Å i sava Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Ser i en VG artikkel der det virker som det er OK å legge Primer oppå gammelt bunnstoff. Funker det? utdrag; 1. Spyl av så mye som mulig av det gamle bunnstoffet med høytrykkspyler. 2. Gå deretter på med skrape og bunnstoff-fjerner, og få vekk alt det overflødige som ikke har godt feste. Spyl til slutt med høytrykkspyler. Du trenger ikke å fjerne alt gammelt bunnstoff som sitter godt hvert år. 3. Smør primer over hele skroget under vannlinjen. Artikkel i VG Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Jeg reagerte også på den artikkelen. Hvorfor fjerne så mye som mulig av gammelt bunnstoff? Selvpolerende bunnstoff fungerer så lenge det er noe igjen av det, så da er det bare dumt å fjerne bunnstoff som sitter fast. Like dumt blir det å grunne over det gamle, da har man effektivt hindret at dette kan bli brukt. Selv har jeg hvitt hardt bunnstoff under det svarte selvpolerende, da er det lett å se når det svarte begynner på bli så tynt at det er på tide med et nytt strøk. Ser det fint ut, pleier jeg bare å flekke de mest slitte stedene samt i vannlinja. 1-komp. primer er helt OK oppå bunnstoff hvis du ikke aner hva som har blitt brukt på båten før, dvs hvis du mistenker at forrige eier har brukt vanlig kobberstoff og du vil ha selvpolerende. Men ellers er det bare å legge på nytt der det er slitt, og la resten gjøre jobben sin videre... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Å i sava Posted March 29, 2010 Author Share Posted March 29, 2010 JA virker litt rart skrevet. Er det OK å legge primer oppå gammelt selvpolerende bunnstoff? Mulig jeg har blingset litt men har hatt inntrykk at legger man primer på så skal/bør man slipe bort ALT gammel bunnstoff. Primeren sin jobb er vel å unngå vanninntrenging over tid i plasten? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 2-komp primer brukes for å hindre vanninntrenging. 1-komp primer brukes kun for å sikre godt feste for bunnstoffet, og kan derfor brukes over selvpolerende. Men noe særlig poeng i å prime oppå bunnstoffet er det ikke, med mindre du som sagt ønsker å skifte til en annen type bunnstoff (ikke annet fabrikat, de går om hverandre). Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Snailey Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Om man skal gå fra en type bunnstoff og over til en annen type må/bør man prime imellom slik at de forskjellige bunnstoffene reagerer med hverandre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Å i sava Posted March 29, 2010 Author Share Posted March 29, 2010 (edited) OK, takker, da forstod jeg den. Da trenger jeg 2-komponent for å reparere en skade jeg fikk. Edited March 29, 2010 by Å i sava (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Oslo-Nordlending Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Hvor viktig er det å skrape vekk gammel primer og legge ny innimellom? På nettsider til "proffene" ser jeg at det bør gjøres med 3-5 års mellomrom, men de lever jo av at noen gir dem jobb. Jeg ser jeg har en utfordring under min Saga 27, 1988-mod. Det ligger et lag - som jeg antar er en del av primeren - som har begynt å krakelere. Dette laget har en sprø konsistens, og lar seg rimelig greit skrape vekk med stemjern. Men under dette laget igjen er det fire-fem tynne lag som sitter no jäkla godt fast. Må jeg fjerne alt for å legge ny primer??? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts