Linn Christina Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Jeg har en volvo med et dpc drev fra 1996,jeg har ikke brukt båten på 7 mnd, jeg tok meg en tur på fjorden, og da skjedde da at jeg ikke fikk drevet i fri og attrover. Jeg har koblet fra gir vaieren og det er ikke noe galt med den. Selve giren i drevet sitter fast. Er takknemlig for noen seriøse svar!!! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Får du ikke giret i fri når du skrur av motoren heller Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Jets Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 (edited) Nei, får ikke giret i fri... Men i oktober tok jeg båten pa slipp, og da virket giret. Eneste jeg har oppdaget er at i forrig sesong så var det litt motstant i girpaken. Men nå sitter giret fast.. NB. Hilsen Linn Christina Edited March 28, 2010 by Jets (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Var nok noe som var i ferd med å skje allerede da tenker jeg. Du sier du har koblet fra vaieren......nede på drevet da siden du sier at det ikke er noe feil med vaieren? Hva med kontrolleren din da? Er den grei å flytte fra forover til revers Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Siden du allerede har båten på land, er det nok bare å begynne og skru på drevet Du finner en god bruksanvisning her. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16416 Quote mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Jeg har koblet fra gir vaieren og det er ikke noe galt med den. Har du prøvd å vri på selve girsjalteret nede på drevet med wire av? Sitter denne bom fast? Jeg har vært ute for at girhendel "låser" seg grunnet feil justert wire, demontere du da wire så skal du kunne skifte gir ved å vri på sjalteret på drevet. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Hadde samme problemet på 290 DP. Hvis gearsjalteren sitter fast eller henger i inngrep, vil jeg tro at sliping eller bytting av kon vil løse problemet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Linn Christina Posted April 8, 2010 Author Share Posted April 8, 2010 Hei og takk for alle svar. Jeg hadde en volvo rep. som så over drevet, og kom fram til problemet. Det var minket 1 dl olje på drevet, og dermed var øverste trinsen på giret over oljenivå som gjorde att giret var fast. Dette moet han opp på 2 minutter. Men så sjekket vi oljen og den var grå av farge, og det etter bare 20 timer drift i 09. Nå skal jeg levere drevet inn til overhaling som tar ca. 1 dag å fikse. Så jeg kommer noelunde billig fra det denne gang. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nives Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Flott at dette blei oppdaget mens båten var på land. Hadde en opplevelse for noen år siden, da eg ikkje fekk sette gearet i fri/Akterover under tillegging. Ente med landkjenning og skade både på båt og drev. Grunnen var feilmontert tetning på drev, av verksted, og vannintrengning. Har blitt veldig var for unormale lyder etter denne opplevelsen. Quote Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 En slik oppførsel på drevet tyder gjerne på at konen har låst seg i det øverste gearhuset..(vinkelgearet).. en forøvrig billig affære og bytte mener den koster ca 27000.- veiledende vp pris. Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts