Jump to content

Koble VHF til simrad CE 33 Hvordan?

spilli

Recommended Posts

Har kartolotter fra Simrad, type CE33. Ønsker å koble denne opp mot VHF. Har ikke kjøpt VHF enda, men har avlagt eksamen for sertifikat med bestått, så nå gjenstår det bare å anskaffe seg "Sikkerheten" Finner en masse koblingsalternativer i manualen til plotteren, men finner ingenting om kobling til VHF. Er sikker på at noen her på forumet har gjort dette før.

Jeg går ud fra at det du ønsker er at koble VHF'en til plotteren således at VHF'en modtager positionen fra plotteren til brug for fx nødopkald??

Hvis det er dette du vil, så skal du blot koble NMEA-ud fra plotteren til NMEA-ind på VHF'en. I manualen til plotteren finder du de rigtige ledninger (NMEA-out) og kobler dem. På din plotter er det nok den hvide og brune ledning, du skal bruge. Tilslutning til VHF'en er afhængig af typen. Men husk, at dette naturligvis kun gælder DSC-VHF'er.

Andy

Jeg går ud fra at det du ønsker er at koble VHF'en til plotteren således at VHF'en modtager positionen fra plotteren til brug for fx nødopkald??

Men husk, at dette naturligvis kun gælder DSC-VHF'er.

Andy

Tusen takk MajorAndy. Det er jo eksakt det jeg ønsker. Ble bare litt forvirret av det som står i manualen til plotteren: "For at modtage en DSC alarm og besked fra VHF kræver det at kortplotteren er tilsluttet en kompatible Simrad VHF radiotelefon". Skal vel kunne bruke en kodkjent VHF telefon med DSC av andre merker også?

Mvh.

spilli

Visse plottere kan også modtage NMEA-signaler på den måde, at hvis der udsendes en DSC-alarm, så vil positionen vises på plotteren. For at kunne dette, så skal plotteren kunne modtage en særlig NMEA-sætning fra VHF'en. Derfor kan det godt være, at Simrad-plotteren kun kan modtage denne sætning fra en Simrad VHF. Det er ikke utænkeligt, men det vil fremgå af manualerne.

I øvrigt er det en feature jeg gætter på at du aldrig vil bruge. Sandsynligheden for at modtage en DSC-alarm OG at du er i nærheden er så lille, at det i praksis nok ikke vil forekomme. Og hvis der SKULLE være et problem i nærheden af dig (havari el. lign.) er er min erfaring, at der er så meget trafik på kanal 16, at du hurtigt opfatter hvor det er og om du er i en position til at kunne assistere.

Så jeg ville ikke bruge meget tid på at få netop denne funktion til at fungere...

Andy

Åtteglass: Sant nok. Tak for korrektion! Dog tror jeg stadig, at vi er i afdelingen af ting og dippedutter med begrænset anvendelseshyppighed. Men det kommr nok an på hvem kan er. Jeg har ingen venner med båd, så jeg er ikke målgruppen :-)

Og så har jeg stadig en mistanke om at det kræver en Simrad VHF for at se positioner på en Simrad plotter. Men det er jo enklere at forbinde to produkter fra samme producent, så hvis prisen ikke afskrækker, så er det måske det bedste?

Andy

Så jeg ville ikke bruge meget tid på at få netop denne funktion til at fungere...

Andy

hei, Major Andy. Er nok enig med deg. Misforsto litt det som sto i manualen, trodde det var den andre veien, at en måtte ha en Simrad VHF for å motta signal fra plotter.

Hvis du bruker funksjonen "polling position" kan du få opp posisjonen til en hvilken som helst annen båt som svarer positivt på din forespørsel.

Det var jeg ikke klar over, Åtte glass. Men hvis jeg en dag skaffer meg en AIS, så får jeg vel kansje mere utbytte av den? Men for all del, oplysningen er gull verdt. Tusen takk.

Mvh

spilli

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...