Dykker Svart 23.September.2015 Link til dette innlegget Svart 23.September.2015 Noen som kan tyde dette? Ikke omregning fra KW til Hk, det er greit. Men hva menes med cont power og fuel stop power. Skjønner forskjell på Hk og AHk. Gjelder Yanmar290 6LPA strak aksel. Vet at drev har høyere AHk enn aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 23.September.2015 Link til dette innlegget Svart 23.September.2015 (redigert) Kjøpte originalt Yanmar dieselfilter på La-Sa i våres.. 1623 kr... Siden jeg har en &LPA-STP som originalt er en Toyota Land cruiser motor søkte jeg opp filteret til Toyotaen. Via bekjente fikk jeg kjøpt dette til innkjøpspris + moms hos en grossist som bl a selger til Torshob bilrekvistia. Pris: 86 kr.... Yanmar 1623 kr Toyota ikke orginalt 86 kr. Det er nesten 2000% dyrere det. Hvordan går dette an da?? Filteret heter Fram P4922. Redigert 23.September.2015 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 23.September.2015 Link til dette innlegget Svart 23.September.2015 Noen som kan tyde dette? Ikke omregning fra KW til Hk, det er greit. Men hva menes med cont power og fuel stop power. Skjønner forskjell på Hk og AHk. Gjelder Yanmar290 6LPA strak aksel. Vet at drev har høyere AHk enn aksel. I USA kaller de ofte denne motoren for Yanmar 315 (hvor 315 indikerer antall hestekrefter). På min står det 224 kW @ 3800 rpm der din sier 232 kW @ 3300 rpm. Det ene blir 300 hk og det andre blir 315 hk, begge deler handler om bånn spiker på angitte turtall. Jeg har ikke tidligere sett at det var snakk om 3300 rpm i denne sammenhengen (heller ikke 3100 på cont. power), men jeg har hørt om dette med 315 hk vs. 300 hk. De gikk over til å bruke en annen standard for å måle effekt på et tidspunkt. Jeg har lest at det var Volvo som gjorde det først, og så fulgte bl.a. Yanmar etter, og 300 ble til 315. Så gikk Volvo tilbake til den andre standarden (gjelder bl.a. forskjellig tetthet/temperatur på drivstoff) og Yanmar ble hengende etter en stund. Jeg tror de også gikk tilbake til 300 hk etterpå igjen, men i USA henger 315-begrepet igjen i "kallenavnet". Begge deler gjelder effekt på veivaksel. Den mest vanlige girboksen, ZF63A, spiser ca. 10 hk, dermed kaller vi det gjerne Yanmar 290 i Norge, selv om det er identisk effekt som i den amerikanerne kaller Yanmar 315. Jeg forstår det slik at Ahk er på propellaksel, og skulle da stemme med 290 Ahk. Men tilsvarende motor med drev kalles 270-hester (i Norge iallfall), dvs. drevet spiser 30 hester. Så da vet jeg ikke hva du mener med at "drev har høyere Ahk enn aksel". Continuous power tilsvarer maks anbefalt kontinuerlig effektuttak over tid. Fuel stop power sier hvor mye motoren klarer med fullt pådrag ved gitt rpm. Men sistnevnte er ikke lurt å legge seg på alt for lenge, og ihvertfall ikke til vanlig. Da blir det gjerne redusert levetid på den motoren... Mvh arnearmoa Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 24.September.2015 Link til dette innlegget Svart 24.September.2015 Så da er det mao forskjell fra din og min motor på 500RPM (hhv 3800 og 3300) på max power/fuel stop power. Jeg har en Scand Baltic HT 2004 modell med Yanmar290 6LPA og ZF63A gear. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 24.September.2015 Link til dette innlegget Svart 24.September.2015 Trodde alle LP(A) var ratet til 3800, men man lærer stadig noe nytt. Angåede uorginale fuelfiltere så selges disse på maritim nå til brøkdelen av "orginal prisen" til Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 24.September.2015 Link til dette innlegget Svart 24.September.2015 Har en 4jh2-dte som får (relativt kraftige) vibrasjoner som kommer og går litt når motoren går på tomgang med giret innkoblet. Tomgangsturtall er normalt i følge håndboken, ca. 700-800 omdreininger. Vibrasjonene forsvinner så snart turtallet økes litt, ca. 100 omdreininger. Spurte på en Yanmar stand og fikk til svar at det sannsynligvis bare var tomgangsturtallet som var stilt litt for lavt. Er forumet enig i konklusjonen, eller kan vibrasjonene skyldes andre ting? Sitér dette innlegget Link to post
