Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Heija I sjømannen min lukter det rart i lugaren de 10 første min. etter jeg har lukket opp døren. Jeg har suttet inn rosettventiler i døren, for og få lufting.. Men lukter er der fortsatt.. Kan det komme fra toalettet? Att det ligger skit og drit i rørene? Toalettet er på STB side, mens utløpet er på BB side.. Jeg har hatt opp dørken, og tømt kjølen for olje og vann (har skillevegger med hull helt nederst så vannet/oljen skal kunne fordele seg i hele båten) Så det kommer ikke fra veske i kjølen.. Kan det komme fra putene/madrassene??? Noen som har noen forslag på hva dette kan komme fra? Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Putene kan lukte ja, det samme kan toalettet og det meste annet ombord hvis det ikke er 100% rent. Putene kan jeg anbefale å rense med tepperenser, det fungerte veldig bra hos meg. Sjøvannet i slangene til toalettet kan lukte skikkelig ille hvis det har stått uten å brukes noen uker, særlig hvis slangene er lange. Det eneste som hjelper her er å pumpe gjennom systemet regelmessig. Ellers tyder lukt ofte på vannlekkasjer, med påfølgende mugg. Men prøv en skikkelig rengjøring først, det burde hjelpe! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Toalettet har jeg pumpet igjennom flere ganger siden jeg kjøpte båten i høst... Men kan være drit som ligger i røret.. Så jeg tror jeg skal ta og bytte dette røret Jeg har steamer, skulle jeg tatt og steamet putene? Noe rensemiddel? Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 (edited) Kanskje fylle litt Green Viking i toalett/septiktank slik at du får god gang i gjæringen(?). Edited March 27, 2010 by Hafrsfjord (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Har ikke septiktank. Her går det rett ut Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Lenge siden skippern har tatt en dusj? Quote I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Og du har en åpen lufteventil i taket og? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Hehehehe.... Er nok ikke meg det kommer fra duh Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Om det er saltvann i toalettet som har stått en stund så lukter dette råttent. Det er anaerobe bakterier som lager den lukten. Forsøk å ha i litt ferskvann i skåla neste gang og se om det hjelper Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Det skal jeg gjøre Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Biltema sin toalettvæske er knallbra Virker nok forfriskend sjølv om du ikkje har tank. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Dette skal jeg også prøve Takker for tips Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Om du syns det lukter ille, så kan det være fordi at kjeften sitter rett under nesa og du aldri klarer å holde den igjen.... Sa bessfatter`n altid til meg.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Hahaha.. Snakker jo ikke med meg sjøl heller Plystrer litt, synger kansje litt nor jeg har på annlegget, men pusser virkelig tennene hvær kveld og morning, og ikke røyker jeg, så lukter godt av meg Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Har du prompa? Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Gje dere no Noen som vet om vaskemiddel til og vaske trekket på putene med? eller skal jeg bare ta og hive de inn i vaskemaskinen? og så steame skumgummi madrassene? Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 VASK KJØLEN DIN!!! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
flisa2 Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 har du seka om det er gamelt vann i sjølen di da Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 bytte septikslangene ?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
flisa2 Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 ko lokt funker helt sikert veldig bra Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Jeg har hatt opp dørken, og tømt kjølen for olje og vann (har skillevegger med hull helt nederst så vannet/oljen skal kunne fordele seg i hele båten) Så det kommer ikke fra veske i kjølen.. Les inlegget før dere svarer takk bytte septikslangene ?? Skal gjøre det Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 VASK GODT MED STERK SÅPE Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Its done! Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 VASK MER!!! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Sett inn ei skål med eddik en stund? kanskje det kan hjelpe litt? Quote Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts