Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Kjøpte originalt Yanmar dieselfilter på La-Sa i våres.. 1623 kr... Siden jeg har en &LPA-STP som originalt er en Toyota Land cruiser motor søkte jeg opp filteret til Toyotaen. Via bekjente fikk jeg kjøpt dette til innkjøpspris + moms hos en grossist som bl a selger til Torshob bilrekvistia. Pris: 86 kr.... 

 

Yanmar 1623 kr

Toyota ikke orginalt 86 kr.

 

Det er nesten 2000% dyrere det. Hvordan går dette an da??

 

Filteret heter Fram P4922.

 

bilde

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post

Noen som kan tyde dette? Ikke omregning fra KW til Hk, det er greit. Men hva menes med cont power og fuel stop power. Skjønner forskjell på Hk og AHk. Gjelder Yanmar290 6LPA strak aksel. Vet at drev har høyere AHk enn aksel.

 

 

 

I USA kaller de ofte denne motoren for Yanmar 315 (hvor 315 indikerer antall hestekrefter).  På min står det 224 kW @ 3800 rpm der din sier 232 kW @ 3300 rpm.  Det ene blir 300 hk og det andre blir 315 hk, begge deler handler om bånn spiker på angitte turtall. Jeg har ikke tidligere sett at det var snakk om 3300 rpm i denne sammenhengen (heller ikke 3100 på cont. power), men jeg har hørt om dette med 315 hk vs. 300 hk.  De gikk over til å bruke en annen standard for å måle effekt på et tidspunkt. Jeg har lest at det var Volvo som gjorde det først, og så fulgte bl.a. Yanmar etter, og 300 ble til 315.  Så gikk Volvo tilbake til den andre standarden (gjelder bl.a. forskjellig tetthet/temperatur på drivstoff) og Yanmar ble hengende etter en stund.  Jeg tror de også gikk tilbake til 300 hk etterpå igjen, men i USA henger 315-begrepet igjen i "kallenavnet".  Begge deler gjelder effekt på veivaksel.  Den mest vanlige girboksen, ZF63A, spiser ca. 10 hk, dermed kaller vi det gjerne Yanmar 290 i Norge, selv om det er identisk effekt som i den amerikanerne kaller Yanmar 315.  Jeg forstår det slik at Ahk er på propellaksel, og skulle da stemme med 290 Ahk.

Men tilsvarende motor med drev kalles 270-hester (i Norge iallfall), dvs. drevet spiser 30 hester.  Så da vet jeg ikke hva du mener med at "drev har høyere Ahk enn aksel".

Continuous power tilsvarer maks anbefalt kontinuerlig effektuttak over tid.  Fuel stop power sier hvor mye motoren klarer med fullt pådrag ved gitt rpm.  Men sistnevnte er ikke lurt å legge seg på alt for lenge, og ihvertfall ikke til vanlig.  Da blir det gjerne redusert levetid på den motoren...

bilde

 

Mvh arnearmoa

Link to post

Har en 4jh2-dte som får (relativt kraftige) vibrasjoner som kommer og går litt når motoren går på tomgang med giret innkoblet. Tomgangsturtall er normalt i følge håndboken, ca. 700-800 omdreininger. Vibrasjonene forsvinner så snart turtallet økes litt, ca. 100 omdreininger.

 

Spurte på en Yanmar stand og fikk til svar at det sannsynligvis bare var tomgangsturtallet som var stilt litt for lavt. Er forumet enig i konklusjonen, eller kan vibrasjonene skyldes andre ting?

Link to post

Har en 4jh2-dte som får (relativt kraftige) vibrasjoner som kommer og går litt når motoren går på tomgang med giret innkoblet. Tomgangsturtall er normalt i følge håndboken, ca. 700-800 omdreininger. Vibrasjonene forsvinner så snart turtallet økes litt, ca. 100 omdreininger.

 

Spurte på en Yanmar stand og fikk til svar at det sannsynligvis bare var tomgangsturtallet som var stilt litt for lavt. Er forumet enig i konklusjonen, eller kan vibrasjonene skyldes andre ting?

 

Hei, jeg har også en 4jh2, og det hugger og hopper litt på tomgang i gir, men jeg mener det er giret og ikke motoren.  Har lest at det er ganske normalt.  Har KBW21-gir.

Link to post

Dette med girolje bringer frem en ny problemstilling hos en som her helt fersk i "ATF-verdenen".:

 

På giret (ZF63A) til motoren min er det nå Pennzoil ATF-olje. Jeg sliter litt med å få tak i denne oljetypen. Spørsmålet er da om jeg er nødt til å holde meg til dette oljemerket, eller kan jeg - når jeg nå skal bytte olje eller fylle giret helt opp for vinteren - bruke ATF-olje av andre fabrikater - f.eks. Biltema sin ATF-U:

 

Det jeg ser for meg, er at jeg ikke får sugd ut alt av den gamle olja, følgelig vil det bli en blanding av flere oljemerker på giret.

