Zach Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Jeg er på leit etter en batterilader som tilfredsstiller følgende krav: - 14,4/13,8 volt (evt. justerbar) - Ca 30 A - Temp.føler på batteri - Mulighet til fjernkontroll (men ikke et must) - Kan brukes som spenningsanlegg, dvs. 13,8 volt fast (evt. justerbar). - Viktig: Uten støy på HF! Tips/kommentar? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautofil Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 c-tek Quote "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Du nevner krav, men er dette dine krav eller et krav som må oppfylles og dokumenteres. Mastervolt har noen ladere som har til formål å tilfredsstille spesielle krav til støy og som har DNV approval. GMDSS osv. Du kan forøvrig finne alle dataene på Mastervolt sin hjemmeside. Alle samsvar og tillagte standarder er beskrevet til slutt i databladene. Har ikke studert dette på lenge, men før var det Mass serien som ble brukt til dette formålet da dette er et produkt utviklet for proff markedet. Hva de har nå er jeg mindre kjent med. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 (edited) Jeg har forsøkt en del ladere inklusiv en fra Mastervolt men alle laderene jeg har prøvd av switsmode typen lager mer eller mindre radiostøy som er sjenerende om en kjører DX. Jeg har vel ent opp med at jeg slår av laderen, kjøleskapet, vebastoen, TV, PC, og LEDlysene ombord når jeg ønsker optimale mottakerforhold. Har nå funnet frem en trafo 230V-10V 20A som jeg skal hive på en likeretterbr0 og noen avkoblingskondensatorer og en skikkelig luftspole på utgangen det burde bli en ganske så støyfri lader som keg kan bruke mens jeg kjører radio. Edited March 28, 2010 by BMP (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Min erfaring er den samme som BMP. (Jeg er ikke radioamatør men har vært så heldig å få være den som skulle være medansvarlig for å løse problemet). Både ladere og invertere er et problem, og ofte er eksterne filtre både på inngang og utgang noe man må tenke på. Men jeg mener Mastervolt kom med en forbedret utgave med disse filtrene integrert. Jeg vet om en som kan løse problemet mot betaling vel å merke. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Radioinspektøren Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Hei Lading av batterier og drift av elektronisk utstyr ombord er håpløs kombinasjon ombord i min båt når jeg kjører HF. De beste mottakerforhold får jeg når jeg legger meg LANGT UNNA andre båter. Ekkolodd er en irriterende støykilde. Tenker det letteste er å skaffe en god lader som du bruker når du ikke kjører HF. Du har vel forbruksbatterier som dekker dine behov for en god stund på radioen. Lykke til! 73's Quote Mvh Lars Røksund Radioinspektør Telenor Kystradio Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 Takk for tilbakemeldinger. Jeg testet en Nordic 20 A lader for tre år siden, og den STØYET slik at det ikke var mulig å høre noe på HF. Mulig bedre hvis det er stor avstand mellom radio og lader, men på en 27 fot båt er jo det noe begrenset. Jeg har kikket så vidt på en skjema av et switch-mode rent spenningsanlegg, og så at det var mange støyfiltre "underveis". Kanskje ikke så enkelt å modifisere en switch-mode lader, hvor det ikke er samme krav til filtre(?). Jeg sendte spørsmål om filterering til Quick, Italia om deres 30 A lader, og fikk dette svaret: "attached the declaration of electromagnetic conformity, however I suggest you to make some test starting by a distance of 1,5 meters far the HF radio", og vedlegget (som ikke sier meg så mye): Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 (edited) De beste mottakerforhold får jeg når jeg legger meg LANGT UNNA andre båter Det gir også den mest problemfrie tilværelsen som radioamatør. Har sittet nede og kjørt litt radio i en havn med mye båter en kveldsstund. Og når jeg tok meg en tur opp på dekk oppdaget jeg at det var volsom aktivitet med kontroll av TV antener i båtene rundt meg. Kjørte ikke mer radio den kvelden. Edited March 28, 2010 by BMP (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Vi kjørte ut til et egnet sted på Jæren hvor støyen i omgivelsene var liten nok til at vi kunne være sikre på at den støyen vi målte kom fra utstyret vårt. Dette er så mange år siden at jeg trodde problemet kanskje var løst nå. Men det forteller kanskje hvor vanskelig tema støy er. Det var jo snilt av deg å avslutte sendingene BMP, men på en annen side så tror jeg ikke noen hadde funnet ut at din båt skapte problemene. Hvis du skaffer deg en stor batteribank så får du kanskje hele øya for deg selv neste gang. