Jump to content

Diesellekkasje finfilter Yanmar 2GM20F

yps

Recommended Posts

Har problem med diesellekasje frå lufteskruen på finfilteret på Yanmaren. Har skifta ut med orginal kobberpakning og stramma lufteskuen så mykje som eg tør. Toppen på finfilterhuset ser ut til å vere av aluminium. Er redd for å sprenge gjengane om eg strammer skruen hardare. Slik det er no, siv det litt diesel frå lufteskruen, ikkje mykje men ørliten grand, noko det ikkje skal gjere.

Har prøvd å varme opp kobberpakninga for å gjere ho mjukare, utan at det har hjulpe. Både lufteskrue, toppen på filterhuset og pakning ser heilt fine ut, utan skader av noko slag.

Har de råd om korleis eg skal få dette heilt tett? Er det andre pakningstypar som er enklare å få tette? Er det berre å stramme til det eg maktar? Hadde vore kjekt å fått dette tett før påsketuren forhåpentlegvis startar.

Jeg ville vurdert å prøve med en O-ring i stedet for kopperpakningen. Ikke stram mer, da sprekker bare aluminiumen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hadde samme problemet. Fant ut at gjengene/godset rundt skruen på filterhuset var slit og flisete. Etter mange tetteoperasjoner uten å få det skikkelig tett, endte det med å kjøpe nytt filterhus på Ebay. Betalte 1/4 del av prisen i Norge. Nå er det potte tett og slipper lukt og fukt av diesel.

Takker for tilbakemeldinger. Filterhuset er nytt.. Prøvde å varme opp pakningane, brukte gassblusset så pakningane vart raudglødande, så pakningane skulle vere bra. Likevel kjem det litt diesel - noke det ikke bør gjere.

Skal sjekke litt om bonded-seal.

Hei

Har hatt samme problem etter bytte av ny lufteskrue på Yanmar xGM filter.

Det viste seg at det var lufterenne både på gjengene på den nye skruen skruen og på den gamle filteret. Hvis disse "liner opp" er det mer utsatt for lekkasje. Den gamle skruen som skulle byttes ut hadde derimot ikke en slik lufterenne, og min lokale delepusher hadde ingen forklaring på hvorfor dette "gikk i ball". Beholdt den gamle skruen jeg...

Husk også at det på disse filterene er den lille skruen (med 10mm hode) som i følge Yanmar er luftenippelen, ikke den store (12 mm). Den lille har en nedfelt hvit/gjennomsiktig nylonpakning, mens den store har en kobberpakning som ikke egner seg for gjentatt bruk.

Hei,

har samme motor og hadde samme problem i fjor. Jeg bytta enkelt og greit ut med en gummipakning (oring). Det gjorde jobben for meg. Det var den store skruen som lakk hos meg, så jeg har nok brukt feil skrue jeg da.

T