Jump to content

Montering og plassering av dieselvarmer i båt

Yankee

Recommended Posts

Hei, finner ingen tråd direkte på dette emnet. Hva slag regler gjelder for montering av varmer i båt? Kan den plasseres i motorrom eller i cabin?

En regel som gjelder er at minst en av ventilene ikke kan være stengbar, og dette skal være den først på luftslangene.

Er det noen regler for plassering i næreheten av antennelseskilder som bensintank, diseltank, gass, batteri osv?

Kom gjerne med tips for best mulig plassering, gjerne med bilder. Jeg skal i gang med å montere og vil gjøre det etter boka. Skal ta en bildeserie og legge på tråden.

Greit å få varmeren et stykke unna sengeplasser. Blir litt sus i fra vifta pluss tikking fra drivstoff pumpa.

En luftvarmer skal aldri blåse mot stengt ventil, så stemmer at minst ett av utakene ikke skal kunne stenges, men om det må være det første er jeg usikker på.

Er nok dumt å plasere en varmer i motorrom sammen med bensin motor pga brannfare.

Du har vel ikkje både bensintank og dieseltank?

Er det vanlig dieselbåt ville eg prøvd å få den i motorrommet. Der er det oftes isolert mot støy.

Frisluft suger den igjennom rør fra en plass du har friskluft, så du slipper sur motorluft i båten, og forbrenningsluft må du ut igjennom skrogsiden aller helst. Grunnen til det er at det av og til kommer ei eksos-sky ut der ved stans av varmeren.

Husk å legge slangene oppover og så ned etter gjennomføring i skroget, slik at du ikkje får sjø-vann inn til varmeren.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vil bare gjenta at da jeg var innom Diesel og Elektroservoce i Alvøen og handlet Eber fikk jeg bl.a. tips om å la den ventilen som alltid er åpen være helt forut, altså lengst vekke fra varmeren.

Årsaken var enkel: Luften tar alltids letteste veien og du kan risikere at det omtrent ikke kommer noe varmluft helt på enden hvis den åpne ventilen er veldig tidlig...

I den gamle båten hadde jeg første ventil åpen de 2 andre lukkbare termostaten sto inne i kabin der de lukkbare ventilene var ble, veldig godt å varmt inne

mvh

Mewa 2

Jeg anbefaler å ta jobben (og kostnaden) med å isolere luftslangene med en gang

Dette øker effekten dramatisk, og du slipper varme stuerom. Ofte går slanger under køyer etc...og da blir det fort varmt i bingen med en 90mm vareslange under!

Jeg endte opp med en Safire varmer som har 3 uttak rett fra varmeren. Da står man friere i forhold til hva som kan åpnes og hva som må stå åpent hele tiden.

Varmeren må IKKE monteres i motorrom på båt med innenbords bensinmotor står det i monteringsanvisningen til eberspacher. Unntaket er dersom den bygges inne i en tett boks.

Kom på enda en problemsstilling. Når jeg ikke har dieseltank i båten så må jeg sette inn en liten tank. Kan man bruke en vanlig 12 liters bensintank, eller kan denne brukes tro?

www.maritim.no/product.aspx?id=20794&groupkey=009003060

Eller kan man ikke bruke parafintank til diesel?

Ja du kan bruke akkurat hva kanne du vil bare den er godkjent for drivstoff,du får og tak i div hurtigkopplinger så det blir veldig lett for deg når du skal fylle diesel. :yesnod:

mvh

Mewa 2

Hvor mener dere at beste sted for inntak skal være. Jeg har inntaket helt bak på babord side i en åpen SeaRay. Et utblås fremme i båten og et par utløp i kabinen. Opplever det som veldig kaldt i sittegruppen bak i båten.

Hei Yankee.

Har du varme som skal fordeles med vifter via luftslanger så er ikke plasseringen av samme betydning som ellers. Varmefordeling via luftslanger er ikke noe man skaffer seg med mindre man ikke har råd til, plass til eller kunnskap om noe annet. Skal man bruke et eksisterende annlegg så er det klart man gjør det fremfor å fryse. Men jeg valgte å gå til innkjøp av en Refleks med varmesløyfe og radiatorer og har ikke annet enn å si enn som så, hvorfor er det dette tusenvis av fiskere bruker ?

Hei yankee husker du den andre tråden hvor du var inne å svarte der er en som heter abbor som har en plastkanne med hurtigkoppling spør hva han bruker

mvh

Mewa 2