fredrik83 Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Noen som kan hjelpe meg med dette. Hentet meg en "ny" sørlands snekke i dag med Volvo Penta diesel. Har ikke turt å starte båten i og med selger ikke har startet båten på 1,5 år, er redd for at noe kan skje med motoren siden akslingen ikke er smurt opp. Skulle ha flyttet den og vet at det blir mye arbeid uten å bruke motor. Noen som har peiling ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
free Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 (edited) Du kan vel bare smøre opp akselen vel. det sitter en smørekopp der akselen kommer inn gjenom bunnen på båten, den er til å vri på (lokket på toppen) , da presses fett inn , får du ikke skrudd den lenger inn må du skru av lokket og fylle på mer fett å så skru den litt inn igjen. Du bør sjekke motor/gir olje også, jeg ville ha skiftet olje og drivstoff filter , topplade batteriet, prøv å få sett i tanken hvordan drivstoffet ser ut, hold inne stopp bryteren litt når du prøver å starte den slik at motoren får litt smøring før den starter. Edited March 27, 2010 by free (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Og har du Volvo-kondomet, så greier du å smøre selv om båten ligger på vannet. Fettet får du på 'spesialtube' hos Volvoforhandler. Hulda har gått to år i slengen uten å smøre, men da har båten ligget på vannet hele tiden. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Har ikke turt å starte båten i og med selger ikke har startet båten på 1,5 år, er redd for at noe kan skje med motoren siden akslingen ikke er smurt opp. Hvilken aksling er det du mener, propellaksling eller veivaksling? Om det er det siste, så kan du tørne motoren med starteren med stopphåndtaket utdratt til du får oljetrykket opp. Dette kan du gjenta en par-tre ganger. Oljetrykkeslampa slukker når du har fått opp trykket. Før du begynner på dette, så skift gjerne olje og oljefilter. Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts