Jump to content

Sprekk ved kjølen på Oksø 32, hvordan reparere?

jensemann2

Recommended Posts

Det er litt vanskelig å se på bildet, er det bare sparkel mellom kjøl og skrog som har sprukket opp?

I og med at det faktisk har sprukket kan det jo tyde på at det er litt mer bevegelse mellom kjøl og skrog enn det som er optimalt, men mtp båttypen og at sprekken er foran høres jo dette rart ut.

Ser ut som du har jernkjøl som ikke er plastet inn?

Har du flere bilder?

Geir

Stemmer det, jeg har jernkjøl Men jeg ser ikke selve skjøten mellom kjøl og skrog, det er litt diffust. Skal ta noen flere bilder i morgen for å prøve å vise det. Det er også en sprekk som går langs hele kjølen på styrbord side akkurat i skjøten, men dette er en "hårstrå-sprekk", såvidt synlig.

Usikker på om det er sparkel som har sprukket, jeg må nesten pusse bort all malingen i morgen og sjekke ordentlig.,

Redigert av jensemann2 (see edit history)

Hvis denne båten er ny for deg bør du også sjekke området i bakkant av kjølen, sprekken du ser utvendig kan være oppstått ved en grunnstøting. Finn ut hvor kjølen slutter i bakkant og bank med en hammer i dette området innvendig. I Oksø 32 blir dette i forkant av motor og litt fremover forbi byssa. Du skal ha en hard og kompakt lyd over alt når du banker. Får du en dump lyd tyder det på delaminering i området. Se også etter sprekker mellom skrog og bunnstokker/stringere.

Forøvrig er Oksø 32 en solid bygget båt som nok tåler en trøkk.

Har idag sjekket i bakkant av kjølen. Ingenting å finne der, men i forkant av kjølen inni båten var det en liten sprekk i gelcoaten, rett foran den forreste kjølbolten. Vanskelig å si om dette har noen sammenheng.

Jeg har faktisk gått på grunn med den en gang, men da kjørte jeg i ca 2 knop og traff en stein med bunnen av kjølen. Båten stoppet opp og jeg bakket av. Kan det utrette stor skade med så liten fart? Det var forresten ingen synlige merker på kjølen etter grunnstøtingen, bare de sprekkene jeg har nevnt.

Redigert av jensemann2 (see edit history)
Her er sprekken, ikke mellom bunnstokken og bunnen, men i selve bunnen.

2 knop skal normalt ikke føre til noen skade med delaminering med mindre du traff hardt rett på og ikke hoppet oppå. Synlige merker på en jernkjøl får du aldri, heller ikke i 6 knop. Jeg ville nok slipt ned både utvendig og innvendig for å se hvor dype sprekkene er. Bruk drill og en rundt kulefres(fra Clas Ohlson f.eks.) Dersom du må slipe vekk mye må du regne med å laminere opp på nytt så det får du eventuelt komme tilbake å spørre om.

Vil også anbefale at du ser på skivene under mutterne på kjølboltene dine. Dersom de har begynt å "flake" seg bør du bytte dem.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

takk for svar. Skivene mine har rustet endel, jeg pikket de rene for rust og malte de opp med 2-komp rustbeskyttende maling. Men de er nok ikke mer enn halve av sin opprinnelige tykkelse. Men det ser ut som et helvete å få løs de gamle muttrene, de er temmelig fastrustet. Men det er vel verdt et forsøk. Men det kan jeg vel gjøre når båten ligger på vannet, hvis jeg tar en og en bolt?

Da må du nok til med glassfiber og polyester, sparkelmasse med eller uten armering er det lite eller ingen hold i. Som du sikkert skjønner hjelper det lite å bare dytte ned i sprekken, det må slipes ned et større område som så må bygges opp igjen til å danne et strukturelt "hele".

Jeg tror jeg ville nøyd meg foreløpig med å sparkle med epoksysparkel utvendig og holde øye med sprekken innvendig når du seiler på en skikkelig bankekryss. Oksø er som tidligere nevnt en solid båt med tykt laminat så det skjer neppe noen katastrofe. Til høsten kan du inspisere utvendig om sprekken har gått opp igjen. Har du tenkt deg på en lengre havseilas ville jeg nok fått en ekspertuttalelse.

En liten sprekk i overgangen mellom kjøl og skorg hadde jeg ikke stresset meg så mye opp over, så lenge det ikke er noen lekkasje. Men siden du skriver at skivene til kjølboltene er i ferd med å ruste vekk, så kan et vel faktisk være at kjølen har "falt" ørlite granne ned og blitt litt løsere? Ville nok byttet muttre og skiver på kjølen, ja.

Hvis du har fått en skade som følge av grunnstøting så bør du også se kompresjonsskade i akterkant av kjølen, i det minste et riss eller sprekker i bunnstoffet der kjølen har blitt trykket opp mot fugemassen.

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...