Neslepaks Svart 24.September.2015 Link til dette innlegget Svart 24.September.2015 Har en 4jh2-dte som får (relativt kraftige) vibrasjoner som kommer og går litt når motoren går på tomgang med giret innkoblet. Tomgangsturtall er normalt i følge håndboken, ca. 700-800 omdreininger. Vibrasjonene forsvinner så snart turtallet økes litt, ca. 100 omdreininger. Spurte på en Yanmar stand og fikk til svar at det sannsynligvis bare var tomgangsturtallet som var stilt litt for lavt. Er forumet enig i konklusjonen, eller kan vibrasjonene skyldes andre ting? Hei, jeg har også en 4jh2, og det hugger og hopper litt på tomgang i gir, men jeg mener det er giret og ikke motoren. Har lest at det er ganske normalt. Har KBW21-gir. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 24.September.2015 Link til dette innlegget Svart 24.September.2015 Ok, har km4a gir selv. Etter å ha lest litt på forumet forstår jeg at det også kan handle om demperplaten i giret eller motorens oppretting. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.September.2015 Link til dette innlegget Svart 24.September.2015 (redigert) Dette med girolje bringer frem en ny problemstilling hos en som her helt fersk i "ATF-verdenen".: På giret (ZF63A) til motoren min er det nå Pennzoil ATF-olje. Jeg sliter litt med å få tak i denne oljetypen. Spørsmålet er da om jeg er nødt til å holde meg til dette oljemerket, eller kan jeg - når jeg nå skal bytte olje eller fylle giret helt opp for vinteren - bruke ATF-olje av andre fabrikater - f.eks. Biltema sin ATF-U: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Nyheter/TRANSMISJONSOLJE-ATF-U-4L-2000036319/ Det jeg ser for meg, er at jeg ikke får sugd ut alt av den gamle olja, følgelig vil det bli en blanding av flere oljemerker på giret.Hvordan håndterer dere andre dette? Jeg får ut så godt som all olje (4L) på min ZF63A. Stikker slangen fra vakuumsugeren ned i senter av der filteret satt og kjenner den når bunn. Kjøpte meg noen originale filtre på eBay for en tid tilbake til godt under halv pris. Ang olje så står det vel i boka: ATF DXIII olje med ZF 04D godkjenning. Tror egentlig ikke godkjenningen har så mye å si, men jeg bruker en Castrol DX III olje jeg kjøper på maritim som har denne godkjenningen. Koster litt over hundrelappen pr litersflaske. Denne https://www.maritim.no/castrol-gearolje-for-drev-rod-1-liter-ati-dextron-3#.VgR_VsRXerU Bildet er feil. Flaska er gulfarget. Redigert 24.September.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Arvid_A Svart 25.September.2015 Link til dette innlegget Svart 25.September.2015 Takk for oppklarende kommentarer, sap! Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 26.September.2015 Link til dette innlegget Svart 26.September.2015 Spørsmål ang dieselpumpe på 4 lha dtp. Hva er den armen som ikke er tilkoblet noe wire eller stag? Mangler noe? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 26.September.2015 Link til dette innlegget Svart 26.September.2015 Minner litt om stopp funksjon.. Har du prøvd å bevege på den når motoren er i gang? Hadde en sånn vaierløs arm på en vp md22 som så lik ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 26.September.2015 Link til dette innlegget Svart 26.September.2015 Minner litt om stopp funksjon.. Har du prøvd å bevege på den når motoren er i gang? Hadde en sånn vaierløs arm på en vp md22 som så lik ut. Stoppfunksjonen er den til høyre som er tilkoblet wire. Den stopper motoren. Den jeg lurte på har jeg også justert på under gange. Ingenting skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 27.September.2015 Link til dette innlegget Svart 27.September.2015 Kjøpte originalt Yanmar dieselfilter på La-Sa i våres.. 1623 kr... Siden jeg har en &LPA-STP som originalt er en Toyota Land cruiser motor søkte jeg opp filteret til Toyotaen. Via bekjente fikk jeg kjøpt dette til innkjøpspris + moms hos en grossist som bl a selger til Torshob bilrekvistia. Pris: 86 kr.... Yanmar 1623 kr Toyota ikke orginalt 86 kr. Det er nesten 2000% dyrere det. Hvordan går dette an da?? Filteret heter Fram P4922. Utrolig kvalmt av Yanmar å ta seg SÅ godt betalt! Jeg kjøpte selv nylig oljefilter til min nyervervede 4 lha dtp. Kostet nesten 500kr hos min lokale sjappe. I ettertid ser jeg at uoriginalt filter er å oppdrive til 120kr. Så da blir det nok uoriginalt neste gang. Jeg regner med at filterene er plukket ut av samme produksjonslinje..? