Jump to content

Rar lukt i lugar. Hva kan dette være?

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Heija :seeya:

I sjømannen min lukter det rart i lugaren de 10 første min. etter jeg har lukket opp døren. Jeg har suttet inn rosettventiler i døren, for og få lufting.. Men lukter er der fortsatt.. Kan det komme fra toalettet? Att det ligger skit og drit i rørene? Toalettet er på STB side, mens utløpet er på BB side.. Jeg har hatt opp dørken, og tømt kjølen for olje og vann (har skillevegger med hull helt nederst så vannet/oljen skal kunne fordele seg i hele båten) Så det kommer ikke fra veske i kjølen.. Kan det komme fra putene/madrassene??? Noen som har noen forslag på hva dette kan komme fra? :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Putene kan lukte ja, det samme kan toalettet og det meste annet ombord hvis det ikke er 100% rent. Putene kan jeg anbefale å rense med tepperenser, det fungerte veldig bra hos meg. Sjøvannet i slangene til toalettet kan lukte skikkelig ille hvis det har stått uten å brukes noen uker, særlig hvis slangene er lange. Det eneste som hjelper her er å pumpe gjennom systemet regelmessig. Ellers tyder lukt ofte på vannlekkasjer, med påfølgende mugg. Men prøv en skikkelig rengjøring først, det burde hjelpe!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Toalettet har jeg pumpet igjennom flere ganger siden jeg kjøpte båten i høst... Men kan være drit som ligger i røret.. Så jeg tror jeg skal ta og bytte dette røret :yesnod: Jeg har steamer, skulle jeg tatt og steamet putene? :flag: Noe rensemiddel?

Om det er saltvann i toalettet som har stått en stund så lukter dette råttent. Det er anaerobe bakterier som lager den lukten. Forsøk å ha i litt ferskvann i skåla neste gang og se om det hjelper

Om du syns det lukter ille, så kan det være fordi at kjeften sitter rett under nesa og du aldri klarer å holde den igjen....

Sa bessfatter`n altid til meg..

Hahaha.. Snakker jo ikke med meg sjøl heller :lol: Plystrer litt, synger kansje litt nor jeg har på annlegget, men pusser virkelig tennene hvær kveld og morning, og ikke røyker jeg, så lukter godt av meg :giggle::giggle::giggle::giggle::giggle:

Gje dere no :giggle: Noen som vet om vaskemiddel til og vaske trekket på putene med? eller skal jeg bare ta og hive de inn i vaskemaskinen? og så steame skumgummi madrassene? :seeya:

Jeg har hatt opp dørken, og tømt kjølen for olje og vann (har skillevegger med hull helt nederst så vannet/oljen skal kunne fordele seg i hele båten) Så det kommer ikke fra veske i kjølen..

Les inlegget før dere svarer takk :flag:

bytte septikslangene ??

Skal gjøre det :wink: