jensemann2 Startet 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2010 I forkant av kjølen min, omtrent i skjøten mellom kjøl og skrog, fant jeg denne sprekken. Hva har skjedd og hva skal jeg gjøre med det? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 opps.... Er det framme eller bak, under motor...? Kankje bare skader etter ein landkjenning? Fram med vinkelsliper og lamellskive. Slipe reint rundt og til bunns i sprekkene. Tørke og støpe i. Finner tråder om støping tenker eg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jensemann2 Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Det er framme ja. Skal jeg bare bruke vanlig epoxy da? Trenger ikke fiber inni sprekken? Det er ikke store sprekken altså.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Slipe skrått i stort parti. Leite etter myk/vasstrukken glassfiber. Må ha fiber. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=38679 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=24516 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jensemann2 Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Men dette er akkurat i overgangen mellom jernkjølen og glassfiberen og da er det vel litt spesielt? Med tanke på bevegelse i materialet... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 kan jeg ikke bare fylle sprekken med west system reparasjons kit? Det lekker jo ikke noe vann inn her.. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Det er litt vanskelig å se på bildet, er det bare sparkel mellom kjøl og skrog som har sprukket opp? I og med at det faktisk har sprukket kan det jo tyde på at det er litt mer bevegelse mellom kjøl og skrog enn det som er optimalt, men mtp båttypen og at sprekken er foran høres jo dette rart ut. Ser ut som du har jernkjøl som ikke er plastet inn? Har du flere bilder? Geir Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 (redigert) Stemmer det, jeg har jernkjøl Men jeg ser ikke selve skjøten mellom kjøl og skrog, det er litt diffust. Skal ta noen flere bilder i morgen for å prøve å vise det. Det er også en sprekk som går langs hele kjølen på styrbord side akkurat i skjøten, men dette er en "hårstrå-sprekk", såvidt synlig. Usikker på om det er sparkel som har sprukket, jeg må nesten pusse bort all malingen i morgen og sjekke ordentlig., Redigert 27.Mars.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 puss bort og finn ut hva som har sprekt. Er du heldig er det bare fugemasse eller sparkel. Om ikke er det en plastjobb. Tviler på at den er alvorlig. Hadde du hatt sprekk pga krafitg grunnstøting vil jeg tro at du hadde hatt andre skader i bakkant av kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Du må nesten slipe skikklig rent for å finne ut hva som skjer her ja. Er det skjøten mellom skrog og kjøl kan du vel nesten bruke hva som helst, men er det skade i glassfiberen blir det straks en større jobb... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jensemann2 Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 takk for svarene, skal sjekke i morgen:) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Det viste seg å være i sparkelen mellom kjølen og båten denne sprekken. Så jeg slipte et fint V-spor i den og skal fylle i glassfibersparkel når det er tørt og varmt nok Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Hvis denne båten er ny for deg bør du også sjekke området i bakkant av kjølen, sprekken du ser utvendig kan være oppstått ved en grunnstøting. Finn ut hvor kjølen slutter i bakkant og bank med en hammer i dette området innvendig. I Oksø 32 blir dette i forkant av motor og litt fremover forbi byssa. Du skal ha en hard og kompakt lyd over alt når du banker. Får du en dump lyd tyder det på delaminering i området. Se også etter sprekker mellom skrog og bunnstokker/stringere. Forøvrig er Oksø 32 en solid bygget båt som nok tåler en trøkk. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) Har idag sjekket i bakkant av kjølen. Ingenting å finne der, men i forkant av kjølen inni båten var det en liten sprekk i gelcoaten, rett foran den forreste kjølbolten. Vanskelig å si om dette har noen sammenheng. Jeg har faktisk gått på grunn med den en gang, men da kjørte jeg i ca 2 knop og traff en stein med bunnen av kjølen. Båten stoppet opp og jeg bakket av. Kan det utrette stor skade med så liten fart? Det var forresten ingen synlige merker på kjølen etter grunnstøtingen, bare de sprekkene jeg har nevnt. Redigert 30.Mars.