Jump to content

4 Motorfester røyk og motor flyttet seg ti cm. Hvorfor?


Kaftein ØL

Recommended Posts

Har endelig fått i gang sesongen igjen og hadde en utrolig flott tur i helgen, med masse knallbra folk ombord, god mat, drikke og alt, men på vei hjemover i dag hørte vi plutselig et smell. Det hørtes ut som vi kjørte på noe, men det er ikke godt å si. Det var endel dritt i vannet i dag, men ikke mulig å se noe i nærheten av båten som kunne tyde på at vi har vært borti noe. Motoren ble stoppet umiddelbart og jeg tipper det gikk maks 3 sekunder fra det smalt til motoren var stoppet. Det viste seg etterpå at alle fire motorfestene har røket og motoren har flyttet seg nesten ti cm. bakover! Jeg har stiv aksling uten noe mellomledd, og er derfor litt bekymret for hva som evt. kan ha skjedd med girkasse og propellaksling. Motorfestene må byttes, men de ble kontrollert senest i fjor høst, og var helt i orden. Det jeg lurer på er hva som har forårsaket dette. Jeg skal ha dykker på båten i morgen for å få undersøkt om det er tegn til skader/fremmedlegemer i propell. Er det noen som har opplevd noe liknende? Motoren er en 50 hk yanmar med ca. 11000 timer på ryggen. Jeg vet ikke om festene har blitt byttet før, men har inntrykk av at motor og tekniske installasjoner har blitt ganske bra vedlikeholdt og fulgt opp før jeg kjøpte båten også. Kan fremmedlegemer i sjøen som har stoppet propellen ha forårsaket at hele motoren har forskjøvet seg så mye, eller er det umulig? Motoren har alltid gått perfekt uten tegn til vibrasjoner el.li. Er det andre som har erfart noe liknende? Hva ble da skadet etterpå? Noen som har prøvd å ta dette på forsikring? Dersom havariet skyldes at vi kjørte på noe som lå i vannet burde det jo være sannsynlig at forsikring kan benyttes. ER det manglende vedlikehold el.li. som har forårsaket dette er nok saken en annen? Må få båten i drift igjen snarest nå som sesongen endelig er i gang igjen!

Link to post
Share on other sites

Er det flyndre på båten? MÅ jo ha truffet noko med proppellen... hørest ut som en skikkelig smell. Tenker det var fleire hjerter som hoppa... off

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert snaret innpå litt tau eller lignende. Truffet noe har helt sikkert gjort.

Kjedelig start på sesongen. :headbang:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Det glemte jeg å nevne, helt normalt seilbåt med propellen fritt i mellom kjøl og ror. Er det vanlig at motorfestene ryker dersom man kjører på noe da? Jeg synes dette er litt mystisk. Akkurat nå står propellakslingen bom fast, men det er nok fordi motoren er 10 cm ute av posisjon. ER redd dette kan koste meg noen arbeidstimer og noen båtkroner... :headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

Det som kan ha sjedd er at du har kjørt over en krabbeteine med forlite tau, så blåsen har hengt litt under vannflaten, så har dette snurret seg rundt, og nøkket i akslingen, så har festene røke, og motoren blitt dratt 10 cm bak, og propellen har slått i roret, og ''shock'' stoppet motoren... En kolega av meg var utenfor det samme :sad: Trist vist roret ditt har røket til... Og endå tristeret vist gearet har gått til helvete... Min kolega knakk roret, fuc'et gearet, bøyde akslingen, bøyde motorlabbene.. Reperasjoner på flere 10talls tusen :headbang::headbang::headbang: Håper det har gått bedre hos deg!!! :sailing:

Edited by Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Dette må ha vert en skremmende opplevelse. Kan ikke forstå et motorfestene skulle ryke om man traff noe i sjøen. Kan det ha vert en svekkelse fra tidligere?

Holder på med å skifte motorlabber, jeg skal i hvert fall sjekke motorfestene grundig før jeg skrur sammen igjen. Ha du legge ut et bilde av en motorlabb?

 

Håper det ikke er så mye som er skadet.

Link to post
Share on other sites

Nå forteller du ikke om det er festene i blokka som har røket, eller om det er gummifestene/fundamentene. En vanlig installasjonsfeil som forekommer, er at man setter motoren for høyt på skruene. Altså avstanden mellom gummilabben og mutteren som holder motoren oppe, blir for lang. Over tid fører dette til tretthetsbrudd. Du har ikke aksiallager, slik at reaksjonskraften fra propellen blir direkte tatt opp av motorfestene.

 

Smellet kan være at motoren ramlet ned eller at propellen traff ror eller skeg.

 

Det å kjøre på noe i vannet vil ikke gi slik reaksjon. Det eneste er hvis båten får bråstopp (eks. går på grunn, treffer en container etc.) Hulda harvet opp en teine for noen år siden, det var helt uproblematisk.

 

Du må ta båten på land for å sjekke at ikke akslingen har blitt skjev, den må klokkes mens den ligger på ruller.

Link to post
Share on other sites

Når motoren har flyttet seg bakover kan det kanskje ikke skyldes skyvkraften fra propellen? Det høres mest ut som noe har dratt i akselen din. Regner med at du tar båten på land med det første. Vi venter spent på videre rapport og håper at du slipper unna uten store problemer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en lignende sak med en Viksund 31 for lenge siden: Holdt på å trekke teiner med propellen innkoblet på tomgang. En annen hadde satt sine teiner over mine og disse fulgte med opp og hans tau havnet i propellen min. Tauet spolte seg så hardt opp rundt akslingen at giret ble trukket av motoren, adapterplaten som giret var festet til (støpt alu. sak) gikk i fillebeter. Grei forsikringssak, reparasjonen ble dekket uten diskusjon og etter noe diskusjoner fikk jeg sponset en del av ny hydraulisk girboks til erstatning for den gamle mekaniske :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har en gang opplevd å få et traktordekk i propellen (hengende ror), de flyter bare såvidt og er vanskelige å se.

Det hadde ingen problemer med å slite akslingen ut av skjøtekoblingen (SKF, hydraulisk trykk) og satt kilt fast mellom/rundt propell og ror.

Rettere sagt: Propellen bråstoppet og motoren slet fra hverandre på letteste sted.

 

Synes desverre det høres litt mistenksomt ut at motoren ble stoppet etter 3 sek. (manuelt) mens akslingen fremdeles står fast.

Kan tyde på at noe i gearet i beste fall har sluret, eller kanskje ikke har klart påkjenningen . . . .

:sad:

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg hatt dykker under båten. Det viste seg at det er et tjukt tau, tipper ca. 7-8 meter langt som har gått i propellen. Dette tauet var grønt og er ikke noe tau vi har hatt ombord tidligere. Når vi kjørte på dette hadde vi ca. 2800 rpm, jeg tipper turtallet falt til ca. 1000 rpm. når det smalt, men motoren haddde nok stoppet umiddelbart hvis vi ikke hadde stoppet den manuelt. Jeg har bestemt meg for å ta dette som en forsikringssak. Selv om egenandelen er forholdsvis høy vil jeg ikke ha noe usikkerhet vedr. drivlinja på båten. Det må være 100%. Regner med at det blir ny propellaksling, muligens hylse (tauet har visstnok også blitt dratt litt inn i hylsa), propell, motorfester og ny centrafleks-kobling el.li. Tror det har gått bra med giret, men det vet jeg ikke sikkert før ting har blitt satt sammen igjen. Heldigvis er det lett å ta ut girkassa når båten ligger på vannet.

Link to post
Share on other sites

Har vært borti dette på VP-motor, men her var motoren flyttet seg fremover! Det er en svakhet på disse motorferstene. Måtte ut med aksling for å få balansert disse da det ble kast i dem. motoren var gått ganske akkurat 3000 timer da dette skjedde, på den andre motoren i båten var et motorfeste røket.

 

Virker rart at motoren er flyttet på seg bakover i båten!

 

Leste ikke hele tråden, se bort ifra dette inlegget.

Edited by prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...