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 27.September.2015 Link til dette innlegget Svart 27.September.2015 Da nærmer det seg vinterkonservering av motoren ombord, en Yanmar 6LPA-DTP. Dette er første gang jeg har med denne motortypen å gjøre i så måte. Først skal motoren få suge ferskvann fra en dunk et kvarters tid, for gjennomskylling av sjøvannsdelen. Deretter fyller jeg en passende porsjon frostvæskeblanding i dunken og lar sjøvannsdelen fylles opp med dette. Jeg gjør denne konserveringsjobben mens jeg ligger ved opptaksbrygga og venter på kranen, og siden båten har "eksosstøvel", er jeg redd det vil være vanskelig å se når den blåfargete frostvæskeblandingen kommer ut av eksosutløpet (?). Derfor et spørsmål til de av dere som har vært gjennom denne prosessen med tilsvarende motor: Hvor mange liter frostvæskeblanding må til for fylle opp sjøvannsdelen på denne motoren, for å være sikker på at de forskjellige kjølerne er tilstrekkelig fylt opp? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 27.September.2015 Link til dette innlegget Svart 27.September.2015 Slik er det på min Yanmar290 6LPA. Men som oftest får man bare kjøpt 5 i settet. Er vel den på varmevekseleren som sitter i bakkant folk flest slurver med da den er utrolig knotete å skifte. Men utrolig enkelt hvis man løsner de to klamrene som holder veksleren og vipper den litt ut. Da kommer man lett til anoden på bakdekselet. Jeg kikka litt på dette i dag. På Saga 315 er det ei luke fra stuerommet bak og inn til girkassen. For meg ser det ut til at det kan være mulig å angripe den problematiske sinkanoden via denne luka. Er det noen av dere med samme båt/motor som har prøvd på dette? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 27.September.2015 Link til dette innlegget Svart 27.September.2015 Hvor mange liter frostvæskeblanding må til for fylle opp sjøvannsdelen på denne motoren, for å være sikker på at de forskjellige kjølerne er tilstrekkelig fylt opp? 10-12 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 27.September.2015 Link til dette innlegget Svart 27.September.2015 Litt om pris Toyota og Yanmar290 6LPA. Registerreim, løpejhul og strammer. Toyota kr. 3700,- Yanmar kr. 8500,- Eneste forskjellen er at det står Yanmar på eskene. På delene i esken står det Toyota. Jeg kjøpte delene på Toyota. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.September.2015 Link til dette innlegget Svart 27.September.2015 Toyota kr. 3700,- Yanmar kr. 8500,-. 8500,- var litt drøyt, Dykker. Vestfold Elektrodiesel: Regreim 1470,- Strammehjul 2173,- Strammer 2491,- = 6134,- Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 27.September.2015 Link til dette innlegget Svart 27.September.2015 Fikk denne prisen fra et båtverksted, de tjente ikke noe på delene som de hevdet. Men hvorfor i all verden betale mer for Yanmar enn for Toyotadelene som har samme grunnmotor. Kun esken som det står Yanmar på, delene er som sagt Toyota. Jeg kjøpte delene for kr. 3700,- Kunne sikkert kjøpt samme deler for kr. 6134,- på Vestfold Elektrodiesel. Men skjønner ikke helt hvorfor jeg må betale ekstra for emballasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.September.2015 Link til dette innlegget Svart 27.September.2015 Jeg kan ikke ta med meg delene som trengs når jeg har bestilt en 500-timers service hos en Yanmar forhandler. Derfor må jeg betale 6134, - :-( Kipt nok, mensånn er det bare. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.September.2015 Link til dette innlegget Svart 27.September.2015 Men det du kan gjøre er å bestille 500-timers service på et annet verksted, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.September.2015 Link til dette innlegget Svart 27.September.2015 Det er verkstedet jeg har båten i opplag hos. De vinterkonserverer den og setter den på plass også. Dyrt med stempel i serviceheftet, ja ! Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 27.September.2015 Link til dette innlegget Svart 27.September.2015 (redigert) Hei, skal igang med å bytte olje og filter på min 6lp-dte denne er basert på 1hd-t Toyota motor (stp er vel basert på 1hd-ft?), er det noen forskjell på feks http://www.bildeler.no/oljefilter/toyota/land-cruiser/D/1991/?Vare=42563 Og Yanmar sitt til 600kr? Noen som har fakta på dette (bypass?) og ikke bare synser? Hva med dieselfilter, der kan det umulig være så farlig tenker jeg, da det står bak et racor også? http://www.bildeler.no/dieselfilter/toyota/land-cruiser/D/1991/?Vare=43321 Har hørt Yanmar oljefilter er Fleetguard filter, hvor kjøper man dette på østlandet eller på nett? Redigert 27.September.2015 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Arvid_A Svart 28.September.2015 Link til dette innlegget Svart 28.September.2015 Fleetguard filter får du kjøpt hos Lekang Maskin eller en av deres forhandlere: http://www.lekang.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.