Kaftein ØL Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Har endelig fått i gang sesongen igjen og hadde en utrolig flott tur i helgen, med masse knallbra folk ombord, god mat, drikke og alt, men på vei hjemover i dag hørte vi plutselig et smell. Det hørtes ut som vi kjørte på noe, men det er ikke godt å si. Det var endel dritt i vannet i dag, men ikke mulig å se noe i nærheten av båten som kunne tyde på at vi har vært borti noe. Motoren ble stoppet umiddelbart og jeg tipper det gikk maks 3 sekunder fra det smalt til motoren var stoppet. Det viste seg etterpå at alle fire motorfestene har røket og motoren har flyttet seg nesten ti cm. bakover! Jeg har stiv aksling uten noe mellomledd, og er derfor litt bekymret for hva som evt. kan ha skjedd med girkasse og propellaksling. Motorfestene må byttes, men de ble kontrollert senest i fjor høst, og var helt i orden. Det jeg lurer på er hva som har forårsaket dette. Jeg skal ha dykker på båten i morgen for å få undersøkt om det er tegn til skader/fremmedlegemer i propell. Er det noen som har opplevd noe liknende? Motoren er en 50 hk yanmar med ca. 11000 timer på ryggen. Jeg vet ikke om festene har blitt byttet før, men har inntrykk av at motor og tekniske installasjoner har blitt ganske bra vedlikeholdt og fulgt opp før jeg kjøpte båten også. Kan fremmedlegemer i sjøen som har stoppet propellen ha forårsaket at hele motoren har forskjøvet seg så mye, eller er det umulig? Motoren har alltid gått perfekt uten tegn til vibrasjoner el.li. Er det andre som har erfart noe liknende? Hva ble da skadet etterpå? Noen som har prøvd å ta dette på forsikring? Dersom havariet skyldes at vi kjørte på noe som lå i vannet burde det jo være sannsynlig at forsikring kan benyttes. ER det manglende vedlikehold el.li. som har forårsaket dette er nok saken en annen? Må få båten i drift igjen snarest nå som sesongen endelig er i gang igjen! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Er det flyndre på båten? MÅ jo ha truffet noko med proppellen... hørest ut som en skikkelig smell. Tenker det var fleire hjerter som hoppa... off Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
TB2855 Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Du har sikkert snaret innpå litt tau eller lignende. Truffet noe har helt sikkert gjort. Kjedelig start på sesongen. Quote Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 Det glemte jeg å nevne, helt normalt seilbåt med propellen fritt i mellom kjøl og ror. Er det vanlig at motorfestene ryker dersom man kjører på noe da? Jeg synes dette er litt mystisk. Akkurat nå står propellakslingen bom fast, men det er nok fordi motoren er 10 cm ute av posisjon. ER redd dette kan koste meg noen arbeidstimer og noen båtkroner... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 (edited) Det som kan ha sjedd er at du har kjørt over en krabbeteine med forlite tau, så blåsen har hengt litt under vannflaten, så har dette snurret seg rundt, og nøkket i akslingen, så har festene røke, og motoren blitt dratt 10 cm bak, og propellen har slått i roret, og ''shock'' stoppet motoren... En kolega av meg var utenfor det samme Trist vist roret ditt har røket til... Og endå tristeret vist gearet har gått til helvete... Min kolega knakk roret, fuc'et gearet, bøyde akslingen, bøyde motorlabbene.. Reperasjoner på flere 10talls tusen Håper det har gått bedre hos deg!!! Edited March 28, 2010 by Sjømann.22 (see edit history) Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Dette må ha vert en skremmende opplevelse. Kan ikke forstå et motorfestene skulle ryke om man traff noe i sjøen. Kan det ha vert en svekkelse fra tidligere? Holder på med å skifte motorlabber, jeg skal i hvert fall sjekke motorfestene grundig før jeg skrur sammen igjen. Ha du legge ut et bilde av en motorlabb? Håper det ikke er så mye som er skadet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Nå forteller du ikke om det er festene i blokka som har røket, eller om det er gummifestene/fundamentene. En vanlig installasjonsfeil som forekommer, er at man setter motoren for høyt på skruene. Altså avstanden mellom gummilabben og mutteren som holder motoren oppe, blir for lang. Over tid fører dette til tretthetsbrudd. Du har ikke aksiallager, slik at reaksjonskraften fra propellen blir direkte tatt opp av motorfestene. Smellet kan være at motoren ramlet ned eller at propellen traff ror eller skeg. Det å kjøre på noe i vannet vil ikke gi slik reaksjon. Det eneste er hvis båten får bråstopp (eks. går på grunn, treffer en container etc.) Hulda harvet opp en teine for noen år siden, det var helt uproblematisk. Du må ta båten på land for å sjekke at ikke akslingen har blitt skjev, den må klokkes mens den ligger på ruller. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Når motoren har flyttet seg bakover kan det kanskje ikke skyldes skyvkraften fra propellen? Det høres mest ut som noe har dratt i akselen din. Regner med at du tar båten på land med det første. Vi venter spent på videre rapport og håper at du slipper unna uten store problemer. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Jeg fikk moring bøya i propellen og de ble bråbrems på motor. Startet motor på ny, tungt først men deretter hakket propell bøya i filler. Men motor hadde lavt turtall og båten liten fart og eneste skaden ble hakk i propell. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Uendelig trist å høre Kaftein Øl Håper det ikke ødelegger for mye av sessongen og budsjettet for i sommer. Lykke til Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Jeg hadde en lignende sak med en Viksund 31 for lenge siden: Holdt på å trekke teiner med propellen innkoblet på tomgang. En annen hadde satt sine teiner over mine og disse fulgte med opp og hans tau havnet i propellen min. Tauet spolte seg så hardt opp rundt akslingen at giret ble trukket av motoren, adapterplaten som giret var festet til (støpt alu. sak) gikk i fillebeter. Grei forsikringssak, reparasjonen ble dekket uten diskusjon og etter noe diskusjoner fikk jeg sponset en del av ny hydraulisk girboks til erstatning for den gamle mekaniske Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Har en gang opplevd å få et traktordekk i propellen (hengende ror), de flyter bare såvidt og er vanskelige å se. Det hadde ingen problemer med å slite akslingen ut av skjøtekoblingen (SKF, hydraulisk trykk) og satt kilt fast mellom/rundt propell og ror. Rettere sagt: Propellen bråstoppet og motoren slet fra hverandre på letteste sted. Synes desverre det høres litt mistenksomt ut at motoren ble stoppet etter 3 sek. (manuelt) mens akslingen fremdeles står fast. Kan tyde på at noe i gearet i beste fall har sluret, eller kanskje ikke har klart påkjenningen . . . . Quote Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Posted March 29, 2010 Author Share Posted March 29, 2010 Nå har jeg hatt dykker under båten. Det viste seg at det er et tjukt tau, tipper ca. 7-8 meter langt som har gått i propellen. Dette tauet var grønt og er ikke noe tau vi har hatt ombord tidligere. Når vi kjørte på dette hadde vi ca. 2800 rpm, jeg tipper turtallet falt til ca. 1000 rpm. når det smalt, men motoren haddde nok stoppet umiddelbart hvis vi ikke hadde stoppet den manuelt. Jeg har bestemt meg for å ta dette som en forsikringssak. Selv om egenandelen er forholdsvis høy vil jeg ikke ha noe usikkerhet vedr. drivlinja på båten. Det må være 100%. Regner med at det blir ny propellaksling, muligens hylse (tauet har visstnok også blitt dratt litt inn i hylsa), propell, motorfester og ny centrafleks-kobling el.li. Tror det har gått bra med giret, men det vet jeg ikke sikkert før ting har blitt satt sammen igjen. Heldigvis er det lett å ta ut girkassa når båten ligger på vannet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
prin435 Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 (edited) Har vært borti dette på VP-motor, men her var motoren flyttet seg fremover! Det er en svakhet på disse motorferstene. Måtte ut med aksling for å få balansert disse da det ble kast i dem. motoren var gått ganske akkurat 3000 timer da dette skjedde, på den andre motoren i båten var et motorfeste røket. Virker rart at motoren er flyttet på seg bakover i båten! Leste ikke hele tråden, se bort ifra dette inlegget. Edited March 29, 2010 by prin435 (see edit history) Quote Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Håper du tar båten på land og klokker akslingen. Forsikringen dekker sikkert den operasjonen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Når tauet vikkler seg melom hylserøret og propell såer er det vel ikke rart motorn går bakover , Heller rart din gikk forover Bernt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Så en Oceanis 411 der tauet sleit rorhylse løs og motoren gikk forsatt. Båten tok inn en del vann og med stort redusert skivekraft klarte den seg på motor til land. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.