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 (edited) Slettet (dobb.postet) Edited March 28, 2010 by Zach (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 Jeg ser for at løsningen blir å koble inn et trafo-spenningsanlegg (av den gamle type) som vedlikeholds-lading ombord når jeg skal bruke HF-radioen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Det tror jeg er lurt, for min erfaring etter prosjektet er at man får nær områdestøy når man benytter en switchmode lader med høy effektfaktor. Det er liksom to ting som ikke går bra sammen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Jeg ser for at løsningen blir å koble inn et trafo-spenningsanlegg (av den gamle type) som vedlikeholds-lading ombord når jeg skal bruke HF-radioen. Jag har en sådan lader ombord, danskt fabrikat, men husker ikke navnet på den, har inge stöy på HF'n på den kan jeg manuellt styre laddningsspenningen etter vad spenning jeg får fra landströmmen. (noe jeg ikke gjör, men det er alltså mulig) laderen er halvautomatisk, dvs den slår av da spenningen i batterierne oppnår en viss spenning. har også kjöpt meg en CTEK men ikke montert den, kansje jeg skal skite i det nu Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Kan ikke selv vurdere om dette er verdifull informasjon for dere, men jeg har klippet fra info om Victrons Phoenix lader, hvor jeg ser det refereres til standarder for "Emissions": Standards to which conformity is declared: - EN60335-2-29 : 1994 Safety - EN50081-1 : 1994 EMC- Emission - EN55014-1 : 1993 EMC- Emission - EN55014-2 : 1997 EMC- Immunity - EN61000-3-2 : 1995 Harmonics - EN61000-3-3 : 1995 Voltage fluctuations and flicker - IEC 68-2-6 : 1982 Vibration Quote Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Henger meg på tråden. Håper det går greitt. Er på jakt etter ein båtantenne for 2m/70cm. Nokon som kan komme med anbefalinger? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 (edited) Hei Vanisian har du letet på Procom...de har antenner til det meste http://www.procom.dk alternativt kan du lete på denne brukt-siden http://ham.brugtgrej.dk/itemlist.php?type=1&cat=19 Edited March 28, 2010 by Gunga Din (see edit history) Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 Er på jakt etter ein båtantenne for 2m/70cm. Nokon som kan komme med anbefalinger? http://www.permo.no/Diamond/NR-770HSP.jpg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Hei Vanisian har du letet på Procom...de har antenner til det meste http://www.procom.dk alternativt kan du lete på denne brukt-siden http://ham.brugtgrej.dk/itemlist.php?type=1&cat=19 Har vert inne på nettet og sett etter multibandsantenner for 2m/70cm men har ikkje klart å finna nokon som er spesielt egnet for maritimt bruk. Kan jo bruka ein vanlig baseantenne. Men så var det den rusten da. http://www.permo.no/Diamond/NR-770HSP.jpg Har ein liknande på bilen, og har vert inne på tanken å bruka den på båten. Men som eg tidligare skreiv så er det den rusten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 2m - 70cm antenne for båt Jeg laget antennebrakett for å feste på rekkverk av en vinklet plate i rustfritt stål. Vertikal siden boret jeg opp og tredde inn 2 stk. ubolter for feste rundt 25mm rør (push-pit) I den horisontale flaten monterte jeg en PL-259 (coax plugg) hun/hun gjennomgang. En sånn med flens og mutter/sprengskive for god jord. Tror også jeg har sett slike å få kjøpe, men husker ikke hvor. Jeg kjøpte en rustfri 2m/70cm piskantenne med litt gain fra Permo som har PL-259 han i bunnen som passer på toppen av hun-hun kontakten. I bunnen koplet jeg til coax med PL-259 plugg og vulket godt. Når jeg ikke bruker båten, skrur jeg av antenna kliner på en liten dæsj syrefri vaselin og trer på en plastkork. Ring og snakk med Espen hos Permo, han er båtmann og kan gi råd om hvilken pisk som egner seg best. Geir LA5ZO Quote Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 (edited) Har hatt i tankene å bruka ein stålpisk, men var litt redd for rust. Sidan du har positiv erfaring, tror eg att eg går for det. Edited April 5, 2010 by Vanisian (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Ladac sier om sin nye lader 101512X2Mar: Vi har en ny lader som er switcmode og som har de spenningene 14,5V og 13,5V som du spør om og tåler parallell last og avgir ingen støy. Forsvaret bruker tilsvarende lader på sine mobile radio stasjoner. Den kan du kjøpe hos en av våre forhandlere fek. Porsgrunn Bilglass tlf.35 55 58 60. Den heter 101512X2Mar i Ladac , men i Defa heter den 700128 og er på 30Amp. Og videre da jeg spurte om det var tatt hensyn til at feil på landjord kunne bli med ombord på en av fasene: Laderen våres er galvanisk skilt og er dobbelt isloert. Hvordan laderen virker når det gjelder isoleringen så har det noe og si hvordan strømpumpa er konstruert, og att støyen ikke legges til minus på batteriet som det er mange swichmode ladere det gjøres med for og ikke sende støy tilbake på nettet dom ikke er lov.Trafo lader er jo en primer og sekunder trafo som overfører strømmen magnetisk og man har ikke kontakt. Problemet med trafolader er veldig spenningsavhengig og tåler heller ikke så mye parallell last da de går fort i mettning. De nye laderen våres kan også brukes som powesuply. Jeg har bestilt en slik. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts