Jump to content

Smart tabs selvjusterende trimplan på 9ft rib, erfaringer?

jokkes

Recommended Posts

Hei er det noen som har noen erfaring med å monterer smart tabs, seljusterende trimplan på en ribb ca 9 fot med 9,9 hk uten ratkonsoll??????

Hilsen Jokke fra Tønsberg :seeya:

Ser ikke helt nødvendigheten av det på en liten rib . har jeg skjønt virkemåten dems riktig "svikter" de der de ellers skulle jobbet.

Har du skjev last i båten justeres trim så båten ligger rett noe disse ikke gjørda de flater ut ved motstand.

Hjelper sikkert litt på planingsterskelen men siden de konstant presser nedover så vil jeg og tro de bremser mye.

Sikkert noen som har testet de ut i real og kan gi erfarin på dette.

Skal du ha flaps kjøp løse og sett på en manuell justering mellom de og båt for å få raskere plan .

Ser ikke helt nødvendigheten av det på en liten rib .

Har du prøvd noen gang - eller er det noe du tenker deg? :smiley:

Jeg har det på vår "utgående" jolle (annonse). En Zodiac Yachtline 275. Har kjørt den med VMax jr 9,9 hester som er trimmet til 15 hester.

Uten smart tabs blir båten vinglete, reiser baugen mye mer når vi drar båten opp i plan og går fortere ut av plan. Mye mer stabil i svinger. Rett og slett en annen båt med smart tabs.

Jeg har målt med GPS og vi mister max 1 knop med smart tabene nede

Her er bilder fra den gang vi kjørte med for liten motor :wink:

smart_tabs_2.jpg

smart_tabs1.jpg

VI har supplert med en liten anordning som gjør at vi kan holde smart tabene oppe når båten ligger på badeplatformen. Det er et tau festet i øyet på trimplanet og en cleat på akterspeilet.

Søker du på smart tabs har jeg skrevet litt om dette før. Monteringen tok et par timer. Litt pusling var det når jeg skulle måle hvor tabsene skulle festes.

Edited by Bitteliten (see edit history)

Har du prøvd noen gang - eller er det noe du tenker deg? :smiley:

Ikke prøvet så synser litt, men skrev og at den nok har noe for seg i planingsterskelen.

Kjørt mye vinglete overmotoriserte båter /rib/v skrog glass og gummi.

Siden disse er fjærbelastet vil jeg tro det er mer effekt i en fast tabs enn en som hele tiden presser og slipper avhengig av mottrykket. ved vingling så er det varierende trykk noe jeg vil tro disse kan virke litt tregere i en situasjon enn en fast..

somsagt ikke prøvet disse kun synser og tror :smiley:

Bittelitens ærfaringer stemmer godt overens med mine egne på dette området !

Stingray SR 4.2 med Tohatsu 25 (30) ble en helt annen båt etter montering av Tabs.

Ligger i plan momentant, og kan slippe den ned i nesten gangfart.. fortsatt i plan !!

Gps måling av toppfart... Omtrent som Bitteliten..ca 1 kn.

Kan bekrefte det som allerede er sagt. Vi hadde dette på en 275 Grand med 8 hk, og merket markant bedring, spesielt når vi var fler enn en ombord. Skal i gang over påske med å montere dette på vår "nye 300 RIB med 9,9/15 hk.

Hilsen Ludde

Helt enig med puddingen. Har dette på en Terhi 415 Nova og båten ble en helt annen å kjøre. Går rett i plan, ligger "rett" uansett belastning(kan sitte 2 voksne på aktertofta) og slår mye mindre i sjø. Sideveis fungerer de som støtdempere og gjør båren mye mer sidestabil. I tillegg er det ganske morsomt å kjøre i 5 knop i plan!!.

Kjører nå med motoren på maks tilt og da legger den seg med pent løft på baugen uten den velkjente slåinga som er vanlig ved for mye tilt(dette hadde jeg før montering av SmartTabs)

Disse er rett og slett geniale og jeg kommer ikke til å ha liten båt uten!

Eneste evt. negative er at de lager en veldig markant hekksjø i lav fart. Hvert av trimplanene lager en egen hekksjø og de kolliderer i en fontene noen meter bak båten

Edited by J-R (see edit history)

J-R! Fontene er jo bare tøft da.. Glemte å nevna at at Stingrayen vår er en RIB.. Vet ikke om dette med Tabs virker like godt på andre båt typer da min ærfaring kun er med denne.