Hvordan håndterer dere andre dette?

Jeg får ut så godt som all olje (4L) på min ZF63A. Stikker slangen fra vakuumsugeren ned i senter av der filteret satt og kjenner den når bunn.

 

Kjøpte meg noen originale filtre på eBay for en tid tilbake til godt under halv pris.

 

Ang olje så står det vel i boka: ATF DXIII olje med ZF 04D godkjenning. Tror egentlig ikke godkjenningen har så mye å si, men jeg bruker en Castrol DX III olje jeg kjøper på maritim som har denne godkjenningen. Koster litt over hundrelappen pr litersflaske.

 

Denne https://www.maritim.no/castrol-gearolje-for-drev-rod-1-liter-ati-dextron-3#.VgR_VsRXerU

Bildet er feil. Flaska er gulfarget.

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Kjøpte originalt Yanmar dieselfilter på La-Sa i våres.. 1623 kr... Siden jeg har en &LPA-STP som originalt er en Toyota Land cruiser motor søkte jeg opp filteret til Toyotaen. Via bekjente fikk jeg kjøpt dette til innkjøpspris + moms hos en grossist som bl a selger til Torshob bilrekvistia. Pris: 86 kr....

 

Yanmar 1623 kr

Toyota ikke orginalt 86 kr.

 

Det er nesten 2000% dyrere det. Hvordan går dette an da??

 

Filteret heter Fram P4922.

 

bilde

Utrolig kvalmt av Yanmar å ta seg SÅ godt betalt! Jeg kjøpte selv nylig oljefilter til min nyervervede 4 lha dtp. Kostet nesten 500kr hos min lokale sjappe. I ettertid ser jeg at uoriginalt filter er å oppdrive til 120kr. Så da blir det nok uoriginalt neste gang. Jeg regner med at filterene er plukket ut av samme produksjonslinje..?
Link to post

Da nærmer det seg vinterkonservering av motoren ombord, en Yanmar 6LPA-DTP. Dette er første gang jeg har med denne motortypen å gjøre i så måte.

 

Først skal motoren få suge ferskvann fra en dunk et kvarters tid, for gjennomskylling av sjøvannsdelen. Deretter fyller jeg en passende porsjon frostvæskeblanding i dunken og lar sjøvannsdelen fylles opp med dette. Jeg gjør denne konserveringsjobben mens jeg ligger ved opptaksbrygga og venter på kranen, og siden båten har "eksosstøvel", er jeg redd det vil være vanskelig å se når den blåfargete frostvæskeblandingen kommer ut av eksosutløpet (?).

 

Derfor et spørsmål til de av dere som har vært gjennom denne prosessen med tilsvarende motor:

Hvor mange liter frostvæskeblanding må til for fylle opp sjøvannsdelen på denne motoren, for å være sikker på at de forskjellige kjølerne er tilstrekkelig fylt opp?  

Link to post

Slik er det på min Yanmar290 6LPA. Men som oftest får man bare kjøpt 5 i settet. Er vel den på varmevekseleren som sitter i bakkant folk flest slurver med da den er utrolig knotete å skifte. Men utrolig enkelt hvis man løsner de to klamrene som holder veksleren og vipper den litt ut. Da kommer man lett til anoden på bakdekselet.

 

Jeg kikka litt på dette i dag. På Saga 315 er det ei luke fra stuerommet bak og inn til girkassen. For meg ser det ut til at det kan være mulig å angripe den problematiske sinkanoden via denne luka. Er det noen av dere med samme båt/motor som har prøvd på dette? 

Link to post

Fikk denne prisen fra et båtverksted, de tjente ikke noe på delene som de hevdet.

Men hvorfor i all verden betale mer for Yanmar enn for Toyotadelene som har samme grunnmotor. Kun esken som det står Yanmar på, delene er som sagt Toyota.

Jeg kjøpte delene for kr. 3700,-

Kunne sikkert kjøpt samme deler for kr. 6134,- på Vestfold Elektrodiesel.

Men skjønner ikke helt hvorfor jeg må betale ekstra for emballasjen.

 

 

 

Link to post

Hei, skal igang med å bytte olje og filter på min 6lp-dte

 

denne er basert på 1hd-t Toyota motor (stp er vel basert på 1hd-ft?), er det noen forskjell på feks

 

http://www.bildeler.no/oljefilter/toyota/land-cruiser/D/1991/?Vare=42563

 

Og Yanmar sitt til 600kr? Noen som har fakta på dette (bypass?) og ikke bare synser?

 

Hva med dieselfilter, der kan det umulig være så farlig tenker jeg, da det står bak et racor også? http://www.bildeler.no/dieselfilter/toyota/land-cruiser/D/1991/?Vare=43321

 

Har hørt Yanmar oljefilter er Fleetguard filter, hvor kjøper man dette på østlandet eller på nett?

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...