting som effektivt kan fjerne lukten? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 ozon... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
index Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Tepperenser på putene fjerner mye gammel mugglukt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ole-2 Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Husk at septik lukter "båt" etter en tid. Bytt alt av gummislanger til toalett og evt tømmepumpe. Billig standardhevning. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 såkalt båtlukt er etter min erfaring alltid mugg. Sitér dette innlegget Link to post
Teza Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Husk at septik lukter "båt" etter en tid. Bytt alt av gummislanger til toalett og evt tømmepumpe. Billig standardhevning. Har vurdert dette en tid nå. Skal ta en tur til Maritim å kjøpe nye til uken. Ozon er jeg av en eller annen grunn skeptisk til. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Luftavfukter fjerner all lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Vask med sitrus-såper skal vist hjelpe. Sitron dreper lukt har eg lest. Men ellers så hørest det ut som om du får bukt med det nå. Ny maling i kjølen er jo topp det Isolasjon og slanger er nevnt. Og puterensing er nevnt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Teza Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 såkalt båtlukt er etter min erfaring alltid mugg. Luktet ekstra mye i båten når dørken på uteområdet ble fjernet, så tror ikke det er snakk om mugg i dette tilfellet. Mistenker gammelt dieselsøl, olje som er trekt inn i støydempingsmatter, septik som nevnt over og generelt dårlig renhold. Kan hende det finnes mugg i kabinen, men det finner jeg ut når jeg begynner å pusse opp der en gang i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Teza Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Vask med sitrus-såper skal vist hjelpe. Sitron dreper lukt har eg lest. Da jeg kjørte thermotransport på kontinentet for en liten evighet siden, benyttet jeg alltid vanillje lukt (kom på 5 liters kanner) for å fjerne all fiskelukt i lasterommet. Meget effektivt! Så hvis noen sier at sitrus såper virker på denne lukten, har jeg tro på det. Årsaken til lukten må uansett fjernes. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Hva med den berømte eddikskålen? Den trekker til seg mye. Legge tekstiler, puter o.l. ut i Marssola skal også være effektivt. Skal vi ha vekk diesellukta, bør vi først få vekk årsaken, deretter vaske grundig. Det er og lurt å sørge for at ventilasjonen virker slik at ikke "friskluften" blir trekt forbi lukt kildene på vei til oppholdsrommet. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Snekker'n Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Antar at du har vasket grundig rundt om i båten. Ta med et par tomme bøtter. Kjøp en liter salmiakk. Fordel denne literen oppi bøttene og la stå et par dager. Pass på å ikke trekke pusten dypt hvis du står med nesa over bøtta..... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Bonita I Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Et gammelt "kjerringråd" for å fjerne dårlig lukt er å strø ut vanlig kaffepulver ! Trailere som eks har transportert fisk hiver dette utover i hengeren en times tid - og laster gjerne frukt deretter. Dette er likevel bare for å fjerne lukten i øyeblikket - årsaken må fjernes for at det ikke oppstår igjen - og da er renhold, renhold, renhold det eneste som hjelper Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
:båt1 Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 VASK KJØLEN DIN Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Rengjøring er alfa omega Jeg har brukt 2 komp maling på plasten invendig i flere båter jeg har hatt å da forsvinner båtlukta Leste i Båtmagasinet for en tid tilbake at aktivt kull skulle være bra. Har ikke prøvd dette selv, men det er godt mulig da aktivt kull tar både lukt å smak. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Teza Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 VASK KJØLEN DIN Kjølen er nå så ren at jeg kan drikke spylevann fra den :) @Bonita I Kaffepulver har jeg aldri hørt om. Tror ikke det blir brukt da det er lett å oppdage når man skal laste frukt. (Jepp, avsender er inne på trallen for å sjekke om det er godt nok vasket og at det ikke er benyttet enkle metoder som luktfjerning :) ) @aileenll Eddik vil fjerne noe av lukten. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Hei. har foreslått det i en tidligere tråd, men å gjenta skader ikke. Uten tvil fungerer vaniljesukker helt topp. Strø rundt eller plasser på papp tallerken på diverse plasser i båten, vanilje pulveret tiltrekker seg lukten samtidig som det kommer god vanilje lukt i båten. Eks har man sølt diesel på klær er det bare å først strø vanilje s på la det ligge en stund før man putter klærne i vaskemaskinen å diesel lukten er borte.. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.