Batdilla Startet 10.August.2004 Del på Facebook Startet 10.August.2004 Dette er et innlegg for en bekjent av meg: Motoren (Johnson 50HK -90 mod.) går verken i revers eller forover. Gearoverføring fungerer. Når motoren settes i gear og man tar tak i propellen, kan propellen vris rundt - med litt motstand. Problemet oppstod plutselig da den falt ut av gear under bruk. Hva kan sannsynlig årsak til dette problemet være? I tillegg lurer vi på hvordan man får av undervannshuset på denne motoren. Han har løsnet 5 skruer som huset sitter i. Huset kan da dras ned ca. 3-4 cm og deretter stopper det fordi det er et eller annet som holder det igjen. Er det noen spesiell prosedyre for å få av huset? F.eks. må gearet stå i en eller annen bestemt posisjon? Hva gjør man for å få løs drivakslingen? Noe spesielt å tenke på når man skal montere det samme igjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 10.August.2004 Del på Facebook Svart 10.August.2004 Det første dere bør sjekke er om gummi-foringen i propellen er gåen. Sannsynligvis er det en liten inspeksjonsluke på stammen der man kan komme til for å dele gearstangen. (Når undervannshus skal demonteres) Sjekke om det ser normalt ut her. Dersom stangen er hel og ser ut til å bevege seg normalt ville jeg sjekket oljen på gearhuset. Har det havarert bør det være godt synlig.... Man kommer ikke til selve gearmekanismen bare ved å demontere gearhuset, selv om dette også må av slik at man kan trekke ut gearstangen. For å komme til selve gearmekanismen må enden av huset (der prop-akslingen går inn) demonteres. Dette kan være vanskelig både å få fra hverandere og sammen igjen, ikke begynn på dette før dere er sikre på at feilen ligger i gearhuset.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 10.August.2004 Del på Facebook Svart 10.August.2004 Samme skjedde meg for en tid tilbake (Johnson 115 hk) - her var det gummiforingen til propelleren som hadde røket. Følg rådet til Ingar - sjekk propellen. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Batdilla Svart 10.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2004 Takker for svar så langt. Har søkt om pålogging til kameraten så jeg regner med at han gir lyd fra seg om ikke lenge. Er det flere som har synspunkter eller tips, er det bare å poste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Navi Svart 10.August.2004 Del på Facebook Svart 10.August.2004 Takk for svar. Skal sjekke dette så snart som mulig. Er det en enkel og sikker måte jeg kan sjekke dette på? Kan man bytte bare foringen eller sitter den fast i propellen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 10.August.2004 Del på Facebook Svart 10.August.2004 Så vidt jeg vet sitter den fast i propellen - ny propeller må til. Kanskje med mindre du finner et spesialverksted som kan dette med gummi. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 10.August.2004 Del på Facebook Svart 10.August.2004 Du sjekker om akslingen går rundt synkront med propellen. (Er man i tvil så sett merke på propell/aksel). Propellverksteder kan bytte foringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.