Jump to content

utstyr for å skremme fugler

akkar

Recommended Posts

Har sett at noen ligge en leke, gummislange/orm oppå kalesjen for å skremme vekk fugler.

Har sett noen som har targabøyle, disse har surret masse tynn gøtt i alle retninger slik at det er problemer for måsene åfinne en plass å sitte...........

Det kan også brukes aleminiums folie i små biter som festes slik at de blafrer i vinden, brukt på fruktrtær...........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Sitat

Noen som har noen tips eller linker ?

Mener det har vært nevnt før, men sier det igjen; ei død måke gjør susen. Da slår de seg garantert ikke ned. For å slippe overflyverne er det en fordel å ha selbåt med masse vant og stag......eller ligge rett ved siden av en. Jeg har en på hver side. Har vurdert å stoppe ut ett vrak av ei måke og henge den i targabøylen, men det blir sikkert ikke noe av. Jeg har vel egentlig for lengst innsett, som nevnt i tidliger tråder, at møkene var der først.

Etter at jeg i vår hang opp fiskesen, uten noen ting på fra pushpit til pulpit via mast på overbygg, stoppet all elendighet fra oven! Når jeg kan legge til at båten til tider har ligget ved siden av fiskemottak, sier det seg selv at problemet har vært stort med måkeskit/annen. Jeg ser nå at en del andre har begynt med dette i havna.

Dersom man velger fugleimitasjoner, sies det at hubro etterlikning er klart å foretrekke, disse kjøpes billig i plast på sportsforretninger som har våpenutstyr for salg.

Lykke til.

Sitat

Jeg har en diger jævel av en lekeorm liggende på taket. Har nesten ingen problemer med måkeskitt etter at jeg la den der.

Jeg hadde også en lekeorm på targaen på min båt. Etter en stund brydde ikke måkene seg om den lenger og fortsatte og skite. Har også sett forsøk med hubrolignende dukker, men de later til å ha samme virkning. Etter at måkene har sett at det ikk er noen bevegelse i figuren setter de seg på hodet til hubroen og skiter like godt som før.
  Sitat

ei død måke gjør susen. Da slår de seg garantert ikke ned

Du verden - bare en slipper måkeskitt gjør det jo ingenting å sitte i stanken av en dø måke når en skal på tur :lol: :lol: :lol:

Da er en hvit plastposte på toppen av kallesjen noe enklere - den holder måkene vekke.

Har i sommer sett flere båter som har en plast-hubro på targabøylen sin. Den samme hubro'n har NSB festet oppunder jernbanebrua på Holmlia stasjon, hvor det før var tykkt med duer som tydeligvis hekket oppunder der. Nå ser du ikke en fugl der!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Sitat

takker for mange svar . Men jeg vet det finnes en anordning med noen stag som snurrer i vinden , problemet er hvor får jeg kjøpt det . noen tips eller ?

Lenge siden jeg har set denne såkallte måkejageren i sjappene. Hadde den på min forige båt og var ikke imponert. Funker jo ikke når det ikke blåser.
  Sitat

Har også hørt om de som henger cd plater i en snor. Dette skremmer visstnok fuglene( har ikke prøvd dette)

Jo, hvis CD'ene er av typen svensk dansband og hornmusikk kan jeg forstå det :smiley: Da ville også jeg holdt meg laaangt unna.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Sett en pinne i flaggholderen, f eks et tilkappet kosteskaft

Trekk godt synlige snorer av tykkelse klessnorer på kryss og tvers i litt høyde over kalesjen (ca 20-30 cm) slik at måkene får problemer med å sette seg.

Dette holder måkene borte.

Garantert   :smiley:

Enkelt og rimelig.

Undertegnede har måkeskittfri kalesje på båten, og har hatt det lenge  :smiley:

• 3 uker senere...

Sjelden har jeg vært så irritert som da jeg var i havnen ved vindstille. Min utmerkede og meget ordentlige nabo hadde gått til innkjøp av roterende måkeskremmer. Akkurat da roterte den ikke. LIkevekten var ivaretatt ved at det satt en måke i hver enda av skremmeren. De så ut som de satt der og ventet på at noen skulle komme og ta bilde. Antakelig hadde de begge ut som de hadde lest eventyret om nissen på lasset.

Når det er sagt; han har mindre måkeskitt på kalesjen enn noen av naboene, så kanskje hjelper det likevel?

Laholm

Hei,

Er så heldig at jeg nesten aldri har måkeskitt på båten. Har rotorventil fra maritim på taket. Kanskje er det denne? Den er jo relativt stor, riflete og roterer selv ved det minste vindpust.

Er det noen andre med samme erfaring som meg eller er det bare en tilfeldighet?

Jeg har forsøkt flere løsninger, men har etter 10 år funnet ut at måkejager (som er et Ingvar Skaane (Horten) produkt - han selger også reservedeler) fungerer minst dårlig. Har heller ikke spesielle problemer i "stille vær" - noe som muligens skyldes at måkene er "vanedyr" - dvs. de finner seg "faste plasser" hvor de kan sitte i fred. Forøvrig - på et par nabobåter har man forsøkt ugleløsning - dette fungerer utmerket helt til måkene skjønner at uglen ikke "angriper". Dermed har begge disse båteierne nå funnet ut at uglen nærmest tirrer/erter måker (og en rekke med kråker) til seg.

Har aldri forsøkt meg på dette, da jeg ikke har noen tro på at det virker i lengden, men har sett følgende varianter:

- Klessnor fra akter til baug med biter av bæreposer hengene med jevne mellomrom

- Samme greie men med strimler av alu folie e.l

- Fargesterke blåseopp leker (ormer krokodiller badeballer o.l) bundet fast på "taket"

- Stor stygg ugle i plast

- Propell lignedne greie som på helikoper (kalles måkejager) som går rundt når det blåser.

Måkeskremmeren / måkejageren har jeg hatt, og den har virket veldig bra. Som det er sagt ovenfor, når den står helt stille p.g.a. lite ingen vind, kan like gjerne måsene sette seg på jageren. Men det skal veldig lite til å bevege måkejageren, den går som regel rundt hele tiden, og da tør ikke måsen nærme seg den.

Jeg har ikke anskaffet måkejager til nåværende båt, bl.a. fordi den må festes i kalesjebøylen, og da må jeg lage hull i kalesjen. Det har jeg ikke lyst til ...

Løsningen jeg har brukt i år er en såkalt top - hat som er laget for bil, kjøpt billig på BilXtra, type for stor stasjonsvogn. Det var tipset om av noen i en annen tråd her. Top - hat'en har festesnorer med kroker i hver ende og er lettvint å ta av og på. Du blir ikke kvitt måsedritten, men den havner i stedet på top - hat'en og du sparer dermed kalesjen.

• 12 år senere...
  Verrie skrev On 10.8.2004 at 18.27:

Etter at jeg i vår hang opp fiskesen, uten noen ting på fra pushpit til pulpit via mast på overbygg, stoppet all elendighet fra oven! 

Dersom man velger fugleimitasjoner, sies det at hubro etterlikning er klart å foretrekke, disse kjøpes billig i plast på sportsforretninger som har våpenutstyr for salg.

Vis hele sitatet  

Har erfart det samme: Billigste 'måkejager' er litt tykk scene spent opp fra pullpit, ovet lanternemasta og ned til pushpit. Gjerne med 2-3 svivler underveis for litt bedre synlighet. Nå driter måkene på nabobåtene...

Brodern har 'rekke-naust' ved hytta..  2 av naustene har spent opp en scene langs mønet. Takene deres er rene og pene, mens de andre er kvitspekket med måkedrit.... (Godt nok bevis for meg!)

Anskaffet et par plast-ugler på en stake i hagen, og dermed sluttet skjæra å bygge reir der...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...