Jump to content

volvo dpc drev fastlåst i 'forover'.


Linn Christina

Recommended Posts

Jeg har en volvo med et dpc drev fra 1996,jeg har ikke brukt båten på 7 mnd, jeg tok meg en tur på fjorden, og da skjedde da at jeg ikke fikk drevet i fri og attrover. Jeg har koblet fra gir vaieren og det er ikke noe galt med den.

Selve giren i drevet sitter fast. :confused: Er takknemlig for noen seriøse svar!!!

Link to post
Share on other sites

Nei, får ikke giret i fri... Men i oktober tok jeg båten pa slipp, og da virket giret.

Eneste jeg har oppdaget er at i forrig sesong så var det litt motstant i girpaken.

Men nå sitter giret fast..

NB. Hilsen Linn Christina

Edited by Jets (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var nok noe som var i ferd med å skje allerede da tenker jeg. Du sier du har koblet fra vaieren......nede på drevet da siden du sier at det ikke er noe feil med vaieren? Hva med kontrolleren din da? Er den grei å flytte fra forover til revers :confused:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Jeg har koblet fra gir vaieren og det er ikke noe galt med den.

 

Har du prøvd å vri på selve girsjalteret nede på drevet med wire av? Sitter denne bom fast?

Jeg har vært ute for at girhendel "låser" seg grunnet feil justert wire, demontere du da wire så skal du kunne skifte gir ved å vri på sjalteret på drevet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei og takk for alle svar. Jeg hadde en volvo rep. som så over drevet, og kom fram til problemet.

Det var minket 1 dl olje på drevet, og dermed var øverste trinsen på giret over oljenivå som gjorde att giret var fast. Dette moet han opp på 2 minutter.

Men så sjekket vi oljen og den var grå av farge, og det etter bare 20 timer drift i 09.

Nå skal jeg levere drevet inn til overhaling som tar ca. 1 dag å fikse.

Så jeg kommer noelunde billig fra det denne gang. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Flott at dette blei oppdaget mens båten var på land. Hadde en opplevelse for noen år siden, da eg ikkje fekk sette gearet i fri/Akterover under tillegging. Ente med landkjenning og skade både på båt og drev. Grunnen var feilmontert tetning på drev, av verksted, og vannintrengning. Har blitt veldig var for unormale lyder etter denne opplevelsen.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

En slik oppførsel på drevet tyder gjerne på at konen har låst seg i det øverste gearhuset..(vinkelgearet).. en forøvrig billig affære og bytte :nonod: mener den koster ca 27000.- veiledende vp pris.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...