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) Her er sprekken, ikke mellom bunnstokken og bunnen, men i selve bunnen. Redigert 30.Mars.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) Her er sprekken, ikke mellom bunnstokken og bunnen, men i selve bunnen. 2 knop skal normalt ikke føre til noen skade med delaminering med mindre du traff hardt rett på og ikke hoppet oppå. Synlige merker på en jernkjøl får du aldri, heller ikke i 6 knop. Jeg ville nok slipt ned både utvendig og innvendig for å se hvor dype sprekkene er. Bruk drill og en rundt kulefres(fra Clas Ohlson f.eks.) Dersom du må slipe vekk mye må du regne med å laminere opp på nytt så det får du eventuelt komme tilbake å spørre om. Vil også anbefale at du ser på skivene under mutterne på kjølboltene dine. Dersom de har begynt å "flake" seg bør du bytte dem. Redigert 30.Mars.2010 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 takk for svar. Skivene mine har rustet endel, jeg pikket de rene for rust og malte de opp med 2-komp rustbeskyttende maling. Men de er nok ikke mer enn halve av sin opprinnelige tykkelse. Men det ser ut som et helvete å få løs de gamle muttrene, de er temmelig fastrustet. Men det er vel verdt et forsøk. Men det kan jeg vel gjøre når båten ligger på vannet, hvis jeg tar en og en bolt? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Hvis jeg må laminere opp på nytt, hva vil det si? Legge ned fiber og polyester? Eller kan jeg bruke en glassfibersparkel som inneholder fibrer? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Da må du nok til med glassfiber og polyester, sparkelmasse med eller uten armering er det lite eller ingen hold i. Som du sikkert skjønner hjelper det lite å bare dytte ned i sprekken, det må slipes ned et større område som så må bygges opp igjen til å danne et strukturelt "hele". Jeg tror jeg ville nøyd meg foreløpig med å sparkle med epoksysparkel utvendig og holde øye med sprekken innvendig når du seiler på en skikkelig bankekryss. Oksø er som tidligere nevnt en solid båt med tykt laminat så det skjer neppe noen katastrofe. Til høsten kan du inspisere utvendig om sprekken har gått opp igjen. Har du tenkt deg på en lengre havseilas ville jeg nok fått en ekspertuttalelse. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 er dette evt noe jeg kunne tatt som forsikringssak? jeg grunnstøtte i fjor sommer. Har pantaenius kasko forsikring Sitér dette innlegget Link to post
Vinylester Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Meld inn skaden til selskapet og få en takstmann til å se på dette,(dette må meldes innen ett år),og det må nok slipes ut for å avdekke delamineringer. Å bare fylle sprekken med diverse remedier er nok ingen løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 En liten sprekk i overgangen mellom kjøl og skorg hadde jeg ikke stresset meg så mye opp over, så lenge det ikke er noen lekkasje. Men siden du skriver at skivene til kjølboltene er i ferd med å ruste vekk, så kan et vel faktisk være at kjølen har "falt" ørlite granne ned og blitt litt løsere? Ville nok byttet muttre og skiver på kjølen, ja. Hvis du har fått en skade som følge av grunnstøting så bør du også se kompresjonsskade i akterkant av kjølen, i det minste et riss eller sprekker i bunnstoffet der kjølen har blitt trykket opp mot fugemassen. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Nonsense Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Dette er nok til at en potensiell kjøper i neste runde "snur i døra". Personlig ville jeg latt noen med en viss erfaring kikke på det. En båt kan være rimelig hardt skadet før den lekker. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 hvordan er det med Pantaenius, har de takstmenn rundt om i Norge? Kan jeg uansett melde inn skaden og vurdere i etterkant om jeg vil bruke forsikring på sake? Sitér dette innlegget Link to post
Vinylester Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Selskapet forsikrer mye båt her i Norge så de har sikkert takstmann de kan